Houston, do we have a problem?

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
66
59
18
Denk dat we een ‘probleem’ met onze hoofdaccu hebben.
Doorgaans zitten we op een verbruik van gemiddeld een 16,6 kWh / 100 km [over een 4.500 km]
Maar bij de laatste 2 laadsessies sprongen we via 17,74 kWh / 100 km naar 23,32 kWh / 100 km.
- Wijze van rijden & instelling climaatbeheersing zijn sinds aanschaf [afgelopen Mei dit jaar] ongewijzigd.
- Meest recente healthcheck [dit voorjaar] werd met flying colours gehaald.
Wat is wijsheid
1] een bezoek aan de Vetos specialist voor diagnose & oplossing. We hebben tenslotte nog een 7 maanden BOVAG garantie.
2] een bezoek aan de dichtstbijzijnde LEXUS dealert. We hebben tenslotte nog een 11 jaar garantie op de hoofdaccu.
Anyone?
Iemand eerder met dit bijltje gehakt?
 
Wat mij opvalt is dat je het verbruik meet sinds mei (dus nog geen winter meegemaakt).
Met de huidige temperaturen verbaast het mij eerlijk gezegd niet dat je verbruik toeneemt.
Daarnaast, wat is de staat van de banden en de bandenspanning?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
@Arbitrator
Dank voor je reactie
- temperatuur: mmm afgelopen weken is in onze regio de temperaruur overdag niet onder de 15 graden celcius geweest, afgelopen zaterdag wat het zelfs 'T-Shirt' weer. Bij minus 10 lijkt me een dergelijke teruggang in actieradius verklaarbaar, maar nu... Daarnaast hebben we wel 2 winters met een 64kWh Hyundai Kona rondgereden. en daarbij was de terugval in actieradius minder dramatisch als nu met onze Lex.
- banden: bij aanschaf is er voor een nieuw setje rubber gemonteerd en achter nog ruim voldoende. Bandenspanning: we rijden met rondom 2.7 bar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee hoe nauwkeurig een dergelijke verbruiksmeting is, maar het verschil is wel opvallend (ca. 30%). Daar moet dus een reden voor zijn - ergens wordt best wel veel extra stroom voor gebruikt. Bij een "full electric" auto komt de warmte uiteindelijk uit de accu en dus zal het verbruik bij lagere omgevingstemperatuur toenemen en de actieradius kleiner worden. Kan het zijn dat bij meer recente ritten stoelverwarming automatisch inschakelt en dus zijn tol eist? Een andere mogelijkheid zou een niet helemaal vrijkomende rem op een van de wielen kunnen ziin. Een "normaal meerverbruik" door lagere omgevingstemperatuur lijkt me, gezien de grote afwijking, niet het geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
We hebben al wel een paar koude nachten gehad tegen het vriespunt aan. Ik weet niet waar de auto normaliter geparkeerd staat en of er op die koude ochtenden gereden is met verwarming aan. Heeft de(ze) UX een warmtepomp voor de verwarming?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik zou inderdaad eens kijken naar een rem die niet vrijkomt. De hybride wagens van Toyota/Lexus kennen dit euvel ook wel eens, omdat veel recuperatief geremd wordt op de generator. Mijn vorige wagens, een Prius en de GS450h, hebben beiden wel eens last gehad van een hangende rem, en dat zie je terug in het verbruik. Zou me niet verbazen als dit bij een EV ook kan optreden.
 
@Iedereen
- Dank voor het meedenken
- Lexus Link+ geeft aan: 'uw auto heeft geen actief waarschuwingslampje'
- We horen vandaag van onze Vetus specialist wanneer we langs kunnen komen voor diagnose & oplossing.

@Romke
Verbruiksmeting doe ik middels de JBF methode: a] app [Lexus Link+] geeft batterijstatus in % aan; b] laden tot 100%; c] Verschil 'B' minus 'A' is, omgerekend naar het aantal kWh's, wat er geladen.

@D43m0n
Lex staat, net zoals eertijds onze elektrieken Kona, buiten. Warmtepomp aan boord. Verwarming loopt in eerste aanleg via stoel & stuur om verbruik te minimaliseren.

@Frank2b
Vastzittende rem: zou kunnen, maar merk het niet echt. Ken het fenomeen want ik heb daar indertijd met m'n Corolla ook een keer last van gehad [rechts voor] en dat merkte je bij het rijden wel degelijk [wel met beduidend zwakkere motor en lichtere auto]
Ga , om dit uit te sluiten, later vandaag eens een kwartiertje rijden en daarna met een infrarood thermometer meten hoe warm de vier remschijven zijn en of daar een significant verschillen te zien zijn..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Probleem opgelost.
Je had het bij het rechte eind @Frank2b

Diagnose

- temperatuur van de schijven gemeten voor vertrek
- Ritje van pakweg kilometer 15 kilometer
- temperatuur van de 4 schijven wederom gemeten
- Constatering: In vergelijking met de overige drie schijven is de temperatuur Linksvoor significant [hoger als in 53 graden celcius vs 33 graden celcius]
- Deze constatering gedeeld met m'n Vetus specialist.
Oplossing
Kom maar langs, dan lezen we de auto uit en checken we de remmen. Deze week hebben we alleen vanmiddag nog een gaatje.
Dus afspraak gemaakt en na de lunch naar Uden getrokken [heeft zo z'n voordelen wanneer je met emeritaat bent en de tijd aan jezelf hebt]
- Auto uitgelezen - alles OK
- Rem linksvoor zat inderdaad 'wat vast' --> alle vier de remmechanismen 'gesmeerd' en weer gangbaar gemaakt.

Op de terugweg was het verschil in verbruik gelijk merkbaar [heenweg: Actieradius nam met 9 km meer af dan feitelijk gereden afstand - terugweg: Vergeleken met de feitelijk gereden afstand nam de actieradius met 5 km toe]