IS uitgerust met LPG

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Hallo allemaal.

Ik heb hier nog geen topic gevonden met de ervaringen met LPG in een IS200.

Heb het net zelf laten installeren in mijn IS met 166 dkm op de teller. Ik reed 10 dkm per jaar maar door veranderingen nu zo'n 36 dkm. Aangezien de IS meer zuipt dan ik (1:10 op de snelweg bij legale snelheden) is dit grapje met de huidige benzineprijzen niet meer te betalen :D

Ik wil hier mijn ervaringen met LPG een beetje gaan bijhouden, misschien heeft ooit iemand iets aan de ervaringen.

Ik heb gekozen voor het LPi systeem van Vialle, in combinatie met een electronisch gestuurd klepsmeersysteem. Het LPi systeem is zo geconfigureerd dat er eens in de zoveel tijd een arbeidsslag op benzine gemaakt wordt om de kleppen te beschermen. Ik zal hier mijn ervaringen met dit systeem bijhouden.

De installatie ligt er netjes bij, hieronder een foto van de motorruimte en van de plek van de schakelaar / gasmeter in het interieur.



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

groet Jules
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Hoi Jules,
had Vialle in mijn V70 en in de IS 300 Prins/AGS met valve care, inmiddels bijna 40000km, met mijn rijstijl zou dat 5000 liter benzine zijn geweest. Het bespaarde bedrag steek in upgraden van de auto(projekt redbaron IS 300).
Ik heb een nulmeting gedaan bij inbouw voor klepspeling,compressie,cylinderlektest, wil dit na 50000 of 60000 km op LPG herhalen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.
Groeten en veel rijplezier met de IS,
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Hey Red,

Daar heb ik zelf niet aan gedacht, zo'n nulmeting... Kan dat gewoon bij een normale garage en is dat duur / zinvol?

Ik heb contact gehad met Lexus hier in de buurt en die hebben een IS200 op LPG met goeie ervaringen.

Zou het een goed idee zijn de ervaringen in dit topic te bundelen voor anderen die de overstap overwegen?

Veel rijplezier!

Jules
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Hoi Jules,
klepspeling kun je het beste even bij lexus of toyotadealer c.q. specialist laten checken, omdat zij ook de benodige shims hebben als ze moeten bijstellen of per klep uitwisselen als de ene wat ruim en de andere wat krap staat. Ik praat nu overf de 300'Weet niet of de 200 ook shims heeft of dat je daar de volledige nokvolger moet wisselen of op de draaibank moet inspannen om er een paar honderdste af te draaien(volgers ca 45 euro per stuk en je hebt er 24! OOk hier dus eerste meten en alle waardes noteren en vervolgens kijken welke volgers je van plek kunt laten verwisselen om op de voorgeschreven waarde uit te komen. waar dat niet kan afdraaien indien speling te klein en, als het dan niet anders zou kunnen, nieuwe plaatsen als speling te groot is. Maar in dat geval is er slijtage op nok of volger. Een klep die door slijtage van zetel of klep verder de kop in zakt zal de speling juist kleiner maken, hetgeen veel meer voorkomt. Als je geen speling meer over houdt , blijft je klep open staan, loopt de cylinder niet meer goed mee en zal de klep verbranden en zetel beschadigen.

Voordat ze beginnen met kleppen stellen kun je vragen of ze effe een compresietest doen. Als de bougies er toch uit zijn is dat maar 5 minuten werk. Voor de cylinderlektest moet elke cylinder op zijn beurt in bovenste dode punt worden gezet met gesloten in- en uitlaatkleppen. Dan de tester er op en je kunt zien wat het lekverlies per cylinder is. Je kunt met een stukje benzineslang bij je oor luisteren bij de uitlaat (lekkende uitlaatkleppen), inlaat(inlaatkleppen) en peilstok (verlies via zuigerveren). Een 200 heeft 75mm boring en dan is plusminus 20 procents nog OK; het is immers een huis,tuin en keuken-motorblok. Voor een 300 met 86 boring vind ik plusminus 25 procent nog OK. Vraag je Lexusmontseur naar hun ervaringswaardes. Ter illustratie: Bij een race Triumph TR motor met 87 boring verklaar ik alles boven 15% tot een dode cylinder.

Ik ken tuners die de grens bij 8 en sommige die de grens bij 3% leggen, maar persoonlijk vind ik dat wel overdreven. Maar professionele teams met een onbeperkt budget kunnen zich dat wellicht permitteren. Of hun rijder er wat van merkt is vers twee. Ik heb races gewonnen met een versleten reserveblok dat 45 % lekkage had op alle cylinders, maar ik had niks anders en kon dat met een goed onderstel en remmen en en pietsie stuurmanskunst op Francorchamps aardig compenseren. Op het circuit van Zolder lukt zoiets niet, omdat dit circuit een aaneenschakeling is van sprints vanuit de ene bocht op weg naar de volgende bocht. Dan maak je met een vermoeid blok uiteraard veel minder kans.
Vraag gewoon eens prijs bij je dealer. Officieel moet je dacht ik elke 60000 km je klepspeling laten checken.

En als je wil weten of rijden op LPG bioj jou cylinderkop sneller tot kleinere speling leidt en je valve-caresysteen zijn werk goed doet is een nulmeting en controle bij 60000 km volgens mij onontbeerlijk. Vraag eens aan je inbouwstation of Vialle Nederland of zij wilen meedelen in de kosten als jij via dit forum een running report en duurtest voor hun uitvoert en daarmee hun product promoot. Ik hen daar zelf nooit om gevraagd maar hij maakte toch al een scherpe prijs voor mij en mijn chefmonteur met zijn Saab Turbo en ik heb zelf ook wel lol in dit soort dingen. Veel plezier ermee en een wijze keus om voor LPG te gaan.
PS; compressietest na kleppen stellen nog een keer laten doen want waardes kunnen wijzigen na kleppen stellen. Als alle 6 gelijk zijn is dat optimaal als waarde van alle 6 niet te laag is, natuurlijk. Vraag monteur wat normaal is voor 2 liter VVTI. Onderling verschil over 6 cylinders, niet groter dan 10 procent is OK.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
:O

Ok: het meeste van die post is me te technisch ;) Maar wel leuk om te lezen! Je bent op een heel andere manier bezig met je IS maar wel tof!
Ik denk dat ik idd binnenkort eens een compressietest / klepspeling controle laat doen, dan kan ik van daar eens verder kijken. En met de leverancier praten kan ook geen kwaad ;)

Bedankt voor de info!

Jules
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Nix sorry! Mooie post man! Zie ik graag dat iemand zo'n liefhebberij heeft :D

Op het moment is het errrug druk en heb ik nergens tijd voor. Maar rijden op gas is tot nog toe gewoon goed.
Het lijkt zelfs of het blok mooier loopt op LPG, door het hogere octaan gehalte vermoed ik. Ik tank altijd 95 maar volgens mij loopt ie beter op 98. LPG heeft 110 geloof ik.

En tanken is weer leuk!

Jules
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Hoi Jules,
bedankt. Je ziet het helemaal goed . Met 98 octaan benzine of 102 van Shell Vpower of Aral ultimate loopt de auto beter omdat je motormagement/klopsensor registreert dat wat meer voorontsteking kan worden gegeven. Acceleratie wordt feller, hangt beter aan het gas. LPG is minimaal 105; dus zelfde effect als je met een moderne en goed ingebouwde en afgestelde LPG-installatie rijdt. Jammer dat mensen bij LPG nog steeds denken aan ouderwetse verdamper-installaties, die slecht starten, veel gas verbruikten en veel minder vermogen leverden. Met 1 euro verschil per liter wordt omslagpunt voor LPG steeds lager en heb je de investering er snel uit. De eenmalige uitgave voor de LPG-installatie ben je snel vergeten als je elke keer lachend wegrijd na het tanken. Have fun.
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
redbaron zei:
Hoi Jules,
bedankt. Je ziet het helemaal goed . Met 98 octaan benzine of 102 van Shell Vpower of Aral ultimate loopt de auto beter omdat je motormagement/klopsensor registreert dat wat meer voorontsteking kan worden gegeven. Acceleratie wordt feller, hangt beter aan het gas. LPG is minimaal 105; dus zelfde effect als je met een moderne en goed ingebouwde en afgestelde LPG-installatie rijdt. Jammer dat mensen bij LPG nog steeds denken aan ouderwetse verdamper-installaties, die slecht starten, veel gas verbruikten en veel minder vermogen leverden. Met 1 euro verschil per liter wordt omslagpunt voor LPG steeds lager en heb je de investering er snel uit. De eenmalige uitgave voor de LPG-installatie ben je snel vergeten als je elke keer lachend wegrijd na het tanken. Have fun.

Heel juist, ik denk er ook zo over :)

Maar niet alle Lexussen kunnen op LPG rijden h? . . .
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Binnenkort moet ik van 6.000km naar 27.000km per jaar gaan rijden. Hierdoor ben ik ook aan het kijken voor het Vialle LPfi G3 gassysteem, want ik wil de Lexus eigenlijk niet missen (wat is dat toch?, ik heb nooit moeite om iets weg te doen).

Ik ben nu een excelsheetje aan het maken met de verschillende opties. Mag ik van je weten wat het verbruik ongeveer is met je gasinstallatie?
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
verbruik met LPG is gelijk of marginaal hoger( 5 a 10% wordt beweerd, maar bij mij hooguit 5 %).
Wat vragen ze voor de Vialle? Vroegen mij in Belgie bijna 3600 euro. Heb bij AGS in Geel(Belgie 1750 incl BTW betaald voor hun systeem(Prins) inclusief valvecare systeem. Kan je ook zonder xcel zeggen dat LPG nu zelfs goedkoper is dan een diesel. Succes ermee.
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Dan hou ik 1:9 aan voor het verbruik met LFG.
Hier in NL bij een gasinbouwbedrijf wat ook Vialle levert, heeft mij een offerte gestuurd van ?2995,- incl. alles.

Met inbouwbedrag erbij, is het breakeven-punt dan ongeveer op 2 jaar. Op dat punt zijn dan LPG en Diesel gelijk qua totale kosten (wegenbelasting & brandstof, onderhoud niet inbegrepen).
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Hier in Geulle , vlakbij Maastrich zit ook een hele goeie LPGboer. Zal met Prins minimaal 500 onder jouw prijs zitten. Maar als jij in Noord-Limburg zit zul je wel naar Baarlo gaan en die zijn uitstekend en zitten voor jou uiteraard een stuk dichterbij. Ik maak met omslagpunt de fout dat ik Belgische LPGprijs reken(nu 42 cent hier!!!) en ik betaal
voor een heel jaar ongeveer 800 euro wegenbelasting inclusief LPG. Ik had op 1 jaar 44000 km; met mijn rijstijl 5500
liter benzine; heb 5000 euro aan brandstofkosten gespaard, LPG incl inbouw was 1750 en LPG toeslag nog geen 200 per jaar. Op 1 jaar tijd dus dikke winst. Succes ermee!
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Hey!

Sorry voor de late reactie. Mijn IS 200 loopt 1 op 8,5 op LPG. Ik rijd gewoon door en rij de max snelheid, dus 130 kmh. Mijn km's bestaan voor 97% uit snelweg km's, dus als je meer binnen de bebouwde kom rijdt zul je iets meer gaan verbruiken.

Ikzelf heb het Viale lPi systeem met valvecare en ben tot nu toe hierover zeer tevreden. Ik tank altijd in Belgie (nu ong 50 cent / liter) en merk dat het ongeveer 0,2 km/liter scheelt met nederlands gas. (tank wel esso in Belgie)

Ondertussen zit ik op 179 dkm en heb dus al 13000 km op gas geknetterd. Zonder enige wanklank!

Enige nadeeltje is dat mijn kofferbak iets minder diep is omdat ik een grote gastank heb laten inbouwen. Het scheelt een paar cm diepte, maar echt hinderlijk is het ook weer niet.

Voordeel van het vialle systeem: naar wat ik me heb laten vertellen: is dat het vloeibaar geinjecteerd wordt: hierdoor word wat energie verbruikt en blijven de kleppen kloeler.

Tevens injecteerd mijn systeem om de zoveel arbeidsslagen een beetje benzine, ook voor de kleppen. Mijn benzineverbruik met starts, en verbruik zo ligt << 1 op 200 km...

Nou hopelijk weer wat nuttige informatie verstrekt!

Succes met je keuze!!!

Jules
 

Lex-is300

Nieuw hier
23 nov 2013
11
0
0
Hallo LPG-G3 Rijders, Gisteren de Lex opgehaald na inbouw van LPG bij Agin R.Dam.
Als ik al die verhalen lees over de kleppen heb ik vannacht nachtmerries.
Auto rijd goed het enigste waar ik verbaasd over was dat de grote afdekkap er niet meer oppaste reden die zij opgaven dat de injectoren en slangen in de weg zitten.
Is er iemand met een IS300 op LPG die dat probleem niet heeft zodat ik de inbouwer daar op aan kan spreken.
Misschien ook een foto van de motorruimte. Bij voorbaat dank.
Ik zal ook mijn bevindingen op het forum zetten wat betreft gebruik ed.
Groeten, Lex-is300
 

Lex-is300

Nieuw hier
23 nov 2013
11
0
0
redbaron zei:
Hoi Jules,
had Vialle in mijn V70 en in de IS 300 Prins/AGS met valve care, inmiddels bijna 40000km, met mijn rijstijl zou dat 5000 liter benzine zijn geweest. Het bespaarde bedrag steek in upgraden van de auto(projekt redbaron IS 300).
Ik heb een nulmeting gedaan bij inbouw voor klepspeling,compressie,cylinderlektest, wil dit na 50000 of 60000 km op LPG herhalen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.
Groeten en veel rijplezier met de IS,
Hallo redbaron, Ik heb 2weken geleden lpg-g3 in mijn is300 laten bouwen. Toen ik de auto op kwam halen zag ik dat de grote afdekkap op de motor er niet opzat gevraagd waarom, antwoord die past niet meer door de hoogte van de injectoren en de gasslangen? zit bij jou de kap er wel op, zo ja kan en wil je mij dan een foto sturen zodat ik de gas inbouwer daar over aan kan spreken.
Met vriendelijke groeten, Lex-is300
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Lex-is300 zei:
redbaron zei:
Hoi Jules,
had Vialle in mijn V70 en in de IS 300 Prins/AGS met valve care, inmiddels bijna 40000km, met mijn rijstijl zou dat 5000 liter benzine zijn geweest. Het bespaarde bedrag steek in upgraden van de auto(projekt redbaron IS 300).
Ik heb een nulmeting gedaan bij inbouw voor klepspeling,compressie,cylinderlektest, wil dit na 50000 of 60000 km op LPG herhalen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.
Groeten en veel rijplezier met de IS,
Hallo redbaron, Ik heb 2weken geleden lpg-g3 in mijn is300 laten bouwen. Toen ik de auto op kwam halen zag ik dat de grote afdekkap op de motor er niet opzat gevraagd waarom, antwoord die past niet meer door de hoogte van de injectoren en de gasslangen? zit bij jou de kap er wel op, zo ja kan en wil je mij dan een foto sturen zodat ik de gas inbouwer daar over aan kan spreken.
Met vriendelijke groeten, Lex-is300

Hey, de IS300 van redbaron was vroeger in mijn bezit.
De afdekkap over de motor zat na LPG inbouw mooi op zijn plaats. Er is dus in principe geen plaatsgebrek.
Foto's van de motorruimte heb ik niet.

Veel succes met de IS300 op LPG, je hebt een goede keuze gemaakt !
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Ondertussen staat mijn is200 op 215 dom en nog niets van problemen op gas, vandaar dat ik hier niets gepost heb: er valt gewoon niets te melden. Auto loopt prima: beertjes en verder niets. Mijn vertrouwen in gas is groot. Inmiddels heb ik de lexus ingeruild maar daarover in een ander topic meer.
 

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
Hoe staat met de klepspeling van de lpg rijders? Controleren jullie dit wel eens en zoja hebben jullie wel eens moeten stellen?