Koplampen (LED) zelf polijsten goed idee?

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
16
24
3
Net voordat onze CT weg moest voor een motor wissel, zat ik al te kijken hoe we een paar kleine punten kunnen verbeteren. Zo wil ik op termijn de bestuurdersstoel opnieuw laten vullen. Je merkt dat er vaak in en uit is gestapt en de stoel kan wat TLC gebruiken. Dan kan ook meteen een scheurtje in een naad van de stoel worden hersteld. Dat kan ik allemaal niet zelf. Wat ik misschien wel zelf kan, is de (LED) koplampen polijsten. Hier zijn diverse kits voor te vinden op het internet. Nu ben ik niet super handig, maar ik kan prima een handleiding volgen.

Nu is mijn vraag als volgt. Is het een goed / haalbaar idee om de koplampen zelf te polijsten? En zo ja, zijn er nog speciale aandachtspunten? En als het helemaal mis zou lopen, zouden door mij gemaakte fouten dan hersteld kunnen worden door een expert? Of is het verstandiger om dit überhaupt niet zelf te doen?

Alvast bedankt voor jullie input!
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.187
4
909
113
Ja, doen! Supermakkelijk en als je het bijhoudt blijven ze als nieuw.
Jij hebt een redelijk jonge wagen dus alleen polijsten zonder te schuren zou voldoende moeten zijn.
Spulleke van de Lidl of Aldi is perfect hiervoor en kost bijna niets.

Mijn oude LSje was hier 11 jaar oud, 15 minuten werk en al het doffe is weg. Eventueel wat afplaktape langs de koplamp, dan hoef je niet zo precies te zijn.

Hier mijn koplampen na een polijstbeurt
 

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
16
24
3
Ja, doen! Supermakkelijk en als je het bijhoudt blijven zo als nieuw.
Jij hebt een redelijk jonge wagen dus alleen polijsten zonder te schuren zou voldoende moeten zijn.

Mijn oude LSje was hier 11 jaar oud, 15 minuten werk en al het doffe is weg. Eventueel wat afplaktape langs de koplamp, dan hoef je niet zo precies te zijn.

Hier mijn koplampen na een polijstbeurt
Strak resultaat!

Ja, daar zeg je wat. Bijhouden. Ik lees geregeld dat als je dit eenmaal doet, dat je dan bezig blijft en dat je daarmee dus soms slechter af bent. Zal voor een deel ook wel afhangen van hoe goed je het doet en het gebruikte materiaal. Maar toch. Wat is dan een normale interval? Want eerlijk gezegd heb ik ook weer niet heel veel zin om het bijv. elk jaar te moeten doen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.187
4
909
113
Tja, het is een kwartiertje werk, maar als het eenmaal begint wordt het alleen maar erger. Je zou er ook blanke 2K lak over kunnen spuiten na het polisten, blijven ze langer mooi.

Zo zagen mijn lampen er trouwens uit voor de behandelingen, bovenzijde werd al best wel dof.

koplamp-jpg.165128

Ik vind het een leuk werkje, je hebt meteen zichtbaar resultaat, dat geeft wel een voldoening en kan niet fout gaan.
 

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
16
24
3
Tja, het is een kwartiertje werk, maar als het eenmaal begint wordt het alleen maar erger. Je zou er ook blanke 2K lak over kunnen spuiten na het polisten, blijven ze langer mooi.

Zo zagen mijn lampen er trouwens uit voor de behandelingen, bovenzijde werd al best wel dof.

koplamp-jpg.165128

Ik vind het een leuk werkje, je hebt meteen zichtbaar resultaat, dat geeft wel een voldoening en kan niet fout gaan.
Ik heb dit setje op het oog en daar zit 2k lak bij. Zou dus positieve uitwerking moeten hebben op de levensduur. En doorgaan vind ik het ook leuk en zelf rustgevend om die auto een beetje netjes te maken. Maar het is leuk zolang ik 'mag' en als het 'moet' omdat die dingen wazig beginnen te worden, dan is het ineens een stuk minder leuk. Mijn hoofd heeft een kleine kronkel.

Maar goed, gewoon doen dus.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.187
4
909
113
Die kronkel heb ik ook hoor. (en meer hier weet ik uit eerste hand)
Misschien is die set een beetje te veel van het goede, lijkt me veel werk. Maar alleen het polijst gedeelte zou je al kunnen gebruiken.
 
  • Haha
Waarderingen: robtp09

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
16
24
3
Een onderdeel van die kronkel is ook het mantra "Als we het dan toch doen, dan doen we het meteen goed". Om maximale eruit te halen doorloop ik wel (eigenwijs) alle stappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
388
258
63
Persoonlijk zou ik zeker ook een coating of 2K lak inzetten. Polijsten alleen hebben mijn ouders een paar keer laten doen, met hun auto, dan zie je het na een paar maanden toch weer lichtjes terugkomen en komt het na een jaar weer minstens op het oude niveau. De laatste keer heeft men met een coating gewerkt en dat is nu al 2 jaar echt netjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.187
4
909
113
Ik vind het niet erg om te polijsten, simpel klusje, deed ik jaarlijks.
Maar.... Correct me if i'm wrong, met 2K moet je wel oppassen, het moet in één keer goed en let op dat je niet andere delen van de auto raakt. Misschien beter om dan de koplampen te verwijderen.
Maar @CTMark , we zien de resultaten graag mocht je doorzetten, foto's van voor en na de behandeling lijken ons heel tof!
 

CTMark

Nieuw hier
28 mrt 2024
16
24
3
Ik vind het niet erg om te polijsten, simpel klusje, deed ik jaarlijks.
Maar.... Correct me if i'm wrong, met 2K moet je wel oppassen, het moet in één keer goed en let op dat je niet andere delen van de auto raakt. Misschien beter om dan de koplampen te verwijderen.
Maar @CTMark , we zien de resultaten graag mocht je doorzetten, foto's van voor en na de behandeling lijken ons heel tof!
Ik zal t.z.t. hier een update posten. Lampen ga ik denk niet verwijderen, maar ga wel goed afplakken.
 

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
32
21
8
Ik deed de koplampen van mijn oude Volvo met een tube van Valma die in de Action lag, deed het verassend goed ( al kost het natuurlijk wel wat bij de Action, was zelfs 2.50 😏)