koplampen spuiten apk

johnnyboy

Hoort erbij
22 jan 2013
35
0
0
hallo ik ben van plan om van de zomer me koplampen te spuiten
teminste dat crome binnenwerk zegmaar
maar nu is mijn vraag weet iemand hier of je daar problemen mee krijg bij de apk
inverband met het lichtbilt
of moet je iets aan brengen of hoef je helemaal niks te doen daar voor
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Voor zover ik denk te weten:
- binnenkant mag je spuiten, behalve de kommen waar de lampen in zitten.
- de lichtunit mag geen condensvorming hebben voor de apk, dus goed de randen luchtdicht maken.
- alle bevestigingspunten moeten in tact zijn voor de apk, dus zorg dat je niks afbreekt.
Dus als je dat allemaal kan en het lichtbeeld is onaangetast, dan zou je daar geen problemen mee hoeven te krijgen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
http://www.apkkeuringseisen.nl
APK keuringseis aan de staat van de verlichting is dat alles vochtdicht moet zijn en het lichtbeeld niet vertekend mag zijn. Glazen dienen helder te zijn, ongeverfd en mogen minimaal voor 25% afgeschermd zijn.
In letterlijke zin zou je dat zo kunnen opvatten, echter zie je ook bij nieuwe auto's vaak een klein beetje condensvorming in de units. Dat heeft dan te maken met uitzetting/krimp/volume unit/nieuwe materialen, etc.

Condens in de lamp is zodoende niet altijd uit te sluiten en hoeft niet in alle gevallen te duiden op een defect of verwijtbare lekkage. Wel dient de condens snel weg te trekken als de lampen aangaan (warmte). Sporen van langdurige en/of niet snel wegtrekkende condens tast de lampspiegel/reflector aan en zodoende het lichtbeeld. Dan kan er afkeur plaatsvinden.

Een klein beetje condens (wat snel wegtrekt) is in de regel meestal geen reden voor afkeur, afhankelijk van bovenstaand uiteraard. Meestal ligt het ook aan de interpretatie van de keurmeester, dat wil ook nogal eens verschillen.

Binnenkant spuiten is geen bezwaar, als je rekening houdt met wat j2jedi aangeeft ;) Hier nog een link voor anderen die dat ook willen: http://www.lexusforum.nl/forum/viewtopic.php?f=63&t=2861
 

johnnyboy

Hoort erbij
22 jan 2013
35
0
0
Dus om het even samen te vaten
als ik de kommen gewoon normaal laat en zorg dat alles netjes heel blijft en dicht is dat er dan niks
Aan de hand zegma.
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
johnnyboy zei:
Dus om het even samen te vaten
als ik de kommen gewoon normaal laat en zorg dat alles netjes heel blijft en dicht is dat er dan niks
Aan de hand zegma.

Ik heb het een aantal jaren geleden gedaan.
Heb er nooit problemen mee gehad bij de apk.
En idd de kommen reflecterend laten!