Kleine beschadigingen wegwerken

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
ik heb mijn ct200h tweede hands gekocht en er zitten een paar gebruikssporen op de lak. Denk aan portieren en kleine krasjes maar ook de buurman die even tegen mijn voorbumper heeft lopen schurken. Is er iemand die positieve ervaring heeft met een middeltje om deze kleine schade,s weg te poetsen. Heb zelf al gegoogeld maar denk dat er veel kaf onder het koren zit met al die polijst pasta,s. Hopelijk zit er een autospuiter of iemand met kennis van zaken in de groep. (bvb dank voor reactie)
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Het principe werkt, zolang de krassen alleen heel oppervlakkig in de blanke lak zijn (je nagel blijft er niet in hangen) kun je ze weg polijsten en dat heb ik zelf al een aantal keer gedaan. Er zijn echter stukken betere producten voor dan zo'n doekje. Ik heb zelf geïnvesteerd in een polijstmachine (DAP900) waarmee ik niet alleen lichte krassen kan wegwerken maar ook met een hele lichte polijstgang de lak superglad kan maken.

Als de kras door de blanke lak heen is maar niet door de kleurlaag (je nagel blijft in de kras hangen maar er is geen grondverf of blank metaal zichtbaar) dan eerst met een lakstift met blanke lak de kras weer opvullen en daarna glad polijsten. Is de kras echt door en door dan moet je eerst kleurverf in de kras werken tot je geen grondverf / metaal meer ziet. Ik doe dat het liefste met een saté prikker en miniscule druppeltjes verf. Goed laten uitharden, dan blanke lak erover, weer laten uitharden en ten slotte glad polijsten.

Ik haal mijn auto onderhoudsspullen het liefste bij carclean.com en ze geven je daar ook graag en goed advies.

Jarno
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Gadgets werken niet. Wat @Darkmatter zegt klopt. Maar als je geen verstand van zaken hebt moet je het uitbesteden. Als je de kras nat maakt en dan de kras bijna niet meer ziet dan is het polijstbaar. Dat zou je zelf kunnen doen als je de juiste middelen hebt. Vaak zit er in een kras ook gewoon vuil en kleien en polijsten gaat dan al een groot verschil opleveren. Als dat niet lukt dan zal je moeten wetsanden, opvullen, polijsten en herhalen om een goed resultaat te behalen.
Heb je ook foto’s van de schade?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Schade voor en na met alleen polijsten. Niet weg maar wel een heel groot verschil. Het is ook maar net wat je acceptabel vind.
DBE8F1FF-E68A-44B6-8E9F-4B740212E7AB.jpeg
77A7E05C-6F68-4479-AAAA-88A9F4533AB1.jpeg
 

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
sjee stefan man wat een verschil , geweldig gewoon , ik wordt er helemaal enthousiast van , hoe heb je dat gedaan??????
ik kan me voorstellen dat iemand met een auto van 2 weken oud dat niet goed genoeg vind maar ik denk dat 98% van de mensen dit acceptabel genoeg vinden. ik vind jouw resultaat in ieder geval prachtig.

welke polistmiddel heb je gebruikt en welke polijstmachine. en nog eventuele tips ????
zie foto voor mijn schade.

bedankt alvast voor je eventuele reactie
 

Bijlagen

  • spatbord.jpg
    spatbord.jpg
    3,8 MB · Weergaven: 50

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Je begint met het goed wassen van de kras, daarna kleien en weer wassen, dat zou maar zo eens al een verschil op kunnen leveren.
Met een dual action polijstmachine, Rupes in mijn geval, polijsten.
Ik denk dat deze kras ook wel met een grote backingplate lukt en anders de mini gebruiken.
Ik gebruik graag polijstmiddel van Scholl of Menzerna.
De scholl polijstpads zijn bij mij favoriet.
Je werkt van grof naar fijn, rustig en beheerst.
Ik weet niet of je ervaring hebt met polijsten, YouTube staat er vol van.
Werken als een dambord, van boven naar beneden, links-rechts en vice versa.
Met een dual action machine kan er niet veel fout gaan.
Na iedere sessie ontvetten en kijken naar je resultaat. Nog niet genoeg?
Gewoon nog een keer. Daarna afschalen en in de bescherming zetten.
Ik denk dat je al een behoorlijk resultaat kan behalen.
Succes en ik ben benieuwd naar je resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra en Avontuur