5000 km met banden? Dat vraagt om een rijstijl die op het openbare wegennet waarschijnlijk niet erg lang kan worden volgehouden...Waarschijnlijker is dat het nog de originele banden zijn die op het moment van aankoop nog voldoende profiel hadden. Voldoende in die zin dat ze nog aan de APK-eisen voldoen - 1,6 mm. Dat is een waarde waar ik niet mee zou willen rijden. Het is dus mogelijk dat de auto bij aankoop bijvoorbeeld een profieldiepte had van 2 mm. Op zich dus in orde, maar ook een waarde die binnen 5000 km kan worden gereduceerd tot een waarde die niet meer aan de APK-eisen voldoet.
Mogelijk dat bij het verkoopklaar maken de auto wel is nagekeken, maar dat daarbij het profiel niet is gemeten ("omdat het er nog goed uit zag") of dat het bandenprofiel wel is gemeten maar dit vervolgens niet heeft geresulteerd in een werkplaatsopdracht om ze te vernieuwen. Slordig, maar waar gewerkt wordt, gaat ook wel eens iets mis.
Het aanbod om de banden met 50% korting te vervangen is in dat licht bezien niet pertinent onredelijk. Aangezien dat de auto nog redelijk nieuw zal zijn, zal deze wel enige onderhoudsbeurten bij een dealer hebben gehad. Normaliter wordt daarbij ook een inspectie op de staat van de banden uitgevoerd en geregistreerd, ook als de auto nog niet APK-plichtig is. Mogelijk dat de dealer een uitdraai kan/wil verschaffen over de uitgevoerde onderhoudshandelingen. Daaruit zou de profielafname over de eerste 40000 km duidelijk kunnen worden.