"Inner" achterlichten

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Hello !!

Ik heb een vraagje voor jullie. Ik heb mijn binnenste achterlichten (mistlampen) zo aangekoppeld dat ze ook als achterlichten werken. Dit is heel makkelijk aangezien er standaard toch 7443 lampjes inzitten.

Nu mijn probleem is dat ze even helder zijn als de stoplichten wanneer ze gewoon aanstaan.

Heeft iemand anders dit ook gemerkt?

Yves
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Door de vorm van de unit komt er meer licht uit de mist unit dan uit de buitenste. Dit kan je oplossen door oudere lampen in de mist units te plaatsen en nieuwe in de buitenste. Ook kan je er een weerstand tussen zetten zodat het ongeacht van de lamp conditie even fel schijnt. (mocht je de juiste weerstand hebben uitgevogeld, laat mij dit aub even weten)
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Eerst de ophanging afmaken en dan terug naar deze issue. Ik moet zeker zijn wat het voltage is wanneer de motor draait. 12 of 14volt??
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Globaal zou dat ongeveer 12 volt moeten zijn, tenzij je spanningsregelaar nogal sterk dipt. Tijdens starten of flink gasgeven zal het uiteraard wat lager/hoger kunnen zijn.

Edit: typo: 12 volt is uiteraard +/-14, anders zou je accu nooit opladen :(
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik ga dit weekend toch de spanning eens meten om zeker te zijn.

Zou iemand me kunnen zeggen wat ik het best gebruik? Diode, spanningsregelaar of weerstand?? En welke waarde zou het moeten zijn? Ik denk dat een drop van een 2-tal volts (van 12v naar 10v) zal voldoen.

Thanks!
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Met draaiende motor onder redelijk normale omstandigheden is zo?n 14,5 V, ik denk dat je een volt of 10 moet hebben om de lamp op juiste sterkte te hebben.


Even een lesje basis electronica:

U=IxR = U:I=R = U:R=I
U = spanning in Volt
I = stroom in Ampere
R = weerstand in Ohm

5 watt lamp is ongeveer 0,5 Ampere

14,5 V : 0,5 A = bijna 30 Ohm voor de normale verlichting


21 watt lamp is ongeveer 1,75 Ampere

14,5 V : 1,75 A = ongeveer 8 Ohm voor remlicht

Dit is dus een theoretische berekening en kan door diverse variabelen afwijken, het handigste is om (zoals GPS-10 al aangaf) een verstelbare weerstand ( pot meter ) te gebruiken. Deze kan je naar wens verstellen en zo dus altijd goed. Hou er wel rekening mee dat de afname in Voltage resulteerd in hitte, zorg dus dat de weerstand vrij ligt zodat deze geen schade kan toebrengen aan omliggende onderdelen/componenten en z'n warmte kwijt kan.

Als je de potmeter juist heb ingesteld, wil je dan de weerstand meten van de potmeter en deze mij even PMmen? Dan kan ik deze plaatsten zodat iedereen hier iets aan heeft.



gr. koen
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik dacht eerder aan een weerstand met radiator tegen de hitte.


resistor300.jpg
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Eventjes gemeten: bestuurderskant 13.91 volt, passagierskant 13.89v.

De weerstand zou dus een waarde van ongeveer 28 ohm moeten hebben.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nuttige info, TX!

Had je KWP een berichtje verzonden, die zal er ook blij mee zijn ;)

Btw, die weerstand met koellichaam ziet er prof uit.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Die weerstand met koelvinnen wordt ook erg heet hoor, dus pas er mee op. Ik neem aan dat je 'm er nog niet tussen heb?
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik heb ze vandaag ontvangen. Ze zien er heel goed uit, beter dan op de foto hierboven. Ik zal morgen een foto posten. Ik hoop ze dit weekend nog te installeren.

:)