Jari's IS200

Jari

Nieuw hier
3 mei 2021
11
14
3
En dan na mijn voorstelronde hier een samenvatting van mijn auto. Zoals gezegd heb ik het ding dik 3.5 jaar geleden gekocht van de tweede eigenaar, met een km-stand van 205k km. Op bumperlipjes en gare verlagingsveren na was de auto helemaal stock. Mijn plan ermee was om het sleutelen aan auto's te leren en er een mooi project van te maken.

Het begon met het vervangen van de verlagingsveren en schokdempers. De dempers deinden een keer of 3 na na het afrijden van een drempel en de body roll begon toch wel te lijken op dat van een boot. Omdat ik de auto ook graag lager wilde kwam ik al snel uit op een schroefset. Ik wilde geen stuiterbak maar wel mooie prestaties dus na lang zoeken, wikken en wegen is er een set ST XTA coilovers ondergekomen. ST is enkele jaren geleden overgenomen door KW en gebruikt dus ook veel van hun onderdelen maar dan voor een iets fijnere prijs.
Na het monteren van de coilovers reed de Lexus behoorlijk zoals ik wilde en begon ik langzaam te verlangen naar meer vermogen. Echter, de supercharger route die vaak wordt gekozen had niet mijn voorkeur. Ik wilde iets unieks proberen te bouwen en was verknocht aan het geluid van turbo's. Er bestonden helaas geen plug&play kitjes toendertijd dus deze zoektocht stond een hele tijd stil. Lassen kon ik niet dus een spruitstuk maken was geen optie. In de tussentijd heb ik een vliegwiel van Rank One Performance besteld, welke ik heb laten afdraaien naar 6kg in plaats van 7kg voor betere gasrespons. Gelijktijdig kwam ik in Engeland een turbo kit tegen van Prolex-UK. Prolex maakte in de tijd dat de IS200 nog nieuw was allemaal tuning onderdelen voor Lexus, waaronder vooral IS200 delen. Hierbij hoorde ook een turbokit. Ik wilde al bij het begin van de plannen heel graag een gegoten bottom-mount spruitstuk zodat het zwaartepunt mooi laag bleef en de motorruimte er een beetje OEM-ish uit zou blijven zien. Turbo's zijn mooi tot oom agent 'm ziet. Ik had geen idee wat de staat van de kit was maar realiseerde me dat dit een nu of nooit moment was dus ik heb de bende over laten komen. Enkele weken later stond er dan ook een ingepakte pallet met onderdelen op de stoep. Ik merkte al gauw dat eigenlijk alleen de turbo (Garret GT2560r ball bearing) en het spruitstuk gelijk gemonteerd konden worden. De IC-buizen waren in slechte staat en zouden niet op mijn LHD IS passen omdat de vorige eigenaar van het kitje geen airco had. Ook waren er bij het kitje geen onderdelen voor brandstofvoorziening inbegrepen, deze heb ik er later bij gekocht. Om een lang verhaal kort te maken: veel werk aan het kitje en vooral veel geld nog. Mijn studentenbudget en ik hebben er toen dus ook voor gekozen om het spul een tijd te laten liggen tot ik er een kitje van goede kwaliteit van kon maken. Ik kon ook een Drivetorque stage 2 koppeling bij de kit kopen, deze zou het verhoogde vermogen aan moeten kunnen dus dit heb ik ook gedaan. De koppeling is samen met het vliegwiel gemonteerd voordat de turbokit erop kwam.

In de zomer van 2019 was het dan eindelijk zo ver: de zooi moest erop komen. Na 3 dagen knallen met een kameraad en heel wat las- en slijpwerk (kameraad kon gelukkig wel lassen) zat het spul erop. Het eerste wat we merkten was dat de koppeling het vermogen niet hield. Een standaard koppeling bleek zelfs sterker dan de kevlar prut die ik eronder had gehangen. Na wat succesvolle testritjes bleek de turbo setup zelf gelukkig wel goed te functioneren en kon ik tot ongeveer 0.5 bar boost maken met het ding. Meer dan dat zat er niet in de koppeling. Ik had gelukkig de oude standaard Aisin koppeling nog liggen en besloot deze er weer onder te hangen om uit te sluiten of deze inderdaad het vermogen zou houden. Na weer een dag sleutelen zat de oude koppeling weer onder en deze hield het vermogen inderdaad een tijdje. Na enkele maandjes was de set toch echt versleten en slipte deze weer, maar ik wist in ieder geval waar ik aan toe was. Een agressieve puck-koppeling was niet nodig en ik koos voor een standaard Aisin plaat met een Helix Motorsport drukgroep. Deze zit er inmiddels dik een jaar onder en bevalt nog steeds enorm. Zeer laag aangrijpingspunt en vrij happerig maar je hoeft niet naar de sportschool om de zooi te kunnen bedienen. In november 2019 is de auto tevens bij Mosselman in Harskamp op de dyno geweest. Toendertijd slipte de koppeling helaas op straat al, maar aangezien ik de nieuwe had klaarliggen toch besloten de auto op de bank te zetten. Hij heeft toen met ongeveer 0.65 bar boost 274pk en 338Nm op de krukas neergezet. Gezien de omstandigheden vond ik dat dikke prima en ik ging erg tevreden naar huis.

Na het monteren van de verse koppeling heeft de auto het een hele tijd uitgehouden en heb ik de boost verhoogd naar tegen de 1.0 bar. Er zijn in de tussentijd nog enkele mods gedaan als het monteren van een set Rank One Performance LS430 remmen op de vooras, Sparco Torino 2 stoelen en wat andere kleine dingen als een TRD veerpootbrug, TRD swaybar voor en Ultra Racing swaybar achter.

In de tussentijd kwam er een 1G GTE op mijn pad. Deze motor komt oorspronkelijk uit een 2.0 twin turbo Toyota Supra MK3. Het plan is om de 1G-FE cilinderkop die ik heb liggen op dit onderblok te plaatsen om het vermogen dat ik maak betrouwbaarder neer te kunnen zetten. Ik rij nu met standaard ECU, verhoogde brandstofdruk en een fuel cut defenser. Ik merk dat de limiet van de ECU ook wel echt ligt waar ik nu zit en verwacht niet dat ik meer uit de 1G-FE kan halen zonder gelijk met drijfstangen te gaan slingeren. Ik ben eerlijk gezegd al erg verbaasd dat het ding het zo lang heeft uitgehouden zonder problemen, de kit zit er nu ongeveer 18k km op waarbij er niet altijd even lief mee is omgegaan. Aangezien ik nog steeds student ben en druk ben met afstuderen zijn de inkomsten er helaas niet naar om de swap op mijn manier uit te voeren, dus dit plan is momenteel een beetje op de lange baan geschoven. Dat maakt dan wel weer de ruimte om de limieten van de 1G-FE op te zoeken, hoe langer die motor het uithoudt, hoe meer vertrouwen ik heb in de GTE/FE hybrid die geduldig in de kelder wacht.

Om een lang verhaal kort te houden zal ik hieronder in een lijstje mijn spec-list proberen op te sommen. Omdat het project toch alweer 3.5 jaar loopt ben ik vast vanalles vergeten, maar ik ga mijn best doen:

- ST XTA coilovers
- Michelin Pilot Supersport 215/45-17
- Rank One Performance LS430 big brake kit
- Rank One Performance Fuel Cut Defenser
- Rank One Performance 6kg vliegwiel
- Helix Motorsport drukgroep met Aisin plaat
- TTE bumperlips
- Sparco Torino 2 stoelen
- Prolex-UK manifold & intercooler
- Garrett GT2560r turbo
- Toyota 1ZZ-FE 255cc injectors
- AEM fuel pressure regulator
- Zeitronix ZT-2 Wideband controller met EGT
- Apexi AVC-R boostcontroller
- HKS SSQV BOV
- Bahstuck 2.5 inch einddemper met cutout voor de demper, 3 inch custom downpipe
- TRD veerpootbrug
- TRD swaybar voor, Ultra Racing swaybar achter
- Strongflex PU rubbers in het stuurhuis
- Eibach 10mm spacers voor, 15mm achter
- JBL Club en GTO speakers, subwoofer, JBL 4 kanaals versterker met Pioneer radio en Pioneer monoblock voor de sub

Ik denk dat dat het wel zo ongeveer is. Hieronder nog wat plaatjes van de auto :)

20200811_211011.jpg20210424_105344.jpg20210424_105443.jpgVliegwiel.jpeg20210123_205756.jpg

(ik zie dat er wat foto's omver zijn gevallen, hoe fix ik dat?)
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Jari? Chapeau, echt machtig mooi dit. Respect ervoor, wat jij voor tijd en moeite erin steekt en er van gemaakt hebt, echt amazing.
Hoeveel PK komt eruit nu? De AVCR had ik vroeger ook in mijn Impreza, echt wel noodzakelijk in een setup als deze, ik gebruikte een Garret Turbo met
een 2.5 liter indertijd, monsterlijk koppel en 500+ PK. Het tanken was minder alleen, ik woonde gelukkig naast de pomp toen.
Heel veel plezier ervan/mee
 

Jari

Nieuw hier
3 mei 2021
11
14
3
Thanks man! Ik denk dat hij nu om en nabij de 300 pk zal zwerven. Hangt natuurlijk een beetje af van op welke bank je 'm zet, maar tov de eerste meting dik een jaar geleden en wat de billendyno en boostmeter nu aangeven zal dat wel ongeveer zijn wat hij doet. De auto is inderdaad mijn ziel en zaligheid, vanwaar er zoveel tijd in zit :) Machtig mooi overigens zo'n scooby!
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik had toen de ECU laten herprogammeren bij Mark Verhoeven, weet niet meer welke plaats hij zat en of hij ook andere merken doet.
Het was indertijd niet noodzakelijk om een aftermarket ECU erin te zetten, het zou zomaar kunnen dat dat bij Lexus anders is. Als ik dat zie wat je aan
het doen bent dan jeukt het gelijk weer, ik had namelijk ook het meeste zelf gedaan indertijd. Het was nog een oud model Subaru, ik was toen nog jong
hahahahaha. MY99 en het was in 2001 of 2002. De run die ik gemaakt had was bij Beek, daar waren de STI internals erin gekomen ook indertijd, heb alleen later zelf samen met iemand een ander voor 2.5 liter onderblok erop gezet. Dit scheelde met namelijk met koppel onderin ontzetten veel. Heb nog wel foto's van de auto ergens, niet meer van alles wat onder de motorkap gebeurd is/was.
 

Jari

Nieuw hier
3 mei 2021
11
14
3
Supergaaf! Wat betreft de standaard lexus ECU: die zou inderdaad in het beste geval worden vervangen door een standalone. Wat ik nu doe is vanaf 1.0 bar absoluut (dus net geen vacuüm meer) het MAP-signaal aanpassen met de FCD. Hierdoor gaat de ECU niet in noodloop als de MAP-sensor boost ziet. De hogere brandstofdruk en hogere injectorcapaciteit zorgt ervoor dat met gelijke injectordutycycle meer brandstof wordt geïnjecteerd zodra de motor in open loop draait (en dat doet hij zodra hij in boost komt). Daaronder kan de ECU de bende afregelen op lambda. Op zich werkt dit prima maar eigenlijk wil je op bepaalde punten je lucht/brandstofverhouding een beetje aanpassen en dat kan hier niet mee. Het blijft echter heel zonder veel problemen en dat was het doel voorlopig.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik gebruikte zelfs een aparte AFR meter, was bang dat ik de boel zou opblazen dit is echter nooit gebeurt. De knock sensor van een ECU kan je niet echt op vertrouwen ben en was ik bang. Olie verbruik had ik zelfs niet , benzine verbruik wel, 1/4 als ik aan het boenderen was. :)