Koelvloeistof Lexus 300 GS H model 2013

VARRO

Nieuw hier
8 apr 2023
17
4
3
Beste LEXUS liefhebbers,

Onlangs prijs gevraagd voor verversen van koelvloeistof bij 150 k :
Bij LEXUS dealer 225,00 €
Bij MIDAS : 65,oo € ( ook rode vloeistof ).

Iemand een idee waarom prijsverschil ?
Graag feedback,
Mvg
VARRO
 
Omdat Midas een veel lager uurloon rekent en huismerk koelvloeistof inkoopt en jouw Lexus dealer het 'originele' spulletje met een uurloon van €190(?). Let er overigens op dat wat Midas gebruikt, ook daadwerkelijk gebruikt mag worden. Rood is niet altijd hetzelfde rood.
 
Volgens midas is hun vloeistof dezelfde als bij dealers, vermits zij ook waarborgen geven en onderhoud mogen doen aan wagens in waarborg periode ??
Lexus stelt TOYOTA super long life coolant voor
 
Ik betwijfel of beide producten vergelijkbaar zijn. Een Lexus uit 2013 wordt normaliter afgevuld met Toyota Super Longlife Coolant, wat niet rood is maar roze ("pink"). Daarbij gaat het om een "super long life coolant" die niet echt vaak ververst behoeft te worden. Daarnaast had/heeft Toyota (vroeger) een rode koelvloeistof, waarbij vaker verversen nodig was om voldoende corrosiebescherming te handhaven.

Fabrikanten kiezen vaak voor een bepaalde kleur, als verwijzing naar de samenstelling. Koelvoeistof zonder toegevoegde kleurstof is kleurloos.

Autofabrikanten hebben alle hun eigen opvatting over wat voor hun motoren de optimale koelvloeistof is. Daar kunnen, bij ongeveer dezelfde kleur, met name verschillen in gebruikte anticorrosie additieven aanwezig zijn. De rest van de bestanddelen zoals water, vriespuntverlager ("mono-ethyleen glycol") en eventueel een "bittering agent" zijn overal hetzelfde, met kleine variaties in dosering. Moderne koelvloeistof is altijd gebaseerd op zogenaamde "OAT technology", wat veel langere verversingstermijnen mogelijk maakt.

Er bestaan geen zinnige algemeen gehanteerde internationale specificaties voor koelvloeistof, zoals dat wel het geval is bij motorolie. Het blijkt onmogelijk om tests te bedenken die zich laten vertalen naar geschiktheid voor de praktijk. De bescherming tegen bevriezen is simpel te meten, de waterkwaliteit ook, maar relevante corrosietests waarvan de uitkomst correleert met de uiteenlopende vormen van gebruik in de praktijk zijn er niet. De autofabrikant baseert zich op zijn ervaringen uit het verleden, wat er in principe op neer komt dat ze een samenstellingsvereiste hanteren.

Op de markt zijn er talloze varianten te koop die volgens de leverancier min of meer universeel kunnen worden toegepast in allerlei moderne auto's. Tot op zekere hoogte zal dat ook wel waar zijn, maar met name Jap[anse fabrikanten hebben vaak hun eigen varianten die in detail afwijken van wat Amerikaanse en Europese fabrikanten willen.

Het komt min of meer hierop neer: "Gebruik van een andere koelvloeistof als voorgeschreven is een gok. Het koelsysteem zal er niet binnen korte tijd de geest door geven, maar er kunnen op langere termijn zeker storingen ontstaan die met het origineel voorgeschreven product niet zouden zijn opgetreden".
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Sam_IS300h
Beste,
Dank voor uw raad, de vloeistof van MIDAS was wel dezelfde kleur zoals bij LEXUS foutje van mij. Inderdaad ik ben er niet gerust in om over te stappen naar MIDAS voor deze verversing van koelvloeistof de samenstelling van de producten zijn mij onbekend ??.Natuurlijk het prijsverschil doet ook twijfelen he, maar problemen zoeken is ook niet ok, bij LEXUS is het 100,00 € uurloon de rest vloeistof en btw.
Vriendelijke groeten en fijne dag verder.
PS ik vraagde aan MIDAS om te bevestigen dat hun vloeistof dezelfde kenmerken heeft als LEXUS ( TOYOTA ), ik wacht op antwoord ?.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me