Ikigai - Life & Times with Lexus

Al die domme autotesten focussen alleen maar op DYNAMISCH ........ dat blijkt het toverwoord om na een 100K met distributieketting en spanner problemen afgescheept te worden.
Kosten klant.

Dat is een punt waarop ik afgehaakt ben bij 75% van de “wel aardige auto’s”.
En het verbruik van 1:12 in beste gevallen stond me erg tegen, dus een “h” versie gekozen.
Tot nu toe 1:19 op zijn sloffies.

De luxe van Lexus is in sommige andere (grotere) types ook wel te vinden, vaak met wat meer up to date accesoires, maar laat mij dat nu net niets interesseren.
Gewoon : radio, clima, stoelverwarming, relatief laag verbruik, automaat .......... Klaar.
 
Toch ziet een groot deel van de rest mijn UX eerder als exhibitionistisch..

Toegegeven, het ontwerp is wel apart.
Niet verbazend voor mijn omgeving dat ik dan net die auto koop.
Wat overigens nauwelijks iets met het uiterlijk te maken heeft en alles met de perfecte combi aan eigenschappen
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ach Primi,
aan de mening van anderen over onze vierwielerkeuze hebben we ons nooit iets aangetrokken.
Onze keus werd en wordt simpelweg bepaald door onze behoeften op dat moment; obze, zoals de engelsen dat zo mooi zeggen, ‘foreseeable future’ en last but not least: de hoeveelheid kwubbeltjes welke we hiervoor beschikbaar hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Primi en Bobusa
gewoon omdat het kan

250106CCa-7066.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b, Dirk_S en Primi
Die zoomfunctie… geeft een mooi beeld weer van hoe sneeuwvlokken eruit kunnen zien.
Als ik een dichter was, schreef ik er een gedicht over
Als ik een muzikant was, schreef ik er een lied over
Als ik een schilder was, schilderde ik een winterlandschap
Helaas, ik ben het niet, ik giet er gewoon lauw water over en hops, rijden met dat ding
 
42dagen

18 Februari 2025
Dag 119 @ 130.557 km

Hoewel je het, wanneer je naar de Haagse stolp kijkt, niet zou zeggen is het gezegde toch echt: 'regeren is vooruitzien' en niet 'vooruitschuiven'
Dus daar zijn we nu druk mee bezig. Want de vraag is: wat gaan we doen wanneer over een 246 dagen onze garantie is afgelopen?
We zien voor het reguliere onderhoud en onverwacht technisch malheur grofweg een drietal opties:
a] We blijven onze VETOS specialist trouw
of we stappen over, naar hetzij:
b] Louwman in Brainport of
c] een lokale garage met techneuten die kunnen lezen en schrijven met de hybride techniek van Lexus/Toyota.

Het simpelste is natuurlijk onze VETOS specialist [enkele reis 77 km] trouw blijven.
Ons laven aan de luxe in Eindhoven [enkele reis 32 km] is daarentegen een erg aanlokkelijk alternatief.
Maar om nu voor het verhelpen van elk wissewasje zoveel kilometers af te gaan leggen is ook zo weer wat.
Dus concentreren we ons momenteel op de derde optie.
Want hoewel 'De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest' een gekend gezegde is maken wij ons weinig zorgen.
Onze acht jaar oude NX figureert steevast boven aan in de lijstjes als het om mechanische betrouwbaarheid en tevredenheid gaat. En de hybridetechniek is geen rocketscience. Je moet alleen een bedrijf weten te vinden waar techneuten werken die kunnen lezen en schrijven met deze techniek.

Denk dat we in het Weertse een dergelijk bedrijf gevonden hebben. Een familiebedrijf [voormalig Toyota dealer] wat sinds 1968 aan de weg timmert. Gisterenmiddag onaangekondigd langs geweest voor een eerste bandentrappraatje. Met een RX op de forecourt, een NX en een jaren 70 Toyota [rally uitvoering] in de showroom voelde het gelijk vertrouwd. Het bandentrappraatje met de eigenaresse bevestigde dat alleen maar.
Ze waarschuwde op voorhand wel dat de wachttijd voor 'regulier' onderhoud & APK momenteel een 6 weken bedraagt.

Maar dat maakt ons weinig uit. 15K km in 12 maanden halen we bij lange na niet dus maken wij standaard een afspraak voor eerst een beurt volgens schema direct gevolgd door de jaarlijkse APK. En die APK laten we, sinds jaar en dag, standaard 7 weken voorafgaand aan haar vervaldatum uitvoeren.
Kortom na komende oktober zetten we 3 maanden voorafgaand aan de APK vervaldatum een reminder in onze digitale agenda om eenafspraak voor onderhoud en APK te maken.
Binnenkort eens een afspraak maken om nader kennis te maken en te kijken wat er[on]mogelijk is.

En...hoe gaat het met Yogi zelf?
Sinds eind Oktober functioneerd ze tadellos. De kilometers zoeven fluisterstil en meer dan comfortabel onder haar wielen door.
Liggen er nog 'upgrades' in het verschiet? Wellicht laten we op termijn een afneembare trekhaak monteren en een 'bearlock' installeren.
Maar daarvoor moet ik eerst met m'n Lief in onderhandeling.
Voor de rest is het 'all quiet on the automotive front'
 
Laatst bewerkt:
Die zoomfunctie… geeft een mooi beeld weer van hoe sneeuwvlokken eruit kunnen zien.
Als ik een dichter was, schreef ik er een gedicht over
Als ik een muzikant was, schreef ik er een lied over
Als ik een schilder was, schilderde ik een winterlandschap
Helaas, ik ben het niet, ik giet er gewoon lauw water over en hops, rijden met dat ding
Proleet!! 🤨 🤣
 
Autobesitas?
Tijdens onze kilometervreter jaren maakten we gedurende een 257K km [tussen 2005 en 2010] 's lands wegen onveilig in een witte Toyota Corolla E11 sedan met de japanse dieselmotor in het vooronder, we noemden haar liefkozend 'kermit'
Leuk was het weerzien eerder vandaag met een soortgelijk exemplaar. Zoete herinneringen.
250220CCa-7282.JPG250220CCa-7283.JPG
Dus maar even samen op de 'kiek' gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en PimF