Hulpvraag start probleem icm aftermarket knopje

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
31
30
18
Hi allemaal,

Kort: zie foto. Kent iemand zo’n knopje? Het betreft het knopje met de rood lichtgevende ring. Wat kan het zijn? Zou het de verklaring van de start problemen kunnen zijn? Wat kan ik er aan doen?

Wat meer context:
Net nieuw op t forum en nu al een hulpvraag.. Ik kon vrijdagmiddag onze nieuwe RX uit 2016 ophalen en heb gisteren lekker rondgereden en genoten. Daarna ging het echter mis.

Ik voelde een knopje link onder het stuur en drukte erop. Er gebeurde niks en toen ben ik stil gaan staan, heb de versnelling in P gezet en drukte nog een paar keer op het knopje, kort en lang. Vervolgens hoorde ik een piep maar ik zag niks op het scherm. Ik dacht ‘laat maar’ en wilde de auto weer in D zetten om door te rijden. Toen zag ik echter een melding ‘Hybrid system stopped, shift to P’ met een luide piep erbij. De auto bewoog niet meer.

Toch maar Lexus service gebeld, die wisten niet te helpen en stuurde een Berger. In de tussentijd ook de auto dealer gebeld (22:00u, maar toch). Die tipte dat het wellicht een lege start accu kon zijn. Dat leek me stug want ik had net een half uur gereden. Maar toch nagemeten (accu in de achterbak). Netjes 14 volt en niks mis mee volgens de berging meneer.

Toen ook de start booster op de accu onder de motorkap geprobeerd maar dat hielp niet.

Toen tipte de dealer het indrukken van de ontgrendel knop in de deur. Dat leek te helpen, want de auto startte weer.

Vanmorgen echter kregen we weer de melding over het hybride systeem en ook wat andere meldingen. Zie foto’s.

Ik twijfelde of het aan de ingebouwde CarPlay lag, maar toen ik die uitgebouwd en losgekoppeld had kreeg ik nog steeds dezelfde melding.

Iemand van jullie een idee of oplossing?

Morgenochtend ga ik de dealers bellen waar de auto in onderhoud is geweest. Maar ook benieuwd naar jullie inzichten. Dank alvast!!
 

Bijlagen

  • IMG_1066.jpeg
    IMG_1066.jpeg
    2,7 MB · Weergaven: 67
  • IMG_1097.jpeg
    IMG_1097.jpeg
    2,9 MB · Weergaven: 66
  • IMG_1107.jpeg
    IMG_1107.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 65
  • IMG_1113.jpeg
    IMG_1113.jpeg
    2,6 MB · Weergaven: 69

Bobusa

Actief
12 okt 2008
242
144
43
:eek: Wow, wat een vervelende ervaring gelijk bij een (voor jou) nieuwe auto! En lexus onwaardig. Ik heb in mijn lange lexus ervaring zo'n knop nog nooit gezien. Lijkt iets aftermarket te zjjn. Terug naar de dealer ermee en laat hun het oplossen. En als er veel schade is zou ik mijn geld terug eisen. Je hebt tenslotte bovag garantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
31
30
18
:eek: Wow, wat een vervelende ervaring gelijk bij een (voor jou) nieuwe auto! En lexus onwaardig. Ik heb in mijn lange lexus ervaring zo'n knop nog nooit gezien. Lijkt iets aftermarket te zjjn. Terug naar de dealer ermee en laat hun het oplossen. En als er veel schade is zou ik mijn geld terug eisen. Je hebt tenslotte bovag garantie.
Dank voor t meeleven 👍
 

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
31
30
18
Als ik de foto's in het voorsteltopic zie, komt de auto van Van Enckevort.

Wellicht eens de 12v accu een kwartiertje afkoppelen?
Ja klopt bij van Enckevort gekocht idd. Maar als ik niet terug hoef scheelt t weer moeite. Ik zal die 12 volt accu actie morgen proberen. Dank!
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Vervelend akkefietje......:(
Ik zou sowieso contact opnemen met van Enckevort voordat je van alles gaat ondernemen.
Ben heel benieuwd waar die knop voor is/was en wat uiteindelijk het probleem is.

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
437
63
Dit lijkt mij iets wat niet af fabriek ingebouwd is. Ik heb de nodige Lexus-interieur foto’s gezien, dit soort knoppen met een rood verlichte rand past Lexus niet standaard toe. Misschien herkent iemand hier het soort knop, maar die is op deze foto niet goed te zien. Als je kans ziet om een foto bij daglicht te maken helpt dat misschien. Of de meldingen in het infodisplay direct verband houden met die knop, of simpelweg een gevolg zijn is gissen.
Toch ga ik een poging doen; een vorm van extra startonderbreking om diefstal van de auto te voorkomen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en ChrisLas

CTgoldrims

Nieuw hier
20 sep 2016
9
30
13
Dat is een aftermarket knop die hoort bij het voertuigvolgsysteem en de daarbij horende startblokkering. Zelf heb ik het ook in de auto zitten die bij de dealer vandaan komt. Vaak moet ik startknop twee keer gebruiken om te kunnen schakelen. De eerste keer drukken activeert dan het systeem van de auto. De tweede keer drukken activeert dan het hybride systeem wat het rijden weer mogelijk maakt. Dat is vervelend en even wennen. Ik verwacht dat het uitbouwen van het voertuigvolgsysteem/blokkeer systeem dit oplost. Misschien kun je bij de dealer waar de auto vandaan komt achterhalen welk systeem is ingebouwd en het eenvoudig uitschakelen door het te ontkoppelen. Een abonnement voor het systeem is waarschijnlijk niet meer actief.

Die van mij is van FaringWell.
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Dat is een aftermarket knop die hoort bij het voertuigvolgsysteem en de daarbij horende startblokkering. Zelf heb ik het ook in de auto zitten die bij de dealer vandaan komt. Vaak moet ik startknop twee keer gebruiken om te kunnen schakelen. De eerste keer drukken activeert dan het systeem van de auto. De tweede keer drukken activeert dan het hybride systeem wat het rijden weer mogelijk maakt. Dat is vervelend en even wennen. Ik verwacht dat het uitbouwen van het voertuigvolgsysteem/blokkeer systeem dit oplost. Misschien kun je bij de dealer waar de auto vandaan komt achterhalen welk systeem is ingebouwd en het eenvoudig uitschakelen door het te ontkoppelen. Een abonnement voor het systeem is waarschijnlijk niet meer actief.

Die van mij is van FaringWell.
Vreemd... Heb ik ook van Faringwell in de mijne maar ik heb geen knop...
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas

CTgoldrims

Nieuw hier
20 sep 2016
9
30
13
Vreemd... Heb ik ook van Faringwell in de mijne maar ik heb geen knop...
Ik vind het ook gek. Heb nu meerdere auto's gezien met zo een knop. Bij een weet ik dat het een noodknop is die ingedrukt kan worden bij een overval. Dan start de auto daarna niet meer. Bij mij zit de knop op een onbereikbare locatie dus verwacht dat dat het niet is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
31
30
18
Dat is een aftermarket knop die hoort bij het voertuigvolgsysteem en de daarbij horende startblokkering. Zelf heb ik het ook in de auto zitten die bij de dealer vandaan komt. Vaak moet ik startknop twee keer gebruiken om te kunnen schakelen. De eerste keer drukken activeert dan het systeem van de auto. De tweede keer drukken activeert dan het hybride systeem wat het rijden weer mogelijk maakt. Dat is vervelend en even wennen. Ik verwacht dat het uitbouwen van het voertuigvolgsysteem/blokkeer systeem dit oplost. Misschien kun je bij de dealer waar de auto vandaan komt achterhalen welk systeem is ingebouwd en het eenvoudig uitschakelen door het te ontkoppelen. Een abonnement voor het systeem is waarschijnlijk niet meer actief.

Die van mij is van FaringWell.
Dank! Ik ga ze bellen. had inmiddels de accu al losgehaald voor de reset en een nieuwe accu geprobeerd in overleg met de dealer. Werkte allemaal niet. Hopelijk kan Faringwell me verder helpen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Ik vermoed dat je de auto met die knop kunt blokkeren maar niet deblokkeren, dat kan alleen via de centrale.
Bij mijn wagen heb ik daar een app voor met een blokkeerknop.

Faringwell.jpg
 

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
31
30
18
Dat is een aftermarket knop die hoort bij het voertuigvolgsysteem en de daarbij horende startblokkering. Zelf heb ik het ook in de auto zitten die bij de dealer vandaan komt. Vaak moet ik startknop twee keer gebruiken om te kunnen schakelen. De eerste keer drukken activeert dan het systeem van de auto. De tweede keer drukken activeert dan het hybride systeem wat het rijden weer mogelijk maakt. Dat is vervelend en even wennen. Ik verwacht dat het uitbouwen van het voertuigvolgsysteem/blokkeer systeem dit oplost. Misschien kun je bij de dealer waar de auto vandaan komt achterhalen welk systeem is ingebouwd en het eenvoudig uitschakelen door het te ontkoppelen. Een abonnement voor het systeem is waarschijnlijk niet meer actief.

Die van mij is van FaringWell.
Dit was m inderdaad. Ik heb FaringWell gebeld en zij konden me helpen. Ik had blijkbaar per ongeluk de code ingetoetst. Het systeem was een jaar geleden al gedeactiveerd (niet doorvertellen) maar ik had het alsnog aangekregen door in de juiste frequentie op het knopje te drukken.. wat een pech! Daar gaan we dus lekker vanaf blijven.

Super bedankt voor het meedenken! Leerzame ervaring.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Nog een vraag, kon Faringwell de blokkering op afstand deactiveren via de GSM module of kreeg je instructies hoe je het zelf kon doen?
 

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
31
30
18
Nog een vraag, kon Faringwell de blokkering op afstand deactiveren via de GSM module of kreeg je instructies hoe je het zelf kon doen?
Ik kreeg instructies. Nadat de meneer aan de telefoon geverifieerd had dat ik de auto idd gekocht had. Via dit knopje kon ik een (soort morse)code invoeren die het systeem deblokkeerde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie