Hoe lang gaat luchtvering mee?

coenf

Nieuw hier
20 mei 2014
11
0
1
Goedemorgen iedereen,

Na vele jaren geen Lexus meer te hebben gereden blijft het toch kriebelen. Ik ben weer in de markt voor een LS430.

Nu komt er binnenkort een mooi exemplaar vrij met ongeveer 250k op de klok uit 2001, de luchtvering werkt perfect.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn voor wat betreft de levensduur van de veerpoten. Ik lees verhalen dat ze bij 100k km de geest geven maar tevens ook veel verhalen van mensen die ze er probleemloos 400k km onder hebben zitten.

Wat zijn jullie ervaringen op het gebied van de luchtvering en dan met name bij welke kilometerstand ze ongeveer kuren beginnen te krijgen?

Het zijn prachtige en hele betrouwbare auto’s maar die luchtvering is toch iets wat me soms tegen houdt….

Groeten Coen 😁
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Je geeft zelf al antwoord op je vraag, kun je niet zeggen.
Bij mijn vorige LS 600h (245.000 Km) voelde je dat de vering nog prima werkte, het schokbreker gedeelte werd wel minder. Vooral achter bij het afrijden van een drempel, als je dat te snel deed voelde je een "bonk".
Helaas kun je dat niet zomaar zien en kom je er alleen achter door de wagen te testen. Zet de wagen ook eens in comfort en sport stand, je zou zeker verschil moeten merken.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Luchtvering kent meer componenten dan een veersysteem met schroefveren en dat vergroot de kans op storingen. Het luchtveersysteem zelf is meestal best wel betrouwbaar, vaak zijn het de schokdempers die het eerst kapot gaan - in dat opzicht is er eigenlijk niet zo veel verschil met een "normaal" veersysteem. Daarnaast zijn er bij een luchtveersysteem een aantal sensors, leidingen, verdeelkleppen en een compressor. De af fabriek geleverde systemen zijn doorgaans best doordacht ontworpen, maar het is onmogelijk om alle componenten zodanog te monteren dat ze niet kunnen worden aangetast door allerlei weersinvloeden.

In deze link is een aardige uitleg te vinden welke onderdelen het luchtveersysteem bevat:


Wellicht is het een goed idee om op basis van dat filmpje de auto voor aankoop nauwkeurig te inspecteren. Het kan een indruk geven welke componenten mogelijk binnen afzienbare tijd vervangen dienen te worden. Wat je ook uit het filmpje opsteekt is dat er kennelijk goed is nagedacht om het systeem goed in de auto te integreren, in tegenstelling tot allerlei aftermarket systemen waar het vaak aan verfijning ontbreekt en systemen meer lijken te zijn ontworpen voor allerlei showeffecten en minder voor comfortabel rijden..
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
vaak zijn het de schokdempers die het eerst kapot gaan.
Precies! De schokbrekers kun je bijna niet visueel controleren, of er moet zichtbare olie uit komen. Enige mogelijkheid is testrijden over drempels. (Bonken ze dan zijn ze op.) Heb je een lekkage in de luchtvering dan zie je dat van 100 meter afstand al. Start je de auto dan komt deze omhoog in ca. 3 minuten, zet je de auto uit dan gaat deze zéér langzaam omlaag, dit kan uren zoniet dagen duren. (ken je nog die oude Citroën's die plat op de buik lagen terwijl ze geparkeerd waren?)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
(ken je nog die oude Citroën's die plat op de buik lagen terwijl ze geparkeerd waren?)
Ja, die ken ik zeker. Heb in de 70-er jaren in een Citroen garage gewerkt. Het Citroen systeem werkt overigens volkomen anders dan luchtveringsystemen. Weliswaar is er per wiel een kleine hoeveelheid gas dat in meer of mindere mate samengeperst wordt bij inveren en dus voor de vering zorgt, maar daarnaast is er het hydraulische systeem dat is gevuld met vloeistof dat dient voor schokdemping, hoogteregulering, het koppelen van de bewegingen van voor-en achterwiel en bij latere uitvoeringen voor nog een aantal zaken zoals half automatisch schakelen en stuurbekrachtiging.

Bij Citroen werd dus vloeistof gebruikt om de rijhoogte in te stellen, lucht of gas had daarop in principe geen permanente invloed. Als de auto te langzaam of niet omhoog kwam, was een storing in het hydraulieksysteem de oorzaak, lekkage van de veerbollen kwam heel weinig voor en in latere jaren helemaal niet meer.
 
Laatst bewerkt:

coenf

Nieuw hier
20 mei 2014
11
0
1
Bedankt voor de reacties!

Ik heb het filmpje inmiddels bekeken en dat is zeer interessant. Voor wat betreft de luchtvering is het eigenlijk jammer dat er geen goedkoper aftermarket alternatief is. Ik zou het enorm zuur vinden als ik een jaar na aanschaf even 5000 euro af kan tikken voor lekke veerpoten. Gelukkig is de LS verder heel betrouwbaar en zal waarschijnlijk niet voor verassingen gaan zorgen.

Het is en blijft een risico qua veerpoten….
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Wijze beslissing!
De aankoopprijs weet je, maar dan komt het: Auto's in het hogere segment zijn duur om te rijden, en bij een 20 jaar oude wagen weet je dat er sowieso wel kosten komen. Hier moet je rekening mee houden, en veel onderdelen moet je niet gebruikt kopen als je er al aan kunt komen.
En dan hebben we het nog niet over de vaste lasten, het is geen Twingo.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D

Timon

Nieuw hier
12 jul 2023
20
25
13
Afhankelijk van gebruik, evt aanhanger ed. Idd heel lastig te bepalen maar ik weet wel dat dat heel kostbaar is om te vervangen. Je zou kunnen testen of luchtvering nog goed vers werkt door bv met paar ‘ zwaargewichten’ op achterbank plaats te nemen, kofferbak te vullen en indien aanwezig kogeldruk op 80kg zetten. Daarna op tilt en dan zou hij vlak moeten komen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Afhankelijk van gebruik, evt aanhanger ed. Idd heel lastig te bepalen maar ik weet wel dat dat heel kostbaar is om te vervangen. Je zou kunnen testen of luchtvering nog goed vers werkt door bv met paar ‘ zwaargewichten’ op achterbank plaats te nemen, kofferbak te vullen en indien aanwezig kogeldruk op 80kg zetten. Daarna op tilt en dan zou hij vlak moeten komen.
Helaas gaat dit niet werken, als ze lek zijn zakken ze ook zonder extra gewicht in. het zijn vaak de schokbrekers die als eerste kapot gaan.