Hoe leuk is een SUV?

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
802
800
93
Ik rij inmiddels al meer dan 50 jaar in verschillende 4 deurs sedans. Nieuwe sedans zijn zeldzaam aan het worden. Ze worden steeds meer vervangen door SUV's en vergelijkbare modellen ("cross overs" etc). Ik was gisteren in een Lexus showroom en ja, er stond nog een gebruikte LS600h (mooie auto maar met stevig overgewicht) en een ES (minder fraai en de uitstraling van een GS node missend). De rest was bijna allemaal vierkant, hoog, met overgewicht en doorgaans wit, grijs of zwartachtig en van binnen bijna volledig zwart.

Kennelijk is dat wat de markt vraagt of wat de marketer denkt dat de klant wil. Het ziet er meestal niet uit en qua kleurstelling is het somberheid troef. En de CO2 uitstoot lijdt onder de door het grote frontale oppervlak hoge luchtweerstand.

Vroeger had je heel veel 4 deurs sedans - met heel verschillend karakter (Citroen DS, NSU Ro80, Renault 16, Lancia Thema etc.). Niet allemaal een commercieel succes, niet allemaal betrouwbaar, maar allemaal karaktervol. Inmiddels is het allemaal sombere eenheidsworst.

Als je nu nog een nieuwe 4 deurs sedan wilt, heb je nog slechts beperkte keuze: Volvo, Mercedes, BMW - dat is het wel zo ongeveer.

Waarom toch deze treurigheid? Ben ik de enige die er, in deze druilerige herfst, nu ook somber van wordt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj en Bobusa
Lexus heeft een zeer uitgebreid gamma maar in Europa is het aanbod beperkt. Ergens snap ik dat wel want het moet ook voor Lexus commercieel aantrekkelijk blijven.

Ik heb sedans altijd weg fraai gevonden. Vroeger reed iedereen, zo leek het, in stationwagens, sedans zijn nooit echt heel erg gewild geweest. De R 16 waar jij naar verwijst was in mijn herinnering bijvoorbeeld een 5 deurs.

Dat er nu meer behoefte is aan SUV's of cross overs vind ik zelf ook erg prettig. Het voordeel van de ruimte, de hogere instap, meer grondspeling en de hogere zit spreekt mij bijzonder aan.

De behoefte verandert met de tijd, wat dat betreft is een bezoekje aan het Louwman museum in Wassenaar zeker de moeite waard.

Zoveel mensen, zoveel smaken. 😁
 
Ik denk dat wanneer je je marges een beetje verbreedt, er nog wel degelijk opties zijn bij Lexus. Waarbij ik zelf de ES nog niet eens verkeerd vind. Of een LS600h (obviously), waarbij voor mij het gewicht geen item is (voldoende power). Dan rij je weliswaar niet nieuw maar zo voelt het wel. Elke dag.
Ik zit er zelf wel eens over na te denken dat na mijn huidige auto ik misschien wel zou kiezen voor een Camry in een super uitvoering. Dan staat er geen L meer op de grille maar voor de rest is het niet afzien lijkt mij. De LS500 bekoort me nog niet echt.
Een SUV zie ik vooralsnog niet in de oprit staan hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Hoewel ik altijd groot fan van sedans ben geweest en dat nu nog ben, snap ik het inderdaad ook wel. Het stukje hogere instap en wat meer comfort, spreken mij ook aan. Zolang ik nog in en uit een sedan kom, blijf ik sedan rijden.
 
"Hoe leuk is een SUV?"
Heel simpel: NIET

Ik haat met passie die huidige "alles moet een SUV of crossover zijn" trend. Auto's zijn dertien in een dozijn geworden en ik vind de meeste modellen gewoon niet interessant meer. Ik zie bijna het verschil niet meer tussen een Renault en een KIA. Een beetje sportieve rijeigenschappen lijkt niemand meer te interesseren, als men maar makkelijk kan instappen alsof je op een keukenstoel gaat zitten. Ik vind het dan ook heel jammer bijvoorbeeld dat Lexus de nieuwe IS niet naar Europa heeft gebracht en dat alleen de ES (ook een auto die het voor mij niet heeft met zijn voorwielaandrijving en veel te lange koets) nog voor Europa beschikbaar is. Maar blijkbaar is dat wat de massa wil. En in het kader van "we moeten zuinig omgaan met onze grondstoffen" snap ik het helemaal niet dat men massaal met een rijdende zeecontainer wil rijden.

/rant
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Sedans zijn er dan nog een beetje tenminste... je zou maar van ruime 5-deurs-berlines en stationwagons houden. Waar is de Lexus-opvolger van mijn ooit Xantia Break, XM 5-deurs, BMW 3-touring, Mazda 6 SportsWagon, etc.? Zo'n sedan is veel fijner en efficiënter dan een SUF, maar ik mis die makkelijk toegankelijke kofferbak soms wel!
 
Leuk is het niet, handig wel.
Ik heb zelf niet zoveel ervaring met een SUV, spreek hooguit van de 200km ‘ervaring’ met de NX van mijn zus.
Maar kon wel een aantal verschillen merken:

NX 300h AWD, 2017, 83.000 km, 4seasons banden, 18inch 225/60IS 300h achterwielaandrijving, 2018, 80.000 km, 17 inch 4seasons, 225/40
+ hoge zit, overzichtelijk
+ het ‘gevoel’ dat bij het optrekken/tussensprint sneller(?) is, de ‘punch’ is krachtiger lijkt het dan bij de IS. Bij de IS lijkt het minder krachtig maar meer vloeiender/gelijkmatiger
- gevoeliger bij hoge (>120km) snelheden, vooral bij harde zijwind of inhalen
- hoe hoger de snelheid, hoe meer geluid: meer windgeluid, de motor is hoorbaar iets meer aanwezig
+ vlakke laadvloer (vooral als je de SUV gebruikt als ‘pak-ezel’ en niet als sierpaard :)
+ binnen in de auto voelt het ruimer aan, vooral als je achterin zit, zowel meer been als hoofdruimte
- vooraan bij de stoplichten moet je ‘eronderdoor’ kijken
+ kan harder de bocht nemen, het voelt zekerder aan, bij de SUV heb je het ‘gevoel’ dat de kans groter is dat die gaat kantelen (niet dat het snel zal gebeuren, maar puur het gevoel)
+ op de snelweg bij +120km/u voelt het veiliger, betere(?) wegligging, minder last van zijwind
+ minder last van geluid dan de NX bij hoge snelheden, bij lage snelheden is het vergelijkbaar/haast geen verschil te horen
- hoge tildrempel (minder geschikt als je zware dingen wilt vervoeren, maar ach daar is een sierpaard ook niet voor gemaakt :ROFLMAO:
+ binnenin voelt het sportiever aan
- de ruimte lijkt wat beperkter, achterin zit je ‘knusser’ en heb je minder hoofdruimte (wij Aziaten hebben daar geen last van :)
Ik heb de bestuurdersstoel in de hoogste stand en houd nog hoofdruimte over, het dak is de sky-of-the-limit :D

Beide auto’s zijn begrenst rond de 190 km/u, en ja ik heb dat getest op de Duitse snelweg :cool:
Voor zover mijn ‘ervaringen’ waarvan de meeste gebaseerd zijn op gevoel!
 
Qua rijgedrag geef ik de voorkeur aan een lage auto, dat schommelt naar mijn smaak minder. Qua uiterlijk hangt het van de auto af of ik een sedan of stationwagon mooier vind. Een Audi of Volvo vind ik in stationwagon uitvoering mooier dan de sedan. Maar een BMW of Mercedes vind ik in sedan uitvoering weer mooier. Lexus maakt mooie sedans, al vind ik dat de jongste uitvoeringen zoals de ES of LS500h naar mijn smaak wat steviger (breder) mogen zijn. Maar zolang ik in een sedan prima in- en uit kan stappen blijf ik dat rijden. Gekscherend zei ik tegen m’n partner toen we de IS300h ophaalden: “dit is de laatste lage auto die we kopen, de volgende wordt een hoge” met het uitgangspunt dat we minstens 10 jaar doorkachelen met dit dingetje. Tegen die tijd zullen we vast met een kleinere auto af kunnen. Een UX vind ik op zich prima rijden, voor een hoge auto schommelt die niet zo veel vind ik. Maar ik vind ‘m krapjes. Een NX350h of PHEV daarvan lijkt me qua formaat prima. Als die echter net zo rijdt als een RAV4 PHEV dan sla ik die over. Maar zover is het nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang niet :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Beetje een polariserend topic, dat zie je ook meteen aan de reacties. Past meer bij Autoweek forum...
Ik ben dan WEL een liefhebber van een SUV. Sedans ook mooi maar niet doen alsof die heilig zijn want lijken net zoveel op elkaar als de verschillende SUV's (motorkap/cabine/kofferbak, meer is het niet...).
Denk dat het ook een beetje 'onbekend maakt onbemind' is...

ps: ik rijd het meeste elektisch met mijn 'zeecontainer', dus wat CO2 betreft valt dat dan ook wel mee.
 
Laatst bewerkt:
Sanookh, ik snap jou wel, als ik een 2024 NX 450h president-line zou rijden, zou ik ook veel blijer zijn dan mijn kleine ISje business-lijntje:p

De vraag of iets leuks is, kan je op vele manieren benaderen. Maar volgensmij in ieder geval altijd subjectief.
Een aantal punten die ik hierboven genoemd heb als ‘gevoel’ en ‘lijkt mij’ zijn wetenschappelijk meetbaar, zoals: binnenruimte, hoofdruimte, vlakke laadvloer t.o.v. hoge tildrempel, tussensprints, wind en rij geluid zijn allemaal meetbare zaken.
Uiteraard heb ik die metingen of waardes niet met elkaar vergeleken, maar zijn ze gebasseerd op mijn eerste indruk en gevoel.
Nogmaals, zelf vind ik een SUV niet leuker dan de sedan, maar mocht ik voor werk of privé veel moeten vervoeren, verhuizen, caravan trekken, etc. dan is de SUV veel handiger. Voor mijn huidige situatie woon/werk vind ik de sedan leuker.
Behalve dan een nog dikkere, luxere SUV met meer PK’s zoals die van jou Sanookh (y)
 
Die CO2 komt uit de dikke schoorsteen van de Amercentrale, waar je draadje aan je stekker naartoe gaat.
De centrales waar we de wouden van Batische staten opstoken. :LOL:
Maar ...... steeds meer wind- en zonne-energie
 
Die zonnepanelen waren alle voor de productie van de panelen benodigde grondstoffen en energie nog aan het terugverdienen, dus over 5 jaar mag je auto ………
 
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Ach, niet te veel nadenken, gewoon genieten van de bolide, stap nog elke dag met een big smile de auto in❤️.
De geur van een nieuwe auto is er na 2 maanden nog steeds aanwezig.
Ben benieuwd naar het merk van het geurtje wat de garage erin heeft gespoten bij de verkoop...
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S
ps: ik rijd het meeste elektisch met mijn 'zeecontainer', dus wat CO2 betreft valt dat dan ook wel mee.

Tja, maar dat is een beetje ook mijn punt. Iedereen heeft de mond vol over het "beter voor het milieu" om elektrisch te rijden, maar ze stappen dan wel over naar een ontzettend grotere auto met een hoge luchtweerstand. Ja, dat zal beter voor het milieu zijn dan zo'n exact zelfde auto in benzineuitvoering, maar niet als een lagere, compactere auto die ook elektrisch rijdt. Ik vind dezelfde tegenstrijdigheid zitten in al die luxefuncties van elektrische auto's, zoals het voorverwarmen voor vertrek. Qua comfort natuurlijk heerlijk en als ik het had zou ik het ook gebruiken, maar in het kader van energiebesparing is het gewoon weer een extra manier om meer dan nodig energie te verbruiken.

Ik ben ook niet roomser dan de paus met mijn IS350, ben ook helemaal geen tegenstander van elektrisch rijden overigens. Ik ben wel tegenstander van juist die innovatie gebruiken om weer meer "onnodige" energie te gaan verbruiken door groter dan nodige auto's of opties als het voorverwarmen van een interieur. Daarbij wijs ik dan vooral naar de autoindustrie die je geen andere optie meer geven, niet naar de individuen die uiteindelijk voor die auto's kiezen en ook de opties gebruiken die op de auto's zitten.