Koppakking? ....5000 euro 🥹

TommyCT200H

Nieuw hier
4 feb 2021
15
11
3
Hoi allemaal,

Na 350000 trouwe kilometers is onze ct200h vandaag gediagnosticeerd met een mgelijke kapotte koppakking. Hij trilt, rammelt en ratelt, zoals hier al zovaak omschreven, bij starten en lichte last. Bij hoge toeren en pittig door rijden lijkt er gek genoeg niets aan de hand. De dealer rekende even uit de losse pols :s op een reparatie tussen de 4000 en 5500 euro. Daar schrok ik meer dan een beetje van helemaal aangezien er dan nog niets eens iets gedaan zou worden aan egr traject en/of inlaatspruitstuk wat mogelijk de echte boosdoener is. Hoe dan ook ik vroeg me af of iemand een goede plek weet waar ze wel raad weten met deze problemen en hopelijk voor een prijs die ook nog een beetje te betalen is ;)

Alvast bedankt weer!
 

TommyCT200H

Nieuw hier
4 feb 2021
15
11
3
Hoi, hoi,

Nee eigenlijk niet :) de CT200h is uiteindelijk bij 3 garages geweest en iedereen had een andere diagnose. Ik kon er al met al niet veel mee en heb maar eieren voor me geld gekozen. Hij heeft het 350000km probleemloos gedaan maar ben nu over op toyota (lexus was even te duur) gelukkig wel nog altijd met dezelfde zalige aandrijflijn
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
Oh dat schiet niet op nee! Verstandig besluit om dan maar iets anders te zoeken. Veel rijplezier van de nieuwe auto en op naar weer (minstens) 350dkm.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Logisch, toch?
Wie gaat zijn auto renoveren als de kosten daarvoor onacceptabel hoog worden?
Niemand!
Ook jij niet.
Een dealer is maar een fractie van het geoffreerde bedrag kwijt om zo’n mankementje te herstellen.
Maar bij je eigen auto weet je meestal wel wat je voor de rest hebt. Dat is bij een nieuwe auto maar weer gokken, al heeft deze aandrijflijn zich natuurlijk wel al goed bewezen. En na 350k km is een koppakking laten vervangen nu ook weer niet zo'n hele vreemde reparatie en als je het dan per km gaat uitrekenen stelt het helemaal niet zoveel voor.

Al was die 5000 euro ook wel erg hoog gegrepen van de dealer in mijn ogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erjee

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Logisch, toch?
Wie gaat zijn auto renoveren als de kosten daarvoor onacceptabel hoog worden?
Niemand!
Ook jij niet.
Een dealer is maar een fractie van het geoffreerde bedrag kwijt om zo’n mankementje te herstellen.
Ik stelde slechts een vraag, geen beschuldiging, geen oordeel, ook geen reden dus om zo defensief te reageren.....:unsure:
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ik denk niet zo zeer dat het probleem in repareren zat. Meer in het feit dat geen van de bezochte garages, een goede diagnose kon geven.
€5.000 durven vragen alleen om een gescheurde koppakking te fixen is inderdaad onbegrijpelijk.
Die dealer had schijnbaar nul interesse om die klus aan te pakken.
Daarom vroeg hij zo’n absurd hoog bedrag.
Stel dat de klant daarmee had ingestemd, had hij de klus gewoon uitbesteed en er zelf nog steeds dik aan verdiend.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ik stelde slechts een vraag, geen beschuldiging, geen oordeel, ook geen reden dus om zo defensief te reageren.....:unsure:
Nadeel van het geschreven woord; je hoort geen intonatie en ziet geen lichaamstaal.
Dan kunnen woorden gauw anders worden geïnterpreteerd dan dat ze bedoeld waren.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Nadeel van het geschreven woord; je hoort geen intonatie en ziet geen lichaamstaal.
Dan kunnen woorden gauw anders worden geïnterpreteerd dan dat ze bedoeld waren.
Klopt, en ik ben me daar zeer wel van bewust, no hard feelings, maar het mes snijdt aan twee kanten hè....;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erjee

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
Heeft de garage die diagnose gesteld? Want enkel witte rook kan ook gewoon condens zijn door het koude weer nu. Bokken en rateltje kan ook een vervuilde inlaat/EGR zijn. Check even je koelvloeistoftankje.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

mailliW

Nieuw hier
28 jan 2024
11
9
3
Ik heb ook een CT (2011) gekocht met 163K kilometer in aug 2021. Toen het kouder werd ook dergelijke problemen, ratelen, schudden en veel herrie. Dusdanig dat de hele auto trilde bij het optrekken. In nov. 2021 overgestapt op premium benzine, vanaf toen veel beter gaan lopen, en direct minder problemen, na een paar weken nergens meer last van. Alleen twee weken terug met -9 op de boordcomputer ratelde hij iets, verder nooit meer gedaan en ben nu bijna 50K kilometer verder. En ja die premium benzine is duurder (+9%), maarja als mij dat op termijn 2K uitspaart vind ik het best, ook rijdt hij iets zuiniger:
verbruik aug 2021 - nov 2021 (E10): 1 op 18,63
verbruik aug 2022 - nov 2022 (E5): 1 op 19,03 (2,2% zuiniger t.o.v. 2021)
verbruik aug 2023 - nov 2023 (E5): 1 op 19,54 (4,9% zuiniger t.o.v. 2021)
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.395
219
63
Ik heb ook een CT (2011) gekocht met 163K kilometer in aug 2021. Toen het kouder werd ook dergelijke problemen, ratelen, schudden en veel herrie. Dusdanig dat de hele auto trilde bij het optrekken. In nov. 2021 overgestapt op premium benzine, vanaf toen veel beter gaan lopen, en direct minder problemen, na een paar weken nergens meer last van. Alleen twee weken terug met -9 op de boordcomputer ratelde hij iets, verder nooit meer gedaan en ben nu bijna 50K kilometer verder. En ja die premium benzine is duurder (+9%), maarja als mij dat op termijn 2K uitspaart vind ik het best, ook rijdt hij iets zuiniger:
verbruik aug 2021 - nov 2021 (E10): 1 op 18,63
verbruik aug 2022 - nov 2022 (E5): 1 op 19,03 (2,2% zuiniger t.o.v. 2021)
verbruik aug 2023 - nov 2023 (E5): 1 op 19,54 (4,9% zuiniger t.o.v. 2021)
Premium benzine heeft vaak ook een reinigende functie.

je doet er echt goed aan om je EGR te gaan reinigen als je deze geluiden al eens hebt gehoord. De kant dat de EGR nu ietwat schoner is door de premium benzine is aanwezig.
maar echt schoon wordt het natuurlijk nooit.