Ik rij inmiddels al meer dan 50 jaar in verschillende 4 deurs sedans. Nieuwe sedans zijn zeldzaam aan het worden. Ze worden steeds meer vervangen door SUV's en vergelijkbare modellen ("cross overs" etc). Ik was gisteren in een Lexus showroom en ja, er stond nog een gebruikte LS600h (mooie auto maar met stevig overgewicht) en een ES (minder fraai en de uitstraling van een GS node missend). De rest was bijna allemaal vierkant, hoog, met overgewicht en doorgaans wit, grijs of zwartachtig en van binnen bijna volledig zwart.
Kennelijk is dat wat de markt vraagt of wat de marketer denkt dat de klant wil. Het ziet er meestal niet uit en qua kleurstelling is het somberheid troef. En de CO2 uitstoot lijdt onder de door het grote frontale oppervlak hoge luchtweerstand.
Vroeger had je heel veel 4 deurs sedans - met heel verschillend karakter (Citroen DS, NSU Ro80, Renault 16, Lancia Thema etc.). Niet allemaal een commercieel succes, niet allemaal betrouwbaar, maar allemaal karaktervol. Inmiddels is het allemaal sombere eenheidsworst.
Als je nu nog een nieuwe 4 deurs sedan wilt, heb je nog slechts beperkte keuze: Volvo, Mercedes, BMW - dat is het wel zo ongeveer.
Waarom toch deze treurigheid? Ben ik de enige die er, in deze druilerige herfst, nu ook somber van wordt?
Kennelijk is dat wat de markt vraagt of wat de marketer denkt dat de klant wil. Het ziet er meestal niet uit en qua kleurstelling is het somberheid troef. En de CO2 uitstoot lijdt onder de door het grote frontale oppervlak hoge luchtweerstand.
Vroeger had je heel veel 4 deurs sedans - met heel verschillend karakter (Citroen DS, NSU Ro80, Renault 16, Lancia Thema etc.). Niet allemaal een commercieel succes, niet allemaal betrouwbaar, maar allemaal karaktervol. Inmiddels is het allemaal sombere eenheidsworst.
Als je nu nog een nieuwe 4 deurs sedan wilt, heb je nog slechts beperkte keuze: Volvo, Mercedes, BMW - dat is het wel zo ongeveer.
Waarom toch deze treurigheid? Ben ik de enige die er, in deze druilerige herfst, nu ook somber van wordt?