Kostenplaatje wiellager vervangen

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Jordis

Nieuw hier
22 aug 2024
3
4
3
Hallo allen!

De wiellager rechtsvoor heeft het begeven bij mijn IS250(2006). De garage waar ik altijd kom geeft mij een prijsopgave voor een OEM onderdeel met montage voor €700,- een aftermarket onderdeel met montage zou uitkomen op €625.

Nu ben ik best wel een leek op dit gebied; is dit een realistisch kostenplaatje of heb ik hier een wassen neus?

Is het een realistisch iets om met behulp van YouTube en een wat meer auto onderlegde vriend zelf vervanging te proberen?

Groetjes!
 
Dat kun je zeker zelf met een handige kennis doen! Afhankelijk van (welke kwaliteit) aftermarket of origineel zul je ergens tussen de €120 en €400 aan het onderdeel kwijt zijn.

Qua offerte van een garage is dat inderdaad wel een realistisch bedrag voor een originele incl. montage. Voor een aftermarket deel vind ik ze wel erg duur en zou ik altijd voor origineel kiezen bij hen.
 
Dat kun je zeker zelf met een handige kennis doen! Afhankelijk van (welke kwaliteit) aftermarket of origineel zul je ergens tussen de €120 en €400 aan het onderdeel kwijt zijn.

Qua offerte van een garage is dat inderdaad wel een realistisch bedrag voor een originele incl. montage. Voor een aftermarket deel vind ik ze wel erg duur en zou ik altijd voor origineel kiezen bij hen.

Hartelijk dank voor je snelle reactie Sam! Heb je ook enig idee waar ik zou kunnen kijken voor het originele al dan niet degelijke aftermarket onderdelen? Ik zie zo door de bomen het bos niet meer.

Gelukkig is het een realistische prijsopgave maar als het goedkoper kan kijk ik graag naar die mogelijkheid.
 
Bijvoorbeeld via Winparts voor aftermarket delen.

Origineel kun je uiteraard bij de dealer krijgen. Maar goedkoper, maar wel langer wachten, bijvoorbeeld via amayama.com of megazip.
 
OEM wiellagers worden doorgaans niet door de autofabrikant gemaakt. Ze zijn ontworpen in nauwe samenspraak tussen autofabrikant en lagerfabrikant. Soms zijn ze voorzien van de naam van de autofabrikant, soms die van de lagerfabrikant. Naast OEM lagers zijn er andere fabrikanten die alternatieven bieden voor OEM lagers. Dat gebeurt door bekende lagerfabrikanten als SKF, Schaeffer, Timken, FAG en NSK maar ook door lagerfabrikanten die minder bekend zijn. De tweede categorie bestaat uit bedrijven met een goede reputatie en bedrijven die nog niet zo ver zijn. Bij de laatste loop je de kans dat de kwaliteit minder is omdat bijvoorbeeld bij de materiaalkeuze en afwerking keuzes zijn gemaakt die meer aandacht besteden aan een lage kostprijs dan aan het, op basis van de belasting, te verwachten aantal mogelijke omwentelingen.

Op zich is vervanging van een lager meestal niet overdreven moeilijk. Het vereist wel enige kennis over hoe om te gaan met wentellagers en geschikt gereedschap om het oude lager te verwijderen en het nieuwe lager te monteren.

Er zijn een aantal zaken die de levensduur in de praktijk sterk kunnen bekorten: harde klappen tijdens montage of gebruik, de aanwezigheid van zand en stof, binnendringen van vocht en onvoldoende smering. Normaliter worden lagers geleverd die al reeds van de juiste hoeveelheid van een geschikt smeervet zijn voorzien. De normale vullingsgraad is voor de meeste toepassingen 30 tot 50% van de beschikbare ruimte - lagers gaan vaker voortijdig kapot door te veel dan te weinig vet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa