IS velgen

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
662
80
28
Vanaf a.s. zaterdag ben ik trotse eigenaar van een handgeschakelde IS200. Na een lange tijd zoeken dan eindelijk een IS gevonden die binnen het plaatje paste. Het enige wat ik op de koop toe moest nemen waren beschadigde IS 5 spaaks-velgen door ingebrand remstof. Bijna elke IS met die velgen die ik heb bekeken leed hier aan en ik had niet het gevoel dat ik een IS binnen mijn bestedingsruimte tegen zou komen die er geen last van heeft.

Mijn vraag is aan jullie of de velgen goed te restaureren/ te behandelen zijn zo dat ze er weer knap uit zien. Zijn het specifiek de IS velgen die gevoelig voor remstof zijn of heeft de IS op een of andere manier 'agressief/ heethoofdig' remstof?
Zijn er middeltjes met een langdurige preventieve werking om dit tegen te gaan of is het verstandig eens te kijken naar velgen die hier evt minder of geen last van hebben?

Nou bijna alle velgen van toyota en lexus dan hebben hier last van. Ook Mazda's btw.
Ik heb mijn velgen wat bijgewerkt en opnieuw laten coaten was rond de 200 euro kwijt dus goed te doen.
Echter gebruik ik de orginele wielen voor winterbanden. Voor de zomer wielen ben ik beetje rond aan het kijken voor 18ers.

Maar wees gerus als je een auto had gevonden die dit niet had, kreeg je het alsnog. :mrgreen:

mijn is heeft er ook last van erg vervelend maar je kunt andere remblokken proberen greenstuff heten ze volgens mij

Green zei:
Dat zijn na mijn weten geen stock Is velgen. Kan iemand me aanvullen?
Dat zijn het wel volgens mij. Deze kwamen beschikbaar na de 2004 facelift (of was het 2003?). Later (2005 en verder) werden deze velgen aan de business editie toegevoegd, met de hoop dat de verkoop iets beter zou gaan vlak voor de introductie van de IS gen 2.

Deze velgen zaten namelijk ook onder mijn vorige auto toen ik hem kocht in 2004. Ik zal morgen ff foto's zoeken met de velgen. Ik heb toen bedongen dat ik de 5 spaaks kreeg omdat ik die mooier vond.

Die zijn inderdaad origineel en iets minder kwetsbaar dan de deels gelpolijste 5 spaaks wielen (maar mooi kan ik ze niet vinden ze tonen gewoon te klein voor een IS).
Alle Lexus velgen zijn sterk maar van een voor Europa verkeerde legering (lees overgevoelig voor zout) vraag een Mazda rijder maar eens naar de houdbaarheid van die wielen, die zijn nog erger (eignelijk alle Jappaners hebben er last van terwijl de Lexus verlgen gewoon in Europa geproduceerd werden). Onder de Altezza zitten velgen die al wit uitslaan als ze in de buurt komen van Zout.

De 5 spaaks velgen zijn voor relatief weinig geld weer in goede staat te krijgen. Je kunt ze laten poedercoaten (probeer het eens bij renoblast in Mijdrecht, anthraciet staat ze zeer goed). Wordt iets duurder als er stoeprandschade aan zit (= afdraaien).
Enige minpunt is dat je de gepolijste randen niet meer terugkrijgt (is niet heel erg omdat deze enkel blank gelakt zijn en zo weer onder de vlekken zitten).
Een redelijk setje heb je voor ca. 200 Euro weer in nieuwstaat (en dan zijn het echt supervelgen).

Ihmo mooier alternatief voor de 17" vijf spaaks wielen (nooit multisteek op een Lexus nemen en met 19" wordt het ook niets) zijn de TTE speedline velgen in 18". Beetje zwaar maar echt onverwoestbaar (en ze worden zeldzaam).

Pas wel op de je voor en achter dezelfde 5 spaak velgen hebt. Bij een IS200 zijn ze voor en achter 7j terwijl de IS300 achter 7.5 j heeft. Wielen wisselen wordt voor sommige rijders dan wat lastig maar heb al rare dingen gezien.
Mocht je breder willen dan kun je voor nog voor 5 mm spacers kiezen en achter max. 10 mm per zijde (daar gaat de auto iets stabieler van rijden en het ziet er bij verlagen mooier uit.

Hier is de foto. Sorry voor de slechte kwaliteit, destijds (2004) had ik een nokia 6230, de camera was niet echt geweldig.

Bijlagen

• iswheels.jpg
    iswheels.jpg
    44,6 KB · Weergaven: 100
Hube: het klopt, de facelift vanaf 2004 kwam met deze velgen :)

En opnieuw poedercoaten is natuurlijk perfect!

JE velgen vaker wassen in in de wax zetten helpt enorm, want volgens mij ben ik de enige die de is200 velgen heeft gehad zonder problemen :) Dus Velgen wassen en waxxen helpt zeker weten wel.

Dank jullie wel voor de reacties. Zeker nuttig. Ik denk dat ik in het voorjaar de velgen opnieuw laat poedercoaten. Of mocht er een mooi setje velgen voorbij komen, dan doe ik dat wel misschien. Dan laat ik de 5 spaaks voor een nieuwe set winterbanden.

Ik denk dat mijn zomerbanden het nog een jaartje volhouden. Ik heb wat last van cuppende achterbanden. Of dat helemaal de goede benaming is, ik lees op internet verschillende verhalen over of de aangedreven banden cuppen of dat deze door verkeerde uitlijning aan de binnenzijde extra slijten. A.s. zaterdag gaat de Lexus even op de brug om onderhuids even te bekijken hoe het er allemaal uitziet.

Hallo.

Ik heb ook een afspraak gemaakt om mijn velgen op nieuw te laten spuiten/coaten..
Dit wil ik bij alle 4 de velgen tegelijk laten doen!
Maar nu is mijn vraag hoe kan ik mijn auto het beste een tijdje laten staan zonder de velgen onder de auto...?
Heeft iemand hier een optie voor om dit zo goed mogelijk te overbruggen deze tijd dat de velgen in reparatie zijn?

Alvast bedankt!! :rulez:

RVP-38 zei:
Hallo.

Ik heb ook een afspraak gemaakt om mijn velgen op nieuw te laten spuiten/coaten..
Dit wil ik bij alle 4 de velgen tegelijk laten doen!
Maar nu is mijn vraag hoe kan ik mijn auto het beste een tijdje laten staan zonder de velgen onder de auto...?
Heeft iemand hier een optie voor om dit zo goed mogelijk te overbruggen deze tijd dat de velgen in reparatie zijn?

Alvast bedankt!! :rulez:

Voor hoelang ben je ze kwijt? Ik heb hier nog een setje liggen dat je in afwachting mag lenen. Het zijn wel 18 ers van een is 250. Als het je iets zegt dan hoor ik het wel.

IK heb net even met het betreffende bedrijf gebeld en nu blijkt dat ik kosteloos leen velgen kan krijgen van hun dus hiermee is mijn probleem mee opgelost!

@tjoljok bedankt voor het aanbod :rulez: