Kies ik 16 INCH of 17 INCH onder mijn CT200h

  • Onderwerp starter Onderwerp starter C.R
  • Startdatum Startdatum

C.R

Nieuw hier
15 sep 2017
1
0
0
Ik rijd in een Lexus CT200h.
Tot op heden rijd ik op 16 inch velgen waar winterbanden op liggen.
Ik sta op het punt om een extra set velgen aan te schaffen om daar vervolgens de zomerbanden op leggen.
Nu kom ik voor het dilemma of ik 16 of 17 inch velgen zal nemen.
voor het oog ben ik geneigd om 17 inch te kiezen maar ik hoor diverse opmerkingen over het weggedrag van de 17 inch. Oneffenheden in de weg zou je een stuk meer voelen met de 17 inch dan met de 16 inch.
Heeft iemand ervaring met dit verschil. wordt de auto werkelijk een stuk minder comfortabel?
Zijn er misschien banden die voldoende soepel zijn die dit op vangen? Mijn voorkeur is doorgaans de Michelin Primacy band.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
 
De soep is niet zo heet als t lijkt: natuurlijk zijn de wangen van de banden bij 17" lager als bij 16", maar zoals je zelf ook al aanstipt: de stugheid van die 1/2 inch lagere wangen doet ook een aardige duit in het zakkie. Kies je voor Bridgestone's, dan heb je zo ongeveer runflats eronder zonder enige verende eigenschap van betekenis. Daarmee vergeleken is elke andere band met afstand comfortabeler. Keerzijde is dat stugge banden ook strakker sturen en daarmee vergeleken soepele(re) banden een 'vager' stuurgedrag vertonen, maar wel weer minder 'vaag' dan een 16" band. Dus 'een stuk meer voelen' is wat zwaar op de korrel uitgedrukt. Het zal met de juiste band hooguit amper tot iets meer zijn. Op het ene vlak lever je iets in (comfort), op het andere vlak (stuurgedrag) krijg je er ook iets voor terug. Het blijft echter iets persoonlijks waar je de voorkeur aan geeft. Dat kan niemand echt objectief voor je invullen. Maak nog gauw een 48-uurs testdrive met een CT op 17" (LuxuryLine) en oordeel zelf
 
Persoonlijk merk ik het verschil nooit zo, maar ik hou dan ook niet van te soepel geveerde auto's... Ik voel het liefst wat er onder me gebeurt.

(zeg ik met mijn 19 inch velgen onder de IS :P )
 
Ik merk dat mijn 16inch wintervelgen 10% zuiniger zijn dan mijn 17inch zomervelgen. Op een GS450h
 
Ik merk dat mijn 16inch wintervelgen 10% zuiniger zijn dan mijn 17inch zomervelgen. Op een GS450h

Veelal zie je dat voor winterschoeisel een maatje smaller wordt gekozen dan voor zomerschoeisel, waardoor theoretisch gezien de rolweerstand afneemt vanwege het geringere loopvlak. (Voor winterschoeisel ook gunstiger vanwege een hogere druk/cm2). Dat kan zich dan weer in positieve zin uiten op het verbruik. Maar los daarvan is bij identieke bandenmaten de ene band toch (on)zuiniger dan de andere. Ook de gehanteerde bandenspanningen dragen bij in zowel verbruik als comfort... Er zijn zoveel factoren...
 
Ik heb onder mijn CT200h (die nu omgeruild is voor een IS300h,) zelfs 18 inchers gehad met 235/40-18 Bridgestone RE002 banden.
Dat reed goed. Ik voel ook graag goed wat er onder de auto gebeurt.
De wielen waren 8.5J breed met een ET van 35, dat past allemaal nog goed.
Succes met je keuze.
 
Welk bouwjaar heeft je CT?
Bouwjaar 2011 is erg hard. Eind 2011 is dit aangepast. Ik rij in een 2012 versie met 17" Goodyear in de zomer en 16" Nokian in de winter. 16" vind ik op slecht wegdek echt wel prettiger.
De facelift versie heb ik gereden toen mijn auto voor een beurt moest. Ik dacht dat die 16" had maar bleek dus 17 te zijn.
Mijn mening: 2011=> 16" 2012 en 2013=> 17" met Michelin of Goodyear is goed te doen maar 16" is comfortabeler. 2014 Facelift en nieuwer => Lekker 17" nemen.