'Jankerig' geluid uit bak en 'grof' schakelen

Lars_K

Hoort erbij
9 okt 2016
34
4
0
Beste Lexus-adepten,

Sinds enkele dagen ben ik een zeer trotse eigenaar van een IS200 uit 2003 met handbak en zo'n 120.000 km op de klok. Een tweetal kleine dingen vallen me op die ik toch graag zou willen voorleggen:

- De auto maakt in de eerste vier versnellingen (met name in zijn 1 en 2) een wat jankerig geluid, enigszins vergelijkbaar met een geluid dat je hoort bij het achteruitrijden. Vervangen van de bakolie zou kunnen helpen, is mij verteld. Iemand meer ervaringen mee?
-De bekende 'mechanische *kloenk*' die hoorbaar is tijdens het schakelen van 1 naar 2, lijkt bekend. Mij valt op dat ook de overgangen tussen de rest van de versnellingen in mijn IS wat lomp/grof gaan. Alsof je echt zeer veel je best moet doen om e.e.a. vloeiend te laten verlopen. Is mijn transmissie beroerd, kan ik niet schakelen (ik betwijfel het) of is het een typisch karaktertrekje van de handgeschakelde IS?

Bedankt alvast voor jullie tijd!
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Karaktertrekje en een stukje onderhoud; olie verversen kan geen kwaad (wel de juiste olie erin), andere oorzaak kan de koppeling zijn. Wat ook helpt is de koppelingsvloeistof vervangen zodat de het eventuele sponzige gevoel uit het systeem gaat, de cilinders wat schoner worden gaat en de koppeling meer reikt waardoor ie beter ontkoppeld en dus beter schakelt. Ander trucje is de via de ingang van de koppelvork(via rubber manchet, even loshalen) WD-40 richting de bak as en druklager te spuiten. Kan ook de nodige vervuiling zitten. Heeft iig bij mij gewerkt.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Herkenbaar dit, vooral bij koud weer, gaat de schakeling van 1 naar 2 nogal stroef. Een maal warm gaat het als een warm mes door de boter. De Kloenk/dreun in de aandrijving merk ik ook, ik vermoed een zwakke/versleten drukgroep, alsmede de nodige speling over cardanas en diff die dit versterken. Dit gaat zelfs zo ver dat bij regenachtig weer op een snelwegbrug met metalen dwarsliggers om de paar meter, ik tractie verlies op de achterbanden en merk dat het diff, cardan en bak dit moet opvangen.

Ik zal eens de koppelingsvloeistof vervangen, wellicht dat dit wat helpt, al voelt het koppelingspedaal voelt nog niet sponzig. Zijn er nog tips & tricks hoe je deze het makkelijkst kan flushen en ontluchten?

En qua koppelingsvloeistof? Remvloeistof Dot 3.1 er in?
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Dot-3 gebruiken. Het makkelijkste met een remontluchtingssysteem op perslucht. of anders via de slave-cilinder aftappen en tegelijkertijd via het reservoir boven weer bijvullen. Wel dan rustig de koppeling doortrappen tijdens aftappen.
Drukgroep/koppelingsplaat/lager is idd ook goed mogelijk, staat als alles volgens plan verloopt volgend jaar bij mij op de agenda.