Kleine accu vervangen

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Mijn Altezza heb ik gekocht met een hele kleine accu met kleine poolklemmen, die ook nog eens niet sterk genoeg is gebleken (35Ah/CCA300) toen alle electronica tegelijkertijd aan het werk was. Het lijkt wel een bromfiets accu...
:O
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Het schijnt dat ze zo uit Japan komen, want veel eigenaren op diverse fora/forums klagen over de kleine accu. Kan mij echter niet voorstellen dat de IS200 een zwaardere accu heeft dan de Altezza met 3SGE-Beams motorblok, dus misschien hebben ze in Japan wel een zwaardere accu met kleine polen; de accubak is ook van "normaal" formaat.

In ieder geval heb ik een andere accu gekocht die door Varta ook voor de IS300 wordt voorgeschreven:
Varta Blue Dynamic D48, 12V60Ah/CCA540, 232x173x225mm
(let op: De IS300 gebruikte de D47 --> polen andersom)
Vreemd genoeg hebben de wagon/sportcross uitvoeringen nog zwaardere accu's...rara

Lekker aan de slag! Kleine accu uitgenomen en de kleine accupolen verwijderd. Daartoe hoef je slechts 2 moeren los te draaien op de klemmen zelf (zie foto). De accukabels hoef je niet los te peuteren van de klemmen; er zit een hoeklijntje eraan vast. Pas op je handen/vingers/knokkels bij het loshalen (ervaring). Ik heb een waterpomptang gebruikt op de polen tegen te houden. Er is vast een andere manier, maar die ken ik niet en ik wilde de klemmen niet losdraaien terwijl de polen nog op de accu zaten. Gebruik niet de waterpomptang om de nieuwe polen vast te zetten op de kabels, want je verbuigt dan de nieuwe klemmen. Gewoon heel stevig vasthouden in je hand.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Er zitten onderaan de accubeugel twee hoeklijnen die de kleine accu omklemmen. Omdat ik geen slijptol bij de auto had heb ik ze platgeslagen met een hamer. Andersom monteren kan ook, maar na het sluiten van de motorkap bleek dat de hoeklijnen dan in het isolatiemateriaal vd motorkap drukken.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verder paste de beschermkap net niet over de plus-pool vanwege een moertje. Heb deze even ingesneden, zodat het wel paste. Gelijk ook even de ECU ge-reset tijdens het vervangen van de accu. Daarna een rit gemaakt om alles te checken en de ECU "in te leren". Wat een verschil! Motor draait soepeler en pakt veel eerder op, ook in de 6e versnelling.
:D

Accu vervangen:
1. (-) pool ontkoppeld (10mm moer)
2. (+) pool ontkoppeld (10mm moer) >> volgorde volgens voorschrift Lexus workshop manual
3. Accubeugel verwijderd (2x 9mm moer)
4. Zekeringen uitgenomen voor reset ECU (zie onderaan)
5. poolklemmen vervangen door de grotere van Lexus
6. nieuwe accu erin
7. accubeugel monteren en stevig vastzetten (hoeklijntjes op de accubeugel eerst plat slaan of verwijderen)
8. (+) pool aangesloten, kapje aangepast zodat het de pool omsluit/afdekt
9. (-) pool aangesloten
10. zekeringen weer ingezet

ECU resetten:
1. zekering EFI en ECTS uitnemen
2. pas na tenminste 30sec later weer inzetten
Deze zekeringen zijn te vinden in de zekeringkast naast de accu in de motorruimte.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Thanks. Het is ook zeker niet moeilijk of zo, maar wel handig om vantevoren te weten wat je tegen kan komen ;)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
GPS-10 zei:
mlcoolj lost alles op met een hamer! :D...
LOL, dat was ik, hoor. :p
Thanks! En tja ik was niet in een werkplaats, dus dan moet het op de jungle-manier. Vlakker dan dit kon ik het zo niet krijgen, dan heb ik een aambeeld nodig of een mooie stevige hoek van een werkbank. De rest heb ik wel netjes gedaan, toch? hahaha