Interval olie verversen voor de NX450h+

Bobusa

Heel actief
12 okt 2008
530
392
63
Ik heb zelf geen NX PHEV maar vind de techniek wel erg interessant. Bv. hoe om te gaan met olie verversen gezien de hele andere techniek, wat ook enigzins speelt bij een HEV.

Ik vroeg CoPilot een vraag over als je altijd electrisch rijdt met tussentijds laden, hoe vaak de motor dan gaat draaien. Het antwoord lijkt logisch:

so the "engine maintenance cycle" is not every 10,000 kilometers then.
You’re right. The "engine maintenance cycle" isn't strictly tied to a 10,000-kilometer interval. Instead, it is an automated process that occurs periodically based on various factors such as time elapsed, engine usage, and overall vehicle conditions. The idea is to keep the engine in optimal working condition even if it’s not frequently used.

So, while you might be able to drive on electric power for an extended period with regular charging, the gasoline engine will start occasionally to perform maintenance tasks as needed to ensure long-term reliability and performance.

What does that do to the engine oil? Will it deteriorate faster?
In hybrid vehicles like the **2024 Lexus NX450h+**, the engine oil can face unique challenges due to the way the hybrid system operates. Here are some key points:

1. **Cooler Operating Temperatures**: The engine runs cooler because it's not always in use, which can lead to water condensation and fuel dilution in the oil. This can cause the oil to deteriorate faster.
2. **Frequent Start-Stop Cycles**: The constant switching between the electric motor and the internal combustion engine can lead to increased oil contamination and sludge formation.
3. **Reduced Oil Temperature**: Lower average oil temperatures can cause the oil to thicken, reducing its effectiveness in lubricating the engine components.

To mitigate these issues, it's important to use high-quality synthetic oil and follow the recommended oil change intervals specified by the manufacturer. Regular maintenance will help ensure the engine oil remains in good condition and the engine continues to perform optimally.

Dus, hoe gaan jullie hiemee om? Het is natuurlijk sterk afhankelijk van het gebruikersprofiel. Maar als je op maximale zuinigheid mikt dan loopt de motor relatief weinig waardoor de kwaliteit sneller achteruit gaat dan bij een normale ICE auto. Vaker olie verversen lijkt me dan wenselijk, elke 7500 km.
 
Het is inderdaad een onderwerp in de olieindustrie waar er , aangestuurd door additieven leveranciers, tamelijk veel discussie over is. Mogelijk dat er behoefte bestaat aan een olie met iets aangepaste eigenschappen - voor een commercieel gezien, nog gering aantal auto's. Er zijn nog geen pogingen ondernomen om tot een internationaal hanteerbare specificatie te komen.

Autobouwers beperken zich tot nu toe dan ook tot de standaard leverbare producten. Soms wordt een oliewissel aanbevolen op basis van een algoritme dat het verversingstijdstip berekend op bijvoorbeeld temperatuur, belasting, start/stop gedrag etc. Gebruikers zijn daar niet altijd blij mee, omdat de aanbevolen termijn van geval tot geval door andere rijomstandigheden sterk kan varieren.

Bij PHEV's zijn er met de daarvoor gegeven verversingsaanwijzingen bij mijn weten nog weinig klachten bekend. Dat is ook niet zo gek - die zouden pas na hogere kilometrages naar voren kunnen komen (>200.000 km) en de eerste leaseberijder is het ding dan al kwijt.

In feite is de situatie niet veel anders dan bij CVT versnellingsbakken. Er is geen enkele internationaal gehanteerde specificatie voor, iedere autofabrikant beveelt dus een of ander ATF type aan. Ook Toyota/Lexus doet dat, zij het dat ze bewust wel voor een iets dunnere ATF kiezen dan alle andere fabrikanten.

Gegeven het feit dat er nog steeds geen internationaal gehanteerde specificaties zijn, doet vermoeden dat problemen in de praktijk nog zodanig weinig voorkomen zijn dat er niet industriewijd behoefte wordt gevoeld om "orde op zaken te stellen".

Het frequenter verversen zou eventueel de levensduur van de motor ten goede kunnen komen. In het geval dat de verversingstermijn wordt bepaald door een algoritme, kan dat achterwege blijven - als het algoritme deugdelijk is getest, zou de verversingstermijn steeds in overeenstemming moeten zijn met op basis van na de laatste verversing verkregen informatie.

Mercedes heeft destijds erg veel onderzoek gedaan om op basis van allerlei tijdens de rit verkregen data een verversingstijdstip (km stand) te adviseren. De met samenwerking van de olieindustrie tot stand gekomen afkeurcriteria, bleken in de praktijk goed te werken - zowel rijgedrag als aanpassing van de oliekwaliteit bleek duidelijk invloed te hebben op de geadviseerde termijn. Of andere fabrikanten er even veel aandacht en tijd in hebben gestoken, is mij onbekend. Het Mercedes/Shell onderzoek is echter zeer deugdelijk en wetenschappelijk uitgevoerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa
Ik ga me hier niet druk om maken en volg eenvoudig het advies van Lexus hierin. En mocht het slecht zijn voor de auto op langere termijn dan is dat een 'probeem' voor de volgende eigenaar ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik volg ook het Lexus onderhoud schema. Uit het bericht van Bobusa blijkt dat het goed is om de olie te verversen ondanks de weinige benzine-kilometers.
 
Ik zou ook altijd het Lexus schema volgen. Dit zal de gebruikelijke 15k zijn denk ik. En ja, lastig als je garantie hebt, nu al 10 jaar, misschien wil je dan geen risico lopen door zelf extra bij 7500 km te verversen.