Iemand ervaring met chip tunen?

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
In eerdere treats omtrend tuning bij de IS200, kreeg ik het gevoel dat het beoogde rendement zowel vermogen als verbruik beperkt waren. Ik heb er ook een tijd aan gedacht, maar de verandering in vermogen- en voornamelijk koppelkromme vond ik de kosten evt bijkomend slijtagerisico niet waard.

Misschien kan iemand van het forum met tune-ervaring van de IS200 er wat meer over vertellen.
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Bedankt voor je reactie!

ik vond een winst van 155 naar 170 PK nog wel een overweging waard, ik denk dat je dat toch wel zal merken.

Alleen vraag ik me af of dit ook werkelijk gehaald kan worden, verder is het ook weer niet zo'n extreme toename dat de techniek het niet aan zou kunnen (denk ik, want daar schiet mijn kennis van autotechniek tekort).
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Chiptunen op een ongeblazen benzinemotor is klinklare onzin, als je wilt opvoeren kun je i.c.m. een piggy wel wat bereiken, echter niet zonder de techniek aan te passen, bijv cold air intake en ander uitlaatsysteem. Dat zijn de goedkoopste techniek en noemen we stage 1 bij het opvoeren van auto's.

Als je echt die-hard op wil voeren zul je toch andere dingen moeten ondernemen op technisch vlak en dat gaat serieus geld kosten. Dus chiptuning bij een IS 200 is weggegooid geld. Een IS 200 is wat lui onderin zijn toeren, dat is een bekend feit van dit soort 6 cilinder constructies met 24 kleppen. Daarom is er ooit een supercharger geweest voor de IS 200 van TTE.
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
niet doen idd, gooi je geld anders maar in de sloot, met een turbo motor is dit een ander verhaal, turbodruk en ontstekingstijdstip veranderd dan, met men saabje 75 pk mee gewonnen voor 250 euro, ging wel lekker maar aandrijflijn wist het verschil ook ;)
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Koop jezelf een goede shortshifter daar win je bij het wegtrekken meer tijd mee dan het beetje koppelverbetering die je met softwaretuning haalt..... en de tuner die claimt dat hij 15 pk uit een IS200 haalt liegt.......
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
sharkman zei:
Koop jezelf een goede shortshifter daar win je bij het wegtrekken meer tijd mee dan het beetje koppelverbetering die je met softwaretuning haalt..... en de tuner die claimt dat hij 15 pk uit een IS200 haalt liegt.......

Wat is een shortshifter?

Op de site van ATM geeft men wel aan dat je zwart op wit de resultaten te zien krijgt na het testen op de testbank. Daarnaast hebben ze zelfs binnen 10 dagen niet goed geld terug garantie.

Maargoed, gezien de bedenkelijke reacties hier op het forum, laat ik het de chiptuning maar voor wat het is.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
shortshifter geeft je de mogelijkheid om sneller door je versnellingen te lopen en dat is voor een motor met een zeer laag koppel zeker een plus.
Tunen van elke niet geblazen motor is het geld gewoon niet waard. Na heel lang testen kreeg ik mijn 200 iets soepeler en beter lopend. Een gemiddelde tuner lukt dat niet (maatwerk kost tijd, moeite en heel veel testen) en dan nog zou ik er nooit meer dan een paar honderd Euro voor over hebben en als je er eentje treft die door te weinig kennis een foutje maakt....
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Ik heb mijn IS200 laten chippen, dat was 9 jaar geleden, de vermogenwinst was niet merkbaar :neutral:
Het verbruik is wel lichtjes gezakt, maar ik zou het zeker niet opnieuw doen :neutral:

Ik heb mij toen maar een IS300 gekocht :rulez:
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Dank je voor de reacties!

Ik heb voorlopig nog wel voldoende plezier met de standaard prestaties...

Misschien in de toekomst naar een 300 :rulez: