Hierbij stel ik mezelf voor en meer, gelijk een vraag.

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

pjmbour

Nieuw hier
15 aug 2010
4
0
0
Na lang zoeken toch gevonden:

Een anthracietgrijze RX300 van eind 2003 met lichtbeige interieur en bruin dashboard. Km. stand 180k in redelijke staat. Op 126k voorzien van een Vialle LPG installatie.
Morgen ga ik naar mijn spuiter om overspuiten te bespreken. Het leven in de grote stad, mijn RX komt van Lexus A'dam, heeft mijn Lexus van buiten en van binnen aardig gepakt. Steenslag, krasjes en een paar deukjes aan de buitenkant. Binnenkant een beetje viezig en hier en daar iets beschadigd. Maar ja, ik wilde per s? deze, vanwege kleuren en LPG. Ik weet, op LPG moet je koken, maar mijn laatste auto, Renault GT, heb ik redelijk probleemloos naar de 270k gereden. Redelijk probleemloos geldt dan voor het LPG verhaal. De rest was minder.

Toen de ik auto kocht zat er geen hoedenplank bij. Eerst Lexus gebeld. Kostte nieuw inclusief BTW +/- ?1200!!!!!!!

Via onderdelenlijn een redelijke gebruikte gevonden, ?115.

Even tot hier. Nog effies. Ik ben nu al op zoek naar een nieuwe accu. Toen ik vanmiddag wat speelde met navi en beeldscherm viel het beeldscherm steeds uit. Daarna wilde de auto niet meer starten. Veel geratel onder de motorkap. Dan weet ik het wel, accu op. Morgen gelijk op zoek naar een nieuwe.

VRAAG: Als ik rustig rij, hoor ik een zacht woewoewoe-geluid. Niet onheilspellend, wel te horen. Het is moeilijk exact te lokaliseren. Ergens voor, dat wel. Bij hogere snelheden wordt het overstemd door bandengeruis. (De motor hoor je niet!) Het wordt bij strakke bochten niet harder of zachter.
OORZAAK? Wiellagers, cuppende banden??

Wie weet raad met deze het huis binnenvallende vraag.

Groet,

PJM
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
68
0
Hoi en welkom.

Wat gas betreft zijn er niet erg veel goede ervaringen, tenminste niet met de 8 cilinder in de LS. Wat de 6 cilinder in de RX betreft, zou ik graag willen zien hoe LPG over tijd je bevalt.

Onderdelen voor de Lexus zijn duur. Jelmer doet wel eens een partijtje onderdelen uit de VS overkomen, dat kan behoorlijk in prijs schelen.

In ieder geval veel succes en veel fijne km toegewenst.!
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
pjmbour zei:
VRAAG: Als ik rustig rij, hoor ik een zacht woewoewoe-geluid. Niet onheilspellend, wel te horen. Het is moeilijk exact te lokaliseren. Ergens voor, dat wel. Bij hogere snelheden wordt het overstemd door bandengeruis. (De motor hoor je niet!) Het wordt bij strakke bochten niet harder of zachter.
OORZAAK? Wiellagers, cuppende banden??

Wie weet raad met deze het huis binnenvallende vraag.

Groet,

PJM


welkom met jouw RX300, veel plezier ermee.

mbt je vraag, was het eerste wat ik dacht, toen ik het 'woewoewoe' las, was wiellager, maar zoals altijd is en blijft het gokken hier op het internet.

je kunt natuurlijk een dealer laten checken wat het geluid zou kunnen zijn en, datgene wat het blijkt te zijn, zelf of door een goedkopere garage het laten doen met eventueel originele onderdelen (welke de dealer verkoopt) of aftermarket onderdelen.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Wiellagers kan, maar wel een beetje vlug voor een Lexus vind je niet? :roll:

Doet hij het WoeWoeWoe geluid meer als je in een bocht hang?

Wiellagers hebben ook de eigenschap om flink kabaal te maken bij hogere snelheid, Ik rijd veel Amerikaan, en dat is elk jaar wel nieuwe wiellagers of afstellen :mrgreen:
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
kan zijn.. maar je weet het gewoon niet met enkel woewoe..

persoonlijk zou ik naar een garage gaan en laten onderzoeken wat het is en dan zelf aan de slag er mee, maar niet iedereen is zo fortuinlijk om het zelf aan te durven/kunnen
 

pjmbour

Nieuw hier
15 aug 2010
4
0
0
Jelmer zei:
Inderdaad, dat is beste optie

En heb ik gedaan. Eerst voorgeschiedenis.

In eerste instantie ben ik naar mijn eigen garagist gegaan. Om eventuele 'cup'-geluiden te lokaliseren heeft hij de voorbanden naar achter verplaatst en andersom. Haalde niets uit.

Op de brug constateerde hij dat de linker voorremklauw redelijk vastzat. Hij heeft die gangbaar gemaakt en gelijk de rechter voorklauw ook behandeld. Auto opgehaald met advies: ga rijden en kom over een week terug voor controle. Dit was woensdag. Twee dagen en 100km verder, op vrije vrijdag...

Einde voorgeschiedenis.

... dacht ik, ik ga naar de specialist. Die moet het weten. Naar Lexus A'dam. Cappucino was goed. Na 27 minuten werkplaatstijd voor ?52,16 !!! was de diagnose: oorzaak woe-woe-woe is vastzittende linker voorremklauw. Geeft extra belasting voordifferentieel !?!? Raar, wie is gek? Wie het weet, die mag het vertellen. Volgende week gaat de RX weer naar mijn garagist voor de volgende stap. Welke? Wie het weet mag het zeggen. Ik ga in de regio ook eens kijken of ik in een andere RX300 kan rijden met vergelijkbare kmstand. Als die hetzelfde geluid maakt ben ik geneigd de zaak te sluiten. Niet, dan zie ik verder.

Iemand nog creatieve OOTB idee?n die tot een oplossing leiden?

Groet,

PJM
 

pjmbour

Nieuw hier
15 aug 2010
4
0
0
Inmiddels ben ik 20.000 km verder en heb ik nog geen verklaring voor het woe, woe, woe geluid. Ik begin te denken dat het met een schadegeval te maken heeft. Ik wist bij aankoop dat de auto Links Voor schade heeft gehad. Linkerzijscherm, Portier links voor en wielophanging zijn vervangen.
Op tekeningen in servicemanual heb ik gezien dat het voordifferentieel aan de LINKER-voorzijde zit, de plek waar het woe, woe, woe vandaan komt. Ik ga denken dat bij die schade het voordifferentieel een tikje heeft gehad waardoor het niet meer helemaal geluidloos werkt. Idee zou zijn om voordifferentieel los te koppelen en alleen met achterwielaandrijving te rijden. Dat zal de electronica vast niet toelaten. Goed idee? Onmogelijk? Wie heeft een beter idee?

PJM
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Als ik je zo hoor zou ik zeggen dat het een wiellager is, volgens je vaste garage is alles in orde?

De auto kan eventueel op de brug vrijgehangen worden en dan de wielen laten draaien, klein beetje gas bij om een beetje wielsnelheid te maken. TRC off uiteraard. Vervolgens met een stetoscoop de diffrentielen luisteren om te horen of hier het geluid uit komt.

Voel ook gelijk aan de voorste veerschotel of je hier trilling in voelt, als dit het geval is is er waarschijnlijk een wiellager of aandrijf as kapot.

Je kan met de stetoscoop ook gelijk op de fusee stukken luisteren om zo de wiellagers te beluisteren.





gr. koen