Ikigai - Life & Times with Lexus

Dat is niet alleen met de Italiaanse markt. Mijn auto is afkomstig uit Duitsland en daar zie je ook verschil in de benamingen van de uitrustingsniveaus.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
De HUD is, zodra je m gewend bent, bijna onmisbaar. Als ik de standaard navigatie gebruik dan zet ik de stem uit, in de HUD verschijnen pal in mijn zichtsveld zeer behulpzame maar minder bemoeizuchtige aanwijzingen. Bevalt me prima.
Ik heb die luxe nu pas drie maanden maar kan nu al niet meer zonder .... :giggle:
 
@Frank2b
mmm, zelf de afgelopen 33 maanden met een HUD voor m’n neus mogen rondrijden (Kona & UX) Inmiddels weer een twee weken zonder. Geen ontwenningsverschijnselen.
Onderweg gebruiken we ‘Waze’ of ‘HereWeGo’, zie je gelijk of je binnen de maximum snelheid blijft.
 
Ik heb in mijn President NX ook geen standkachel. Een standkachel is geen normale uitrusting van een President. De HUD wel volgens mij maar daar komen dan de verschillen per land weer om de hoek kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Mogelijk is dit alleen een optie voor de plug in versie, die heeft ook een warmtepomp die voor de verwarming/koeling kan zorgen via de app.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
X-post [originele post is van zondag 24 November 2024 06:58 uur]

Dashcam2.0


Auto's kwamen en gingen de afgelopen 13 jaar. Onze reis in autoland liep gedurende die periode van Saab, via Toyota & Hyundai uiteindelijk naar nu Lexus.
Wat al die jaren bleef was onze trouwe dashcam. Eentje waarmee we onderweg prachtige zonsopkomsten en bijzondere auto's digitaal wisten te vangen.
Maar ook in dashcamland staat de tijd niet stil en werd het dus tijd voor eentje met wat meer hedendaagse techniek aan boord.
We vonden haar uiteindelijk via MP in de stad der Blauwvingers. De deal was snel beklonken, bleef alleen de vraag over: hoe krijgen we haar in het Weerterland. Via een van de pakketjesboeren lag het meest voor de hand ware het niet dat het ook een uitgelezen kans bood om te ervaren hoe het is om op 1 dag ruim 375 km met Yogi op stap te zijn.
Zal geen verrassing zijn dat het optie twee werd. En toen we gisteren tegen het vallen van de avond weer thuis aangekomen waren was de gemeenschappelijke conclusie: wat een feest om met haar onderweg te zijn. Wel 1 ienemieni punt van aandacht [komt waarschijnlijk omdat we een 25K km 100% electrisch rijden aan ervaring hebben]: op de snelweg is stand 'sport' noodzakelijk.
Op de 'to do' list: Snel onze nieuwe dashcam installeren teneinde, on the road, betoverende zonsopkomsten & bijzondere auto's nog fraaier in digitaal beeld te vangen.

Note 1
Standkachel. Toegegeven, echt gewinterd heeft het nog niet maar gedurende de afgelopen 3 bevroren ruiten dagen hebben we die 'voorverwarm' functie niet gemist. na een rondje 'de-icer' instappen; starten; AC aan; Voor- en achterruit verwarming aan; voorruit ontwaseming aan en rijden maar.
Interieur snel op temperatuur en geen enkele last van een dicht slaande voorruit. Dat was in onze Saab en Prius dagen wel anders.

Note 2 [26 November 2024]
Voor de discussie over dashcams is er op 25 November een ander draadje aangemaakt @
dank hiervoor @RoelVB
 
Laatst bewerkt:
Hybride is here to stay.
16 December 2024
Dag 55 @ 128.480 km

We zijn weer helemaal terug van weggeweest na ons elektrisch avontuur.
Nu we ruim 7 weken met onze NX onderweg zijn zijn we, in deze onzekere tijden, tot de slotsom gekomen dat we niet terug gaan naar een EV.
We blijven trouw aan hybride, al was het alleen maar om het gegeven dat je op vrijwel elke hoek van de straat benzine kan tanken en dat daardoor de actieradius 'onbeperkt' is. Naast deze generieke 'praktische' overwegingen gaven de merkgebonden eigenschappen en de naam & faam van Lexus de doorslag om voor een pre-used NX uit 2016 te kiezen.
Maar laten we beginnen met de minpunten, waarbij we onze voormalige Toyota Prius2 uit 2008 als referentie nemen:
ze legt met 1.760 kg een 38% meer gewicht in de schaal &
ze is met een Kooldioxide uitstoot van 117g/km een 12,5% smeriger.
Daarnaast is het opgegeven overall brandstofverbuik [5,2 l/100 km] voor vrijwel alle NX bezitters een Fata Morgana. Zelf zitten we daar, met een verbruik van 6,87 l/100 km [over pakweg 2.000 km], een 33% boven. En daarmee behoren we tot de 'zuinige' rijders.
Wat is onze rijstijl dan? Rustig aan in de 'ECO' mode op de Adaptive Cruise Control terwijl op de snelweg 100 km/u [GPS gemeten] onze kruissnelheid is.
En hoe bevalt ze, vergeleken met onze ex UX 300e?
Op onze roadtrips naar Randstad & Flevoland een regelrechte verademing. Nooit meer angstvallig de resterende actieradius in de gaten houden en snelheid moeten verminderen om thuis te geraken. Gewoon met airco aan en verwarming op 20 over de snelweg zoeven. Waarbij ze nog rustgevender en comfortabeler is.
Wat we enigszins missen is de Head-up Display; de Mark Levinson geluidsinstallatie en wat stumperhulpjes zoals de 360 graden camera; dodehoek- & xtraffic waarschuwing.
Maar dat waren en zijn geenszins dealbreakers.
 
Laatst bewerkt:
Dat je schrijft dat je niet terug zou willen naar een EV (voorlopig?) beschouw ik als een compliment aan de ingenieurs van Toyota/Lexus. Nou lijkt menig onderwerp op Internet over EV en alles wat dat niet is vrij snel te ontaarden in een polarisatie met maar 2 kampen, maar ik begrijp je wel. En ik denk dat dit deels komt door het Lexus-DNA wat in al haar producten zit dat dicht tegen de kalmte en rust van een EV aan schuurt.

Heb je trouwens een periode / aantal kilometers het verschil geprobeerd tussen Eco en Normal? Ik denk dat ik nu het hybride rijden onder de knie heb met de juiste dosering van gas- en rempedaal want bij het dalen van de temperatuur buiten, daalt het verbruik inmiddels ook. Waar voorheen ik na een paar 100km alweer kon zien dat de voorwielen gewassen konden worden, ben ik nu 2 maanden en een paar 1500 km verder en de voorwielen hebben vrij weinig remstof opgelopen. Ik kan op de gebruikelijke routes inmiddels inschatten waar en hoe lang ik volledig elektrisch kan rijden en wat ik moet doen om dat voor elkaar te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le en levensnevel
Wat me wel een beetje opvalt is dat het er op lijkt dat het er alle schijn van heeft dat je soms héél misschien wellicht ietwat onvoorbereid een automobiel avontuur induikt.... het verbruik en gewicht van de NX zijn gewoon een publiek geheim en de nogal beperkte range van de UX was wellicht toch óók al wel vooraf bekend?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Bobusa
ik haal niet meer dan 1 : 15 à 16 sinds de temperaturen flink gedaald zijn, in deze kou zit ik met handschoenen, muts en sjaal achter het stuur om te besparen (verwarming uit).
Ik stop ermee, groen is mooi, maar ik word blauw, vanaf morgen gewoon de verwarming en airco aan als aanjager.
Eco stand naar Normal en anders naar sport; eerder thuis, minder lang onderweg (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en levensnevel
Serieus, vandaag dus op normal gezet (i.p.v. eco) en aan het eind van de dag was het gemiddelde gestegen met 0,2 km…
Ik klink net als de ouderwetse wasmiddelen reclame…geloof er niets van.
Ik wacht even de volgende tankbeurt af en hele tank op normal rijden, kijken of het echt wat uitmaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel