- 2 mei 2008
- 7.266
- 70
- 0
KNMI:
- Vooral in het noorden wolkenvelden, elders perioden met zon
Vandaag zijn er flinke zonnige perioden. Echter het noorden blijft gevoelig voor aanvoer van wolkenvelden. Het wordt ongeveer 18 graden bij een meest matige wind uit noord tot noordoost.
Wanneer je het weerbericht leest, dan heb je zin in zo?n dag. Dan klinkt het alsof dit de perfecte dag is voor een rit in een cabrio. Het dak eraf en rijden maar.
Vandaag heb ik de mogelijkheid gekregen even met de gloednieuwe IS250c bolide te rijden. Natuurlijk zal ik mijn ervaringen niet achterwege laten en deze delen met alle bezoekers van lexusforum.nl



De eerste ontmoeting:
Nadat ik even een gesprek met John heb wordt de auto de showroom van Lexus Amsterdam uitgereden en voor de deur gezet. De prachtig soepel lopende 2.5 V6 klinkt als de maagd van de Lorelei, de zingende sirene, onweerstaanbaar. Dit in combinatie met de zwarte kleur van de auto geeft het gevoel van een volmaaktheid welke onge?venaard is.



Waar ga je met zo?n auto naartoe? De beslissing werd eigenlijk voor mij gemaakt, door mijn eigen moeder?
?Dag zoon, kom je vanmiddag even Lunchen in Laren??
Welke plek is beter om met een splinternieuwe IS250c cabriolet te pronken? Om een testverslag te maken met een auto welke gemaakt is om te cruisen? Een auto welke je koopt om gezien te worden en om een duidelijk statement te maken dat je een non-conformist bent? Natuurlijk! Ik kom eraan, mam!



Nadat ik in de auto stap en rustig wegrij met het dak nog gesloten, valt mij op dat de auto eigenlijk net mijn auto is. Het rijdt gewoon als een IS250. Misschien iets logger, door het extra gewicht. Maar bij normaal gebruik zie ik niet veel verschil. Waarschijnlijk, indien je de grenzen van de auto gaat opzoeken, zal de IS250 er beter uit komen. Ook zal de IS250 sneller op de 100 zitten dan de IS250c. Maar goed, met 9 seconden naar de 100 is deze auto absoluut niet zielig.



Het interieur verschilt verder niet veel van de IS250, met als uitzondering de software op het navigatie systeem. De software en HMI zijn identiek aan de RX350 en 450h. Wat bijvoorbeeld een mooie 3D kaart weergeeft op het scherm en gelukkig de kaart Dvd?s niet meer heeft.
Alles verandert wanneer je de knop aan de linkerkant van het stuur ingedrukt houdt en de auto een waarschuwingssignaal geeft. Het lijkt alsof de hemel openbreekt en je opnieuw kennismaakt met de buitenwereld, de omgeving waarin je je bevindt. Nu is alles anders. Ik zit in een andere auto.



Door het feit dat het KNMI er met de weersverwachting naast zat, voelt het toch koud aan op de snelweg met het dak open. Natuurlijk kom ik er veel later pas achter dat je de ramen dicht kan doen, waardoor je minder last van wind hebt. Hey, ik ben geen cabriorijder! Ik was er al trots op dat ik er uiteindelijk aan dacht.
Eenmaal in Laren aangekomen, is het duidelijk dat de auto opvalt tussen al het verkeer. De auto krijgt enige jaloerse blikken van vrouwen en mannen welke in een SUV rondrijden. Een vrouw in een Cayenne kan het toch niet even nalaten om lichtelijk kwijlend naar de auto staren terwijl zij naast mij voor de stoplichten staat. Een SUV schijnt in Laren een beetje de standaard te zijn. Daarmee valt de IS250c met zijn soepele lijnen absoluut buiten de eenheid. Helemaal perfect! Ik zit nu in mijn element!



Met het dak naar beneden moet je de nodige kofferruimte inleveren. Dat is nu eenmaal het geval met hardtops. Indien je kofferruite nodig hebt om naar het vliegveld te gaan, dan zal dat met het dak dicht moeten. Met het dak dicht heb je een gigantische kofferruimte en een makkelijke toegang daartoe.



De IS250c is een auto welke je koopt om relaxed mee te cruisen en van tijd tot tijd even lekker het gas in te drukken. Het voordeel van een auto als deze is dat je eigenlijk twee auto?s in ??n hebt. Een IS250 om het dagelijks woon werk verkeer mee te doen en een cabriolet voor in de zomer. De concurrentie voor deze hardtop is niet echt groot. De enige concurrenten zijn de BMW 325i Cabriolet en de Volvo C70. De reacties op deze auto op de verschillende fora in Nederland verschillen. Mensen vinden hem prachtig of lelijk. Hoe je het ook went of keert, opnieuw weet Lexus een auto op de markt te brengen welke emoties losmaakt. Kortom een auto die anders is dan de rest.
Opnieuw dank aan Lexus Amsterdam voor het beschikbaar stellen van de IS250c.
Specificaties: Lexus IS 250C
Code:
Lengte: 464 cm
Breedte: 180 cm
Hoogte: 142 cm
Wielbasis: 273 cm
Gewicht: 1705 kg
Inhoud kofferruimte: 165-420 liter
Motorinhoud: 2500 cc
Brandstof: benzine
Vermogen: 208 pk / 6400 toeren
Koppel: 252 Nm / 4800 toeren
Aandrijving: achter
Acceleratie 0-100 km/h: 9,0 sec
Topsnelheid: 210 km/h
CO2 uitstoot: 219 gr/km
Verbruik: 9.3 l/100 km (E-label)