Hybrid health check, vanaf wanneer betalen en worden de gratis checks niet aangegeven in het service boek?

Raine

Actief
17 sep 2023
136
91
28
Ik bezit een RX 450h van nov 2019.
Nu las ik hier op het forum dat de hybrid health check in jaar 1 t/m 5 gratis zou zijn, daarna (prijspeil 2024) ca €80
Mijn RX gaat binnenkort voor jaarlijks onderhoud en ik kreeg bij de oproep de mededeling dat er mu een betaalde health check voor de garantie nodig is, kunnen wij aanbieden voor €89,95

Dat brengt mij op de volgende vragen:

Bij de 2 jaarlijkse onderhoudsbeurten die ik tijdens bezit heb laten doen is nooit aangegeven dat er een (gratis) hybrid health check gedaan is, er staat niets op de onderhoudsfactuur en niets in het service boek aangetekend, is dat normaal dat dan wel gedaan zou (moeten) zijn maar je er niets over hoort of ziet?
Ook bij de 2 beurten bij 1e eigenaar staat niets in het service boek aangetekend over uitgevoerde hybrid health check
Als ik lees dat jaar 1 t/m 5 gratis is, dan reken ik uit dat nu bij de 5 beurt de check voor de laatste keer toch gratis zou moeten zijn?

Hybride accu zit in de eerste 5 jaar garantie. Daarna verlengbaar met een hybrid health check.

Moet ik daar uit begrijpen dat de eerste 5 j geen hybrid health check gedaan wordt?
Ik trek dezelfde conclusie, omdat de eerste 5 jaar dit gedekt is onder garantie zal de dealer zich vast de moeite besparen om die eerste 5 jaar die check uit te voeren omdat een garantie claim toch wel ingewilligd zal worden.

Daarna is het aan de eigenaar om elk jaar een verzekeringetje te nemen à €89,95. Ik ben nu van plan om dat wel elk jaar te doen. Ik meen een keer gelezen te hebben dat een nieuw accupakket tegen de €2000 kost maar of dat ongeacht het model op dit bedrag neerkomt durf ik niet te zeggen.

Er zijn ook eigenaren die de hybrid health check niet uitvoeren en vertrouwen op de reputatie van het merk. Het geld dat ze daarmee besparen kunnen ze als ze pech hebben wellicht ook uitgeven aan een reparatie of revisie van het bestaande accupakket en per saldo zal dat goedkoper zijn dan een compleet nieuw accupakket van Lexus laten plaatsen. Het is een afweging.

• Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Ik denk wederom “kosten gedreven” :
De check kost sowieso tijd.
Mocht er tijdens garantie iets uitkomen, dan is het rekening Lexus

Het is pas interessant om te checken wanneer klant gaat betalen.
Mocht er dus na de garantie iets gevonden worden, is dat bedrijfstechnisch veel beter.

Of denk ik nu te grijs/zwart ?