Is 300h the good and the bad

GeertsP

Nieuw hier
7 mrt 2025
4
0
1
Aan rijders van deze auto.
Wat zijn jullie ervaringen goed en slecht van deze auto tussen 100 en 200k kilometers. Dingen zoals werkelijk gebruik binnen Nederland snelheidslimieten en eco stand. Reparaties etc. Mocht iemand kennis heben van Volvo V40 of Mazda 3 dan hoor ik graag over de vergelijking.
Bij voorbaat dank

Het klinkt misschien makkelijk, maar op AutoWeek staan meerdere reviews van berijders.

De ANWB wegenwacht heeft vanuit een ander perspectief ook wat opgeschreven.

En de makers van dit adviesrapport zeggen uitvoerig allerlei ervaringen van IS-rijders gecombineerd te hebben.

Je zult op dit forum overwegend fans, liefhebbers en ambassadeurs aantreffen. M.a.w. het gros zal hier positief zijn over hun auto. Die linkjes hierboven zullen een meer objectief beeld geven.

T.a.v. het vergelijk met een Mazda 3 of Volvo V40; vrienden van ons hebben zo’n ding. Ik vind ‘m stug en er rammelt en kraakt en piept van alles in het interieur. Het schijnen redelijk probleemloze auto’s te zijn. Zij hebben er meer dan gemiddeld pech mee. Daarbij scoort de gemiddelde Lexus altijd beter in betrouwbaarheid statistieken dan elke Volvo (echt waar). Goedkoop vinden die vrienden hun V40 ook niet.

Ik draag Mazda een warm hart toe (heb zelf een MX-5), maar een Lexus is echt een klasse hoger t.o.v. een willekeurige Mazda. Ik heb verschillende Mazda’s gezien en bereden maar qua slijtvastheid in en buiten de auto is Lexus ook heer en meester t.o.v. een willekeurige Mazda.

Maar de vraag is vooral wat je verwacht van een IS300h, V40 of een 3. De IS is een sedan in het D-segment, de V40 en 3 zijn hatchbacks in het C-segment (oké, de 3 sedan bestaat ook). De IS is een reisauto bij uitstek met een zeer goede balans tussen comfort en weggedrag. Een 3 is ook vast goed op de lange baan, maar niet zo fijn voor lange ritten als een IS. Op een bochtige (berg)weg zal een 3 vlotter zijn dan een IS simpelweg vanwege de massa. Er kan maar zo 300 kg verschil zitten tussen een IS300h en een Mazda 3. De V40, tja, is een Volvo. Rijdt op zich goed, maar die is niet beter op lange ritten dan de 3 of de IS, maar als “stuurmansauto” kan ie meekomen met de andere twee, maar is niet merkbaar beter.

Ik vind mezelf een Lexus-ambassadeur (misschien had je dat idee al gekregen). Ik draag Mazda een warm hart toe en vind menig Volvo echt een mooie auto. Sterker nog, voordat ik mijn huidige IS300h kocht, heb ik bij Mazda gekeken naar de 6 en CX-30 en bij Volvo naar vele uitvoeringen en aandrijflijnen van de V60, maar ik ben verknocht aan de wijze waarop de IS300h zit en rijdt. Fantastisch. En dat met een laag verbruik en meer dan uitstekende reputatie.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timo_87 en Bobusa
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik wist dat de vergelijking met de andere 2 niet helemaal eerlijk is maar het is meer geld voor de Lexus en ik heb ook nog een thuisfront te overtuigen. Qua auto is het denk ik geen discussie maar ik zoek een beetje naar een beeld dat de operationele kosten niet al teveel uit elkaar liggen afgezien van verzekering en wegenbelasting (vrij zware auto) ik heb nu een zeer oude toyota die stamt uit een tijd dat er naar verbruik niet werd gekeken dus wat dat betreft ga ik ef altijd op vooruit

Mijn IS300h staat zelfs een eind boven de 2 ton, ik word na iedere beurt weer gebeld dat hij klaarstaat. Geen bijzonderheden gevonden. Dus eentje met 1-2 ton moet al helemaal geen probleem zijn.
Enige wat ik tot nu gehad heb, zijn lekke koplampsproeiers en een vastzittende remklauw. Klepjes van de sproeiertjes vervangen en de klauw gangbaar gemaakt door de dealer. Verder is er in mijn bezit en bij de vorige eigenaar (facturen zaten bij de auto) geen spannend defect opgetreden. Er zijn ook geen zaken vervangen. Alles qua onderstel is origineel en geeft ook nog geen teken van slijtage. Lexus is eigenlijk het eerste merk, waarbij ik een auto in bezit heb, waarbij ik eigenlijk nooit denk aan de volgende auto. Gewoonweg omdat de auto vandaag hetzelfde rijdt als gisteren.

V40 kan ik je uit eigen Volvo-ervaring zéker afraden. Ik lees ook nog weleens mee op die fora.
Veel problemen, vooral motorisch (Ford of slechte VEA blokken) of weer van alles met de koppeling. Ik heb aan die Volvo's soms meermaals per jaar een heel maandsalaris, buiten de beurten om uitgegeven. Persoonlijk zou ik nooit geen Volvo meer kopen. En dat komt van iemand die er zelfs mee opgegroeid is.

Een Mazda 3 zou ik dan wel in overweging nemen. Hele fijne en mooie auto's. Een aantal collega's rijden Mazda en daar hoor ik eigenlijk dezelfde degelijkheid als Lexus van terug.

En tuurlijk, ook een Lexus blijft een auto, een machine. Er zal geheid eens wat kapot gaan of slijten. Dus zie mijn post nou ook weer niet als roze-Lexus-wolk.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en D43m0n
Ik heb 3 jaar IS300h gereden, 3 plezierige en probleemloze auto-jaren. Ik kocht de auto met 94000km op de teller en heb hem ingeruild voor een NX300h bij 145000km. In die 3 jaar alleen dealeronderhoud gehad. Remmen rondom laten doen bij ongeveer 98000 maar simpelweg omdat het versleten was, het fabrieksmateriaal zat er nog onder om aan te geven hoe lang dat mee is gegaan. Ik heb dat toen zelf gedaan met hulp en dat scheelde de helft t.o.v. de dealer.
Verder het gebruikelijke; 1x rondom nieuwe banden, de remmen dus, en niks noemenswaardigs wat me zo invalt, het was op dat vlak bijna saai 😉

Ik zou het zo weer doen zonder erover na te denken (y)

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en D43m0n
Ik lees ook nogal over bandenwissels hoe vaak moet dat bij rustig rijgedrag ?
T.a.v. banden wissels blijkt dat de IS gevoeliger is voor ongelijkmatige slijtage; bijvoorbeeld dat de binnenkant harder slijt dan de buitenkant van het loopvlak. De tip is dan om de auto uit te laten lijnen. Dit speelde bij de mijne dus duidelijk.

Over het verbruik ervaar ik het volgende…
De info m.b.t. tot verbruik op de dashboard is niet altijd 100% betrouwbaar.
Zo ook de ‘ECO’ t.o.v. ‘Normal’-stand: er kunnen meerdere factoren meespelen waardoor in een ECO-stand de auto soms meer verbruikt dan in de NORMAL-stand.
Voorbeelden: je eigen rij-stijl (snel optrekken, wel/niet afremmen op de motor), airco aan/uit, temperatuur-regeling, hoe hard de aanjager aanstaat, hoeveel gereden op de snelweg t.o.v. korte ritjes door het drukke verkeer, etc.
Betrouwbare info: na elke tankbeurt (gereden km’s delen door aantal getankte liters).
Tankbeurten van 1 op 19 tot 1 op 15 zijn voorgekomen bij mij. En ja, in de zomer is het anders dan in de wintermaanden.

@Sam_IS300h , is in de wagen van boven de 2 ton de hybride batterij ooit vervangen? Ik lees ook nogal over bandenwissels hoe vaak moet dat bij rustig rijgedrag ?
Hybride accu is nog de originele. Ik laat wel bij iedere beurt een hybrid health check uitvoeren. Ik zie dat als een soort verzekering, die ik er direct uit heb, mocht de accu het onverhoopt voor z'n 15e jaar begeven.
Ongelijkmatige bandenslijtage is niet mijn ervaring. 2 sets keurig afgesleten. Zowel voor als na uitlijnen..