Hogedrukspuit op de motor?

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Hello,

Ik wil onder de hood het e.e.a. wel eens cleanen. Nu zegt de een dat je gerust met een hogedrukspuit de boel kunt cleanen (wel beeeeetje uitkijken natuurlijk), de ander zegt dat je dan je auto vaarwel kunt zeggen.

M'n vraag is dus eigenlijk; kun je, (wel uitkijken natuurlijk) met een hogedrukreiniger de motor en parts cleanen?
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Kan wel maar als het ook zonder kan liever niet met hoge druk, wan dan spuit je misschien per ongeluk langs afdichtingen die niet 100% dicht zijn, of spuit je water tussen het vet van b.v. de multiriem, dynamo, stuurpomplagers.
Ook stekkers die niet 100% zijn afgesloten kun je met water onder te hoge druk binnendringen.

Wat ik altijd doe is goed spul ophalen een soort van velgenreiniger maar dan niet zo agressief, inspuiten op de motordelen alleen metaal/gietijzer en dan met de tuinslang afspoelen.

ik zou het liever niet doen, ik weet uit ervaring omdat ik het zelf ook heb gedaan dat bij de garage/dealer dit wel eens gebeurt. Maar nooit in de buurt van elektronische delen of delen die slecht drogen. of ze moeten een hekel aan je auto of jou hebben.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik doe dit wel gewoon, beetje afstand houden uiteraard. Ik heb buiten een natte verdelerkap nooit problemen gehad met het afspuiten van motoren. En ik doe dat toch wel zo'n 2x per week op mijn werk.

Als een stekker niet waterdicht is gaat ie naar verloop van tijd toch corroderen dus kan je er maar beter zo achter komen toch ;)





gr. koen
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Gewoon met de tuinslang, met hogedruk wil je bij nieuwe Lexi nog wel eens wat rubbers meespuiten anders,............die zo lekker degelijk zijn gemonteerd under the hood.

Spuit overigens mijn HI-LUX wel af met hogdruk, maar ja die kan ook 75 cm water hebben dus die is niet onder de indruk van een hogedrukreiniger. :)
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Bedankt voor alle info. Een gewone tuinslang heb ik zelf nog niet eens aan gedacht. De punten die ik met name even bij langs wil zijn in principe niet de draaiende delen maar meer de carrosserie en ophanging onder de kap. Dus wil eigenlijk inderdaad voorkomen dat draaiende delen de volle laag krijgen. Zelf tracht ik het altijd netjes te houden met een plumeau :mrgreen: maar bij sommige delen kun je gewoon niet komen.

Ik zal er komend weekend wat aandacht aan besteden. Een frisse kap is het halve werk :rulez:
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ik heb de IS200 gehad. Deze heb ik onder de motorkap met een tuinslang met mijn duim ervoor schoongemaakt. Prima te doen. Let wel even op dat al je klepjes en dopjes goed dicht zitten.

Hogedruk spuit kan ook, maar zoals al eerder aangegeven, met de nodige afstand. Heb ooit alleen mijn voorruit met een hogedrukspuit schoongemaakt, raakte de isolatie aan de bovenkant, sindsdien alleen meer lucht er doorheen. Erg irritant en gaat tenkoste van een stukje comfort tijdens het rijden.
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
Motor inspuiten met een alkalisch reinigingsmiddel. Met bijvoorbeeld een oude plantenspuit.....

Even in laten werken en dan inderdaad afspoelen met een tuinslang....met alleen water kom je er niet mee ivm vetten en olieen.