koni

autoracebaan

Hoort erbij
17 apr 2011
30
0
0
hallo

weet iemand hoeveel je kan verlagen met koni geel onder een is 200 ,ik heb nu apex veren eronder die verlagen 4 cm,maar er zit een stand op de schokbreker van koni dat je hem extra kunt verlagen ,maar standaard van de fabriek kun je 4 cm verlagen dacht ik,en dat is maximaal.

martijn
 
Je kan ook dit misschien vragen aan koni zelf, deze hebben de technische documentatie van de dempers zelf, dus ze zouden je makkelijk kunnen helpen met je vraag hoeveel de koni geel het toelaat op een is200...
 
koni adviseert maximaal 3.5 (meer is ook niet nodig). Hangt er dan nog wel vanaf of je vooraf al een sportonderstel had (dan wordt het minder).
Als je nog veren wilt kopen zou ik wel voor een beetje kwaliteit gaan (Eibach, H&R) en bij voorkeur geen Apex of merwede o.i.d.
 
Ik vat hem op als dat hij vraagt hoeveel je maximaal mag verlagen (binnen de toleranties) bij koni geel dempers.. maar goed, de vraag is misschein wat minder duidelijk..
 
Is dat eigenlijk een beetje te doen verlagen aleen met veren?
Of is dan het rijcomfort helemaal weg?
Iemand ervaring met de Apex veren?

jules
 
Is dat eigenlijk een beetje te doen verlagen aleen met veren?
Is prima te doen en qua comfort lever je niet al teveel in, als je het niet te gek maakt qua drop. Qua wegligging heb je er alleen maar voordeel van, gelijk de IS sport. ;)
 
Klopt verlagen lever je altijd beetje in. Maar goed Tein h tech maakt goede veren voor wat je zoekt.
 
Iets strakker mag wel ;)

Net LPG geinstalleerd dus even geen centjes meer.

Weet nog niet of ik het doe: het spul is allemaal nog erg goed en een echte coureur ben ik ook weer niet.

Vind t wel mooier iets lager :D

jules
 
Hoi jules,
je schokbrekers hebben niets met rijhoogte te maken. Het is wel verstandig om te bekijken hoeveel ruimte je nu hebt voordat de schokbreker zijn bumpstop raakt. Dit is een door de fabriek ingebouwde rubber in de bovenkant om te voorkomen dat de schokbreker ijzer op ijzer massief slaat. Dat beschadigt namelijk de schokbreker in is bovendien onveilig. Als je 4 cm verlaagt komt ie 4 cm dichterbij zijn bumpstop en loop je dus veel eerder de kans dat ie op zijn rubbers aanslaat. Ook dat is onveilig, want auto kan gaan stuiteren. Je kunt de bumpstop evt wat inkorten. Of ze daar bij Koni blij mee zijn betwijfel ik, maar heb ik zelf ook al gedaan bij rode en classic konis.
Of je moet iets bedenken om je schokbrekerbevestiging zo aan te passen dat de afstand tot de bumpstop weer zijn huidige waarde heeft. Koni geeft heel goede service, dus ik zou ze in ieder geval even om advies vragen.
 
Ja ik had begrepen dat verlagen idd met de veren gaat. 4 cm lijkt me overigens erg royaal, maar ik heb t nooit gemeten. Heb ooit een passat verlaagd maar dat was 3 cm en vond ik al heel wat :)

En eerlijk is eerlijk: voor mij is het puur cosmetisch, niet omdat ik zo'n coureur ben ;)

Zou het mooi vinden om de wielkasten wat voller te hebben, maar wil graag zonder bitje kunnen blijven rijden :mrgreen:

Hartelijk bedankt voor je heldere uitleg!

Jules
 
Hoi Jules,
Houd zelf ook wel van een goed gevulde wielkast ( net als een goed gevulde beha trouwens, maar ik dwaal af).
Weet niet welke bandenmaat je rijdt, maar het is goedkoper om dan een band met andere hoogte/breedte verhouding te kopen. Heeft optisch zelfde effect, rijdt comfortabeler en als jij zegt dat je toch niet zo'n coureur bent zul je het verschil in handling totaal niet merken. Superlage bandjes rijden is sowieso lariekoek als je alleen maar op straat rijdt.
Ik ben namelijk w?l coureur. Een echte nog wel met een racelicentie sinds bijna 25 jaar, geef priv? raceles, heb heel veel prijzen gewonnen en al met van alles gereden. Als je een beetje kunt sturen kom je zelfs met de ouderwetse
diagonaal Dunlops met 80 0f 85 breedte/hoogte verhouding en superweinig grip goed uit de voeten. Ik durf te wedden dat een hoog percentage van onze leden niet in de buurt komt van de potentie die hun superlage en -brede banden hebben en daar toch alle nadelen van dragen (minder comfort,zoekerig sturen, gevoelig voor spoorvorming in het wegdek, nerveus weggedrag, hoger verbruik,veel rolgeluid,niet eens voelen of je band lek is etc). Zelf vind ik die lage bandjes niet mooi en onnodig oncomfortabel en onnodig duur, zeker als je naar 19 inch en meer gaat. Al ziet zo'n grote velg er natuurlijk ruig uit onder je auto. Ik ben ook gezwicht voor 18 inch velgen, maar vind 225 breed zat en een 40er hoogte oogt mooier en als het past monteer ik zelfs nog hogere.
 
..maar het is goedkoper om dan een band met andere hoogte/breedte verhouding te kopen.
Ja...maar is dat wel zo? Zou je met enkel verlagingsveren (incl. montage) niet gelijk of minder kwijt zijn dan een set nieuwe banden (van een beetje kwaliteit)?

Inzake het uitvullen wielkast, nadeel van afwijkende hoogte banden is dat het optisch mogelijk een beetje oubollig overkomt (persoonlijke mening uiteraard). Je zou dan bijna 3 cm in de hoogte moeten overbruggen.. Eventueel kan dat dan nog afwijkingen geven op de km-teller.
 
Met de tellerafwijking heb je absoluut gelijk, maar who cares. En ik zou mijn banden gewoon oprijden en bij keuze voor nieuwe een hogere maat kiezen, want anders wordt het inderdaad een duur grapje. Tja en ik vind die lage dingen weer niks, Gelukkig denken we allemaal anders over onze autos anders zouden we allemaal in precies de zelfde rijden. Daar moet je toch niet aan denken..
 
De tellerafwijking vind ik niet zo boeiend: de mijne wijkt -12 km/h af tov de navi met 17" wielen met 40 bandenhoogte.

Nieuwe wielen zit er voorlopig zowiso niet in: de banden zijn nog als nieuw en dat vind ik dan weer zonde...

Een verenset kost minder dan 4 nieuwe wielen en banden in de maat 18"of groter.. Tje: een afweging voor de toekomst ;)

En hogere banden: tja: voor het oog vind ik 40 hoog zat, misschien nog 45. Kwestie van smaak ;) Inderdaad een kwestie van mooi: niet van noodzakelijk ivm mijn stuurkunsten :) Ik rij als een ouwe l*l met de IS. :P

Jules