Het klinkt misschien makkelijk, maar op
AutoWeek staan meerdere reviews van berijders.
De
ANWB wegenwacht heeft vanuit een ander perspectief ook wat opgeschreven.
En de makers van dit
adviesrapport zeggen uitvoerig allerlei ervaringen van IS-rijders gecombineerd te hebben.
Je zult op dit forum overwegend fans, liefhebbers en ambassadeurs aantreffen. M.a.w. het gros zal hier positief zijn over hun auto. Die linkjes hierboven zullen een meer objectief beeld geven.
T.a.v. het vergelijk met een Mazda 3 of Volvo V40; vrienden van ons hebben zo’n ding. Ik vind ‘m stug en er rammelt en kraakt en piept van alles in het interieur. Het schijnen redelijk probleemloze auto’s te zijn. Zij hebben er meer dan gemiddeld pech mee. Daarbij scoort de gemiddelde Lexus altijd beter in betrouwbaarheid statistieken dan elke Volvo (echt waar). Goedkoop vinden die vrienden hun V40 ook niet.
Ik draag Mazda een warm hart toe (heb zelf een MX-5), maar een Lexus is echt een klasse hoger t.o.v. een willekeurige Mazda. Ik heb verschillende Mazda’s gezien en bereden maar qua slijtvastheid in en buiten de auto is Lexus ook heer en meester t.o.v. een willekeurige Mazda.
Maar de vraag is vooral wat je verwacht van een IS300h, V40 of een 3. De IS is een sedan in het D-segment, de V40 en 3 zijn hatchbacks in het C-segment (oké, de 3 sedan bestaat ook). De IS is een reisauto bij uitstek met een zeer goede balans tussen comfort en weggedrag. Een 3 is ook vast goed op de lange baan, maar niet zo fijn voor lange ritten als een IS. Op een bochtige (berg)weg zal een 3 vlotter zijn dan een IS simpelweg vanwege de massa. Er kan maar zo 300 kg verschil zitten tussen een IS300h en een Mazda 3. De V40, tja, is een Volvo. Rijdt op zich goed, maar die is niet beter op lange ritten dan de 3 of de IS, maar als “stuurmansauto” kan ie meekomen met de andere twee, maar is niet merkbaar beter.
Ik vind mezelf een Lexus-ambassadeur (misschien had je dat idee al gekregen). Ik draag Mazda een warm hart toe en vind menig Volvo echt een mooie auto. Sterker nog, voordat ik mijn huidige IS300h kocht, heb ik bij Mazda gekeken naar de 6 en CX-30 en bij Volvo naar vele uitvoeringen en aandrijflijnen van de V60, maar ik ben verknocht aan de wijze waarop de IS300h zit en rijdt. Fantastisch. En dat met een laag verbruik en meer dan uitstekende reputatie.