Hoger toerental na Bougies vervangen Lexus is250

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Goedendag ik heb vandaag voor het eerst de bougies laten vervangen bij mijn Is250 en dat was nodig ook!! eente zat zelfs los zei de monteur. Nu draait mijn auto een hoger toerental stationair. Ik had dit al verwacht aangezien ik dit al had gelezen op diverse forums. Ik heb ook nog een km of 50 gereden om te kijken of het beter werd met een goede warme motor. Ik heb ook twee keer de truc gedaan die ik op youtube zag. conact aan contact uit en contact weer aan, motor starten 5min in D stand met handrem erop en dan in neutraal, motor uit, in p stand en dan zou het weer goed moeten zijn. Het heeft iets geholpen het ging van 1200 toeren naar 900. Maar in de p stand blijft hij nu op 900.

De monteur heeft ook het een en ander schoongemaakt aan het gashuis de ingang etc. Ik las al op een engels forum dat dit ook leid tot een hoger toerental omdat het weer helemaal schoon is. Ik vind ook met schakelen dat dit versnellingen langer vast houd. Misschien wat meer gas wat die geeft.?

Mijn vraag is dus, kan dit nog een tijdje duren voordat die weer helemaal goed is of blijft dit vanaf nu zo? Moet ik het trucje misschien nog eens proberen. ?


Het was echt nodig. Vorige eigenaar nooit laten vervangen denk ik.. :unsure:

IMG-20231114-WA0002.jpeg
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Ik heb dit 2x meegemaakt. 2x hetzelfde probleem.

In beide gevallen geen Denso gemonteerd. ( moet niet uitmaken zou je zeggen ) nou dat deed het wel.
De ene was een IS200. de andere de welbekende 4afe van Toyota ( 1.6 ) hier was in beide gevallen NGK gemonteerd ( moet toch goed zijn ? )

beide toen vervangen voor Denso. Hoppa van de klacht af.

Als het met schoonmaken te maken heeft. Kan ! dan is het wel een plausibel verhaal ( Toyota/Lexus ) leert zichzelf.

Maar naar mijn inzien moet dit nu al opgelost zijn. Toen ik de stekker van het gasklephuis los had gehaald ( IS200 ) en weer aangesloten liep de auto erg raar voor een minuut of 10.
( dit was dus blijkbaar het inleren ) hierna was het goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Ik heb dit 2x meegemaakt. 2x hetzelfde probleem.

In beide gevallen geen Denso gemonteerd. ( moet niet uitmaken zou je zeggen ) nou dat deed het wel.
De ene was een IS200. de andere de welbekende 4afe van Toyota ( 1.6 ) hier was in beide gevallen NGK gemonteerd ( moet toch goed zijn ? )

beide toen vervangen voor Denso. Hoppa van de klacht af.

Als het met schoonmaken te maken heeft. Kan ! dan is het wel een plausibel verhaal ( Toyota/Lexus ) leert zichzelf.

Maar naar mijn inzien moet dit nu al opgelost zijn. Toen ik de stekker van het gasklephuis los had gehaald ( IS200 ) en weer aangesloten liep de auto erg raar voor een minuut of 10.
( dit was dus blijkbaar het inleren ) hierna was het goed.
Ik heb gewoon denso erin zitten. Maar hij doet het iets beter nu gelukkig, maar nog steeds wel 800- 900 toeren en dit wisselt nog wel. Want had net ook een paar keer als ik hem in ze p zet dat die gewoon 1000 draait. terwijl ze 750 zeggen als standaard volgens mij. Ik hou het in de gaten.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
701
627
93
Een overschakeling naar nieuwe bougies zou toch eigenlijk geen verschil moeten maken. Of beter gezegd: bij een nieuwe, "vettere" vonk en een daaruit betere verbranding zou de ingespoten brandstof automatisch teruggeregeld moeten worden om weer het door de fabrikant voorziene stationaire toerental te draaieen.

Dat stationaire toerental is overigens geen constante waarde. In veel gevallen is het stationaire toerental na een koude start iets hoger om de katalysator zo snel mogelijk op de optimale werktemperatuur te krijgen. Om dat zo snel mogelijk te bereiken kan zelfs tijdelijk iets extra brandstof worden ingespoten en zelfs het tijdstip van inspuiten en vonken tijdelijk worden aangepast. Na hooguit enkele minuten draaien zou dan de motor op het voorziene toerental moeten gaan draaien.

Daarnaast kan het stationaire toerental worden aangepast afhankelijk of de airco meteen na de start is ingeschakeld al of niet in combinatie met de stoelverwarming of stoelkoeling.

Als het anders blijft functioneren dan je gewend was, is het wellicht tijd om het gedrag te vergelijken met de door Lexus opgegeven waarden. Het gedrag kan, zoals al vermeld door anderen, ook verband houden met andere apparatuur die niet optimaal functioneert zoals het gasklephuis, een verstopt luchtfilter etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008