Internet en de veranderende omgeving

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Waar doel ik op bij de titel,

internet is een leuk platform om diverse gedachten te wisselen, je kunt een hoop zaken opzoeken die je vroeger in de winklerprins moest vinden,wat dat betreft een hoop positieve ervaringen.

Waar ik sinds het gebruik van internet ben achtergekomen bij diverse forums en internet in het algemeen is dat er een hoop kaf onder het koren zit, mooie uitstraling, mooie lay out van de pagina's noem maar op. Maar wie zitten achter deze forums of sites, wie bepaalt, wie maakt de dienst uit? Wie is de querulant dan in dit geval?

Na diverse gesprekken vandeweek met mensen die ouderwets gestoelt zijn om het zo maar te noemen en soms een beetje digibeet zijn is er ook een wereld BUITEN internet. Ik zit of zweef er een beetje tussenin. Internet lijkt alles te gaan beheersen de komende jaren, de vraag is of wij als internetgebruikers ons dit wel eens afvragen.

Ted heeft bijvoorbeeld geprobeerd te achterhalen hoe de gedachtegang is over kortingen bedingen bij een Lexusdealer bij de aankoop van een auto, de reacties zijn niet van de lucht, zo ook de mijne niet, dat geef ik ruiterlijk toe. Ik wil hier alleen mee aangeven dat internet een dubieus medium kan zijn omdat iedereen zich kan of wil verschuilen achter zijn lap-top/desk top/i phone of what ever. Sterker je verschuilt je achter een IP adres.
Eigenlijk is internetgedrag te vergelijken met autorijden waarin een ieder zich in zijn eigen bubble bevindt en zich rechten of gewoonten toe gaat eigenen, ook al hebben we geen gelijk, we voelen ons veilig in onze bubble en denken dus gelijk te hebben.

De trend van het internet is de laatste jaren om te kopen of verkopen, waarin zo goedkoop mogelijk wordt aangeboden, alles maar dan ook letterlijk alles is te koop op internet met als gevaar dat straks kleine ondernemers/ winkeliers niet meer mee kunnen komen met de prijzen omdat zij nou eenmaal een winkel hebben waarin alles uitgestalt staat, en dat kost ook geld. Over 15 of 20 jaar bestaat een winkelcentrum alleen nog uit grote bedrijven die ook via internet zaken aanbieden. Het is nu al gewoon om schoenen te gaan bekijken in een winkel en deze dan vervolgens goedkoop via internet aan te schaffen, is dat dan de manier? Is dat netjes. Kortom we gaan bij AH een doos frikandellen halen en vragen aan de patatzaak op de hoek of hij ze even wil bakken voor niks, is dat dan de trend die ingeslagen is. Het antwoord is JA. Wij schijnen het heel normaal te vinden om muziek of films gratis te downloaden, wat eigenlijk gewoon stelen is, waar is ons moraal dan? Is het straks dan zo raar dat er geen films of muziek meer wordt uitgebracht? Dat is dan een gevolg waar we zelf aan ten grondslag liggen.

Het is al zover dat we auto's via internet kunnen bestellen, kijk eens op auto.nl, gewoon splinternieuwe auto's die je via internet kunt bestellen met een minieme korting. Op zich een goede ontwikkeling alleen vraag ik me af waar de dealer straks staat. Moet het ook zo zijn dat er over 15 of 20 jaar geen dealers meer zijn omdat je alleen een auto virtueel kunt kopen? Is dat waar we heen willen?
Het mooie van het verhaal is dat achter deze sites vaak importeurs zitten die links om of rechtsom hun waar aan de man brengen en toch hun marge op een auto nemen, waar is het onderhandelen dan gebleven en worden wij dan niet gedwongen om de prijs te betalen die op internet staat, immers een vertegenwoordiger staat je niet te woord, onderhandelen is er niet meer bij. Dan nog maar de vraag of producten dan echt nog zo goedkoop zijn op het internet, denk het niet.

De vraag is hoe jullie denken over deze zaken?
 

TheCleaner

Nieuw hier
28 jul 2010
22
0
0
Ondanks dat ik met de flow internet meega, heb ik ergens wel iets tegen dit medium...
Vroeger hadden we de uitdrukking, drank maakt meer kapot dan je lief is, tegenwoordig gebruik ik de uitdrukking "Internet maakt meer kapot dan je lief is" zelfs al huwelijken die beeindigd zijn door toedoen van dit geweldig medium.

Als wij niet gaan oppassen leven we over pakweg 20 jaar nog uitsluitend thuis zittend in de ??n of andere futuristische stoel contact makend via internet, en die keer dat we elkaar in real life zien, durven we niets meer tegen elkaar te zeggen....

Daar tegenover staat natuurlijk ook weer wel dat de dealers (in dit geval) ons pakweg 10 jaar terug van alles konden aansmeren, we hadden immers geen mogelijkheid om dit landelijk te verifi?ren, nu zijn wij "wijzer"geworden en weten eigenlijk al wat onze auto minimaal moet opbrengen, en wat de aan te kopen auto ongeveer moet kosten, ondanks wat de verkopers ons ook proberen aan te smeren.....

Ik denk dat we ergens een gulle middenweg moeten vinden zodat de balans weer terugkomt...
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Kijk jij ziet het hetzelfde als dat wij zien, het is een mooi medium mits het goed gebruikt wordt, als ik naar mensen kijk hoe makkelijk die door het leven wandelen met internet, maar aan de andere kant toch wel een soort contactgestoord zijn heb ik mijn twijfels of bij deze groep mensen het besef wel bestaat dat zij geleefd worden door internet. Ze zetten alles maar op internet, hyves, facebook,twitter noem het maar op. Zij hebben identiteit op internet maar niet in het normale leven.

Nogmaals internet is een apatisch medium, net als de telefoon, als er niet normaal mee omgesprongen wordt zullen heel wat mensen straks ziekte nummer 1 hebben, overspanning door medium internet. Hier is nog geen naam voor, maar mediumaddict lijkt me een leuke naam.

Hoe vaak hoor je niet, ja mijn computer doet het niet dus ik kan even niks????????
Het systeem ligt er uit dus ik kan U niet antwoorden??????

De samenleving is al ondergeschikt aan de PC en internet, beetje rare situatie als je bedenkt dat een PC er voor is om ons te dien in plaats van vice versa. ;)
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
ct200H zei:
Kijk jij ziet het hetzelfde als dat wij zien, het is een mooi medium mits het goed gebruikt wordt, als ik naar mensen kijk hoe makkelijk die door het leven wandelen met internet, maar aan de andere kant toch wel een soort contactgestoord zijn heb ik mijn twijfels of bij deze groep mensen het besef wel bestaat dat zij geleefd worden door internet. Ze zetten alles maar op internet, hyves, facebook,twitter noem het maar op. Zij hebben identiteit op internet maar niet in het normale leven.

Nogmaals internet is een apatisch medium, net als de telefoon, als er niet normaal mee omgesprongen wordt zullen heel wat mensen straks ziekte nummer 1 hebben, overspanning door medium internet. Hier is nog geen naam voor, maar mediumaddict lijkt me een leuke naam.

Hoe vaak hoor je niet, ja mijn computer doet het niet dus ik kan even niks????????
Het systeem ligt er uit dus ik kan U niet antwoorden??????

De samenleving is al ondergeschikt aan de PC en internet, beetje rare situatie als je bedenkt dat een PC er voor is om ons te dien in plaats van vice versa. ;)


Kijk voor de grap maar eens naar de maffe serie little britain, de term computer says NO, is dan een dagelijkse realiteit. Of de film Walley van Walt Disney, nu een lacherige film, maar wellicht realiteit.