Knoep achteras

Coffeecup

Hoort erbij
27 okt 2015
28
1
0
Heerlijk h?, dat fonetische taalgebruik om een geluidje aan te merken.

Sindskort hoor ik een (eenmalige) knoep wanneer de druk op de achteras verandert. Denk daarbij aan:
- (schuin) afrijden van een drempel,
- op- en afrijden van rotondes (specifiek rotondes omdat op hogere en lagere snelheid het geluid achterwege blijft)

Bij een rotonde bijvoorbeeld, hoor ik zowel bij het op als bij het afrijden een knoep. Het klinkt een beetje hol, alsof het geluid door een holle buis versterkt wordt. Iemand een idee, of dit eerder voorgehad?

Zelf dacht ik aan gare schokdempers wat op zich zou kunnen bij 180.000km. Over 3 weken staat een grote beurt gepland en wordt ernaar gekeken, maar ben in de tussentijd benieuwd of iemand een idee heeft :)
 

Coffeecup

Hoort erbij
27 okt 2015
28
1
0
Hmm. maar dat zou dan ook in het weggedrag te voelen zijn. Lijkt mij dan?
Het Is nu trouwens een dikke week weg gebleven tot het geknoep er vandaag ineens weer zat.
Ik hoop op iets kleins, een rubber ofzo.. Maar als het toch in het onderstel zit, grijp ik de kans aan om er Eibachs op te zetten :)
 

Coffeecup

Hoort erbij
27 okt 2015
28
1
0
Je gelooft het niet.... Maar er zat een flinke steen tussen de achterveer geklemd. De steen was al best beschadigd. Steen eruit, geluid weg. Auto staat nu nog in Arnhem voor het beurtje maar ze belden er gelijk even over op wat de oorzaak was. Verder geen bijzonderheden. 2 terugroepacties die uitgevoerd moesten worden en de 180k-beurt plus KVS op mijn verzoek.