IS250 waar op letten?

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

kww76

Nieuw hier
28 jan 2021
3
0
1
Hallo mensen

Mijn huidige Mazda staat te koop en ik wil op zoek naar een IS250 met automaat bak.
Nu zijn er verschillende uitvoeringen en Autoweek is niet altijd even betrouwbaar.
Zijn er online (Nederlandse) folders te downloaden zodat ik kan zien welke opties waarbij horen?
En dan natuurlijk de vragen waar op te letten bij een gebruikte IS250?

Ik ben een liefhebber van een goede muziek installatie. Is de Mark Levinson installatie veel beter dan de standaard installatie?
De standaard installatie is ook al best uitgebreid zag ik.

Dank alvast

Dag @kww76,

Mocht je in een vergevorderd stadium zitten en je twijfelt nog tussen welke, als ik mag kiezen, zou ik de voorkeur geven aan een Lexus mét Mark Levinson.
Ja, de standaard installatie is niet slecht, maar vele malen minder dan de M.L.
Heb M.L in een LS en een NX mogen beluisteren van Forum-leden, het verschil met de standaard in mijn Lexus is zeer groot!
Als je proef gaat rijden, beluister dan ook de muziek installatie.
Veel succes met je zoektocht👍

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Dag @kww76,

Mocht je in een vergevorderd stadium zitten en je twijfelt nog tussen welke, als ik mag kiezen, zou ik de voorkeur geven aan een Lexus mét Mark Levinson.
Ja, de standaard installatie is niet slecht, maar vele malen minder dan de M.L.
Heb M.L in een LS en een NX mogen beluisteren van Forum-leden, het verschil met de standaard in mijn Lexus is zeer groot!
Als je proef gaat rijden, beluister dan ook de muziek installatie.
Veel succes met je zoektocht👍
Mee eens! Maar luister ook, met de muziekinstallatie uit, naar mogelijke bijgeluiden uit interieur en wielophanging maar ook naar de motor. Hoe stiller hoe beter de auto. Anders neem een kenner mee als dat mogelijk is. Het zijn robuuste en betrouwbare autos, die vaak door achterstallig onderhoud helaas minder goed zijn. Maar ze zijn ook al bijna 20 jaar oud, dus je moet geluk hebben om een net exemplaar te vinden. Overigens is automaat de standaard voor de IS serie. Met een paar verkochte handbakken, die wil je niet hebben, die hebben een oud type bak, dezelfde als de Toyota pickups.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Er is in het verleden op dit forum vaker een advies gegeven over de aanschaf van een IS250. Dit is weliswaar wat versnipperd te vinden maar het is er wel. In het kort zijn het zeer betrouwbare auto’s die rond de 200.000km een defecte waterpomp en dynamo kunnen krijgen. Dit kan ook eerder of later maar rond dit aantal kilometers (draai-uren) geven die vaak de geest. Houd rekening met scheuren/barsten in het dashboard als de auto veel in de zon heeft gestaan. Als het dashboard plakt op warme/zonnige dagen dan heeft ie het al of krijgt ie het binnenkort. Deurpanelen kunnen dit ook gaan krijgen.

Remklauwen achter willen wel eens vast gaan zitten maar dat is meer door te weinig gebruik omdat de parkeerrem bij een automaat amper gebruikt wordt. Gewoon periodiek reinigen/gangbaar maken voorkomt dit. Verder wil de subwoofer van een ML wel eens scheuren door leeftijd, dit hebben ze echt niet allemaal, de mijne bijvoorbeeld niet. Dit is te repareren met hulp van YouTube filmpjes. Vervangen door originele is prijzig want de impedantie is afwijkend, je vindt niet eenvoudig een passend aftermarket exemplaar. Maar er zijn op dit forum ook audiofielen bezig hun auto nog verder te verfraaien dat ze je vast tips kunnen geven.

Bij mijn IS250 reageerde op een moment het touchscreen niet meer op touch. Ik had wel beeld, maar de bediening deed het niet meer. Dat scherm heb ik laten vervangen. Als je dit soort klussen doet of laat doen dan moet je (men) erg voorzichtig zijn met het dashboard want dat is op deze leeftijd erg kwetsbaar, er scheurt/breekt zo een randje af.

Bij een IS250 met meedraaiende koplampen komt het wel eens voor dat een koplamp niet meer meedraait als je stuurt. Volgens de dealer moet de hele koplamp vervangen worden.

T.a.v. de uitvoering, als je ervan houdt, dan is een uitvoering met Mark Levinson zeker een aanrader. Alleen de Sport (later F-sport line) heeft een stugger onderstel, de rest heeft een standaard onderstel. Qua uitvoering vind ik de Executive (later Luxury Line) de mooiste uitvoering omdat alles erop zit. Ik had de mazzel met mijn Executive die de voor een IS250 zeldzame optie PCS had, oftewel Pre Crash Safety, oftewel adaptieve cruise control. Een goed onderhouden exemplaar kan makkelijk tonnen aan kilometers aan.

T.a.v. de uitvoering, als je ervan houdt, dan is een uitvoering met Mark Levinson zeker een aanrader. Alleen de Sport (later F-sport line) heeft een stugger onderstel, de rest heeft een standaard onderstel. Qua uitvoering vind ik de Executive (later Luxury Line) de mooiste uitvoering omdat alles erop zit. Ik had de mazzel met mijn Executive die de voor een IS250 zeldzame optie PCS had, oftewel Pre Crash Safety, oftewel adaptieve cruise control. Een goed onderhouden exemplaar kan makkelijk tonnen aan kilometers aan.
De (mooie!) IS 250 Sport die ik had was niet stug te noemen, best comfortabel en hij zat ongeveer 12mm lager, en wat mij betreft dan ook de mooiste IS 250. Ik mis 'm nog in dat mooie matador rood en de specifieke Sport velgen, fantastische auto :cry:
Als je een goede vindt gelijk doen en weer terugbrengen naar nieuwstaat want daar krijg je veel voldoening van.

Er is interesse in mijn auto en na de vakantie periode wil iemand komen kijken.
Mocht dat doorgaan dan kan ik binnenkort gaan kijken.
Als ik dan toch geld uit moet geven dan inderdaad met leuke opties zoals stoelverwarming en koeling, ML installatie en open dak.
Niet alle wensen kunnen meestal gevonden worden in de tweedehands markt, maar ik heb toch 2 kandidaten op de favo lijst staan.

Optie 1 voor 9999 euro.

De kleur zilvergrijs vind ik persoonlijk veilig, makkelijk, maar ook erg saai.
Lelijke velgen, geen trekhaak en geen open dak.
Maar verder top: stoelverwarming en verkoeling, mooie kleur houtaccenten (al is het wat krassig), ML installatie, staat op Michelin banden (zegt toch iets over het onderhoud).
Qua onderhoud is de laatste beurt in 2019 geweest, olie zou alweer moeten en verder geen bewijs van onderhoud tussen 2019 en 2025. Iets om op te letten bij aankoop en in samenhang met de genoemde waterpomp en dynamo hierboven (dank voor de info trouwens D43m0n
Zowel exterieur en interieur zien er netjes uit.
Velgen zijn te wisselen en trekhaak is nadien te installeren. Open dak was mooi geweest, maar kan ook niet alles hebben zeggen ze dan.
De auto staat al een half jaar bij deze verkoper en kentekencheck.nl laat zien dat er meerdere keren een apk afkeurpunt op: Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect. Is zoiets uit te lezen, te controleren, oid of het nu definitief is opgelost?
Kmstand is 196 dkm, en apk is tot april 26.

Mijn gevoel bij deze auto zegt, even opletten op die laatste melding en grote beurt incalculeren met eventueel waterpomp en dynamo, maar verder een leuke auto.

Optie 2 voor 13995
Is wel 4000 euro duurder, bovenkant dashboard ziet er niet heel netjes uit.
Maar, alle leuke opties zijn aanwezig, zelfs een open dak, kleur is met zwart altijd goed natuurlijk, en een trekhaak kan altijd nog. Zelfs de velgen hoeven niet vervangen te worden door wat netters. Interieur en exterieur zien er netjes uit, op het dashboard na en het hout lijkt minder krassen te hebben.
Opties om via de website het onderhoud in te zien is er niet. Staat wel dat deze recentelijk een beurt heeft gehad, maar niet of dit een kleine of grote beurt was en of er meer is vervangen dan standaard.
Heeft nog 11 maanden apk en ook nog niet zo lang in bezit van de vorige eigenaar. T.o.v. de zilvergrijze heeft deze 2 eigenaren gehad en niet 4 al is dat geen groot plus of minpunt. De lage kilometerstand kan ook een plus of minpunt zijn natuurlijk.
Het lichte interieur had van mij niet gehoeven, maar ik ben er ook niet echt op tegen.
De auto schijnt wel al jarenlang zonder opmerkingen door de apk te zijn gekomen.

Mijn gevoel bij de auto is een beetje dubbel, lage kilometerstand, maar onderhoud is mij onbekend, bovenkant dashboard is niet netjes, maar lijkt me ook lastig weer netjes te krijgen. En voor een auto van 2007 vind ik een prijs van 14000 nog best fors.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort bij beide kan gaan kijken.

Wat zijn jullie gedachtes als jullie deze twee opties zo zien?

Als je een beetje handig bent is het dasboard te vervangen (ebay) want de rest van de auto ziet er goed uit en 100k minder dan de eerste. Prijs past wel bij de relatief lage km stand. Maar zal vast nog wat af kunnen.

Ik meen op de foto’s van optie 1 (de grijze) te zien dat linksvoor de motorkap niet mooi aansluit bij de koplamp. Vergelijk dat maar eens met de rechter voorkant. Da’s vaak een teken van schade. Dat hoeft niet erg te zijn want een auto van die leeftijd met deze km-stand zal vast een keer de pech hebben dat ie geraakt wordt. Maar je hebt schades tot €2000 en dat hoeft niet eens erg te zijn, gewoon pech met lichte parkeerschade. Maar je hebt ook klappers waarbij er voor meer dan €5000 schade aan zat. Dat hoeft ook niet rampzalig te zijn, maar is dat wat je wil? Als je gaat kijken, check dan goed onder de motorkap of je sporen zie van herstel of gesleutel. Je zult die plastic kappen eraf moeten halen maar das in 2 minuten gedaan. Neem een platte schroevendraaier mee voor de meeste clips en een philips nr. 2 schroevendraaier voor ik meen 2 plastic schroeven. Dan heb je alle kappen er wel af.

Optie 2 (de zwarte) ziet er mooi uit, maar met dat dashboard vind ik de prijs te hoog. Kijk of je ergens een vervangend dashboard voor de pre-facelift kunt vinden dat nog in goede staat is. Deze hebben allemaal last van veroudering en goede, nette zullen lastig te vinden zijn. Als je ergens een vindt die nog in een sloopauto zit, wees dan heel, heel voorzichtig met demonteren want ze zijn erg kwetsbaar door de leeftijd. Maar persoonlijk zou ik zo’n auto, ondanks de uitvoering en met die lage km-stand niet willen. Enkel vanwege dat dashboard omdat ik weet hoe kwetsbaar die dingen inmiddels zijn geworden. Ik zou bijna zeggen dat als je toch deze zwarte zou willen kopen en je wil er een ander dashboard in zetten, doe het dan zelf ipv dat je het laat doen. Als je het zelf doet kun je alle tijd nemen die je nodig hebt. Een ander zal dit toch binnen afzienbare tijd gedaan willen hebben en dat is het moment waarop die dingen kunnen breken/scheuren/barsten.

Wielen kun je vaak nog wel laten herstellen voor een paar honderd euro. Originele velgen zijn afgezien van de corrosie van goede kwaliteit.

Aantal eigenaren bij beide auto’s is niet spannend, naar verwachting.

Mooie zoektocht @kww76 !
Hieronder een aantal bevindingen, zónder een oordeel van mijn kant uit:
- Volgens Finnik zijn het beide Nederlandse auto’s en niet geïmporteerd.
- De grijze Lexus is 16 jaar lang van de eerste eigenaar geweest, dat zegt wel veel…
- De zwarte heeft inderdaad beduidend minder km’s, dat het ‘iets’ meer kost dan de grijze is niet gek
- Inderdaad, ik zou in dit geval gewoon beide auto’s proefrijden, ook in het geval van een lichtelijke voorkeur!

Bij twijfel geeft bij mij meestal de proeftrit én de onderhandeling de doorslag. Veel succes 👍

Ik meen op de foto’s van optie 1 (de grijze) te zien dat linksvoor de motorkap niet mooi aansluit bij de koplamp. Vergelijk dat maar eens met de rechter voorkant. Da’s vaak een teken van schade. Dat hoeft niet erg te zijn want een auto van die leeftijd met deze km-stand zal vast een keer de pech hebben dat ie geraakt wordt. Maar je hebt schades tot €2000 en dat hoeft niet eens erg te zijn, gewoon pech met lichte parkeerschade. Maar je hebt ook klappers waarbij er voor meer dan €5000 schade aan zat. Dat hoeft ook niet rampzalig te zijn, maar is dat wat je wil? Als je gaat kijken, check dan goed onder de motorkap of je sporen zie van herstel of gesleutel. Je zult die plastic kappen eraf moeten halen maar das in 2 minuten gedaan. Neem een platte schroevendraaier mee voor de meeste clips en een philips nr. 2 schroevendraaier voor ik meen 2 plastic schroeven. Dan heb je alle kappen er wel af.
Ik zie het ook inderdaad. Koplamp is ook vernieuwd als ik het goed zie.
Maar goed, het hoeft inderdaad geen ramp te zijn. Maar wel een punt van aandacht.

Nu ik er zo op let zie ik ook dat bij de linkerkoplamp de motorkap niet goed aansluit en dat de rechter ook wat nieuwer lijkt.
Dat zou wel jammer zijn, want dat zijn zaken die je als je het eenmaal weet niet meer vergeet.
Bovendien weet je dan niet wat er daarachter is gebeurd, ik heb auto's gezien die ze aan de niet zichtbare zijde met een moker hebben bewerkt.