Lambda sensoren check light engine en roest.

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Tips voor AW ( die je toch al wist)

- Koop eerst de juiste pakkingen ( ronde koperen ring 4 x en 2 x sensor pakking en 4 x afsluitringen.
- uitlaat slangenklemmen 4 x
- Houdt rekening met laswerkzaamheden
- Tapbouten die afbreken
- koperen borgmoeren die er niet meer opzaten.
- Houdt rekening mee dat je katalysator kapot is. ( apk datum in de gaten dus)


-Spuit alles in met WD 40 en begin een paar dagen van te voren met borstelen en spuiten.
- Zorg voor voldoende ruimte onder de wagen, alleen voor opkrikken is niet genoeg.
- Verwijder de wielen.
- Zorg ervoor een ruime selectie speciale sleutels, een breakerbar knikgewrichten
- Verwijder de eerst de steenslag beschermkapjes
- verwijder je vloerbekleding aan beide zijdes
- sommige bouwen daar voor de stoelen andere maken een inkeping in het tapijt.
- maak de stekkers los en trek de draad terug
- verwijder de sensoren met een breakerbar en een sleutel 22 of een speciale dop van 50 eu.
- verwijder nu de katalsytor en maak je borst daarvoor maar nat.
- begin met de makkelijkste die zit boven en gebruik een lange verleng staaf voor je ratel. ( de bovenste is droog en roest vrij en laat meteen los)
- nu de onderste, als je een brug hebt slijp het eraf en maak gebruik van je nieuwe tapeinden en boutenset.
- Als je pech hebt zoals ik en je ligt zonder stroom zonder brug op straat dan pas wordt het echt heel erg vervelend.
- Als je oliedom bent zoals ik heb je ook geen pakkingen, geen afsluitringen en geen tapeinden setje gekocht.
- Met wat geluk blijft er 1 tapeind zitten zal er 1 afbreken en draai je er 1 uit.
- Om de tapeinden vast te houden is een torx dopsleutel nodig die ik niet had.
- Als je handen nog steeds niet bloeden dan komt dat zeker nog.
- Als het goed is heb je nu de 3 bouten los en kun je de onderkant van de kat die nog met 1 bout vast zit of lospeuteren dat duurt een uur of eraf slijpen en nieuwe bout en moer plaatsen.
- Nu kun je de voorste sensor heel voorzichtig ( dus niet zoals ik meteen kapot maklen) de stekker los peuteren.
_ Op dit punt kunnen andere mensen je horen vloeken en tieren.
- Op dit moment heb je zulke dunne polsen en handjes nodig dat je er hopeloos van word.
- Als de stekker los is kun je de sensor eruit draaien, deze gaat eenvoudig omdat er minder roest is.

Ok gelukt dat is een kant nu de andere en stel daar zit een tapeind je helemaal kapot te zieken.
Hij treitert je en lacht je uit, afbreken wil je hem niet, eruit draaien ook niet.

- Pak je mini torch die titanium kan smelten en richt je vlam op dat. lastige tapeind.
_ Stook hem goed heet en verkoop hem ondertussen een paar flinke beuken met een massief metalen staaf.
- Het is tijd om het bier te laten brengen, om je te bedrinken van de staat waarin je flensen zijn, je kats, je slangen klemmen en maar niet te spreken over je einde gedeelte van de uitlaat verkeren.

Ok beste AW, ben je zo ver ?
Tijd om je sensoren eerst is goed schoon te maken want de ze sensoren kunnen niet stuk ze worden hooguit lui hetgeen betekent dat ze incorrect staan te liegen tegen de ECU.
Het word ons wel wijs gemaakt dat deze sensoren zeer fragiel zijn en snel kapot gaan maar dat oplichterij en niemand wil ze opknappen en dus vernieuwen en dat kost van Bosch 500 eu. Maar ze zijn niet te vernietigen zolang je ze met bedachtzaamheid behandelt. Nieuwe kopen omdat je engine check light brand is echt onzin.
We Do it OUR selves ....

Van Bosch kost het gauw 500 eu ( 2 x 4 aderig voor 150 en 2 x 2 aderig voor 100, en die universele daar krijg je natuurlijk storingen van, volgens Bosch en de dealer.)

Plaats de 2 aderige sensor in je werkbank en borstel hem met liefde af en spuit hem goed schoon met droge compressor lucht. Controleer je bedrading en vervang je oude sluitring.
Pak opnieuw de torch en vul hem .... hehe. Verhit de korf van de sensor tot ie heet gloeiend wordt, dat moet dus rood worden en boven de 600 - 700 graden komen. Spuit hem schoon met lucht en borstel ze nog een keer met liefde.
Pak je voltmeter en zet de rode en zwarte draad op de 2 aderige stekker en kijk naar je voltage.
Als het goed is staat ie op 0 of 0.1 volt, verhit nu de korf opnieuw tot ie bijna ontploft en blijf kijken naar je meter. Als het goed is zal deze stijgen naar 0,9 volt.

Check done niet meer aan komen met je gore vingers laten afkoelen en later plaatsen.

Voor de voorste 2 sensoren is het een zeer lang verhaal wat ik hier nu niet ga typen, Dat moeten we ff knippen en plakken van die Ru site. Je moet van de voorste 2 sensoren de 4 luchtgaatjes weer gangbaar maken anders werkt ie niet, dan pas terug plaatsen want testen gaat met draaiende motor en alles moet potdicht vacu?m zijn.


Ik ga nu ff slapen want ik heb een gebroken rug en een ontstoken schouder van het verwijderen van 4 sensoren en 2 kats.

Groet

Lexter
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Van Bosch kost het gauw 500 eu ( 2 x 4 aderig voor 150 en 2 x 2 aderig voor 100, en die universele daar krijg je natuurlijk storingen van, volgens Bosch en de dealer.)

Ik heb universele voor 19 dollar de stuk en die werken prima. Die opmerkingen snap ik goed. Wij van Bosch adviseren Bosch. Die verkoper moet bij WC-eend gaan werken als er een reorganisatie komt.
Als het werkt, werkt het.

Maar diep respect voor je werkzaamheden en je moed. En Japanse handjes heb ik ook niet, lig ook wel open omdat ik nergens tussen kan...
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
normal engine warm up
idling at 2500 rpm for 120 sec then stop
connect E1 en VF1 en VF2
idling at 2500 rpm maintain
check the meter and count the numbers of time the meter fluctuates in 10 sec
less then 8 ?or more then 8 ...

more is ok less is not good

check and count 2 times still less then 8 replace the o2 sensor or clean it.

wordt vervolgt maar is complex in boek..
 

Lisa Bakker

Nieuw hier
4 sep 2012
2
0
0
Hoi Lexter, weet jij of de ECU de AFR (air fuel ratio, oftewel lucht brandstof verhouding) aanpast als de Lambda sensoren een lage waarde meten (lager dan 1, dus te veel brandstof in het lucht/brandstof mengsel)?

Mijn vriend rijdt een 600 hl en heeft dezelfde fuel additive gebruikt als ik, maar in zijn Lexus verbetert het brandstof verbruik niet na 2 tanks. En bij mijn Honda Jazz heb ik 21% verbetering. Nu heb ik zitten zoeken op internet en ik zie vaste ratio's staan bij de Lexus, dus ik ban bang dat een Lexus geen verbetering ziet bij veel beter brandstof...

Bij de leverancier van de additive zeggen ze dat de Lexus nog niet door alle Power zones is gegaan, en ik begrijp niet wat ze daarmee bedoelen.

Groetjes van Lisa
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik denk dat het verschil tussen een 600hL (ik vermoed dat je de LS600hL bedoelt?) en een Honda Jazz echt veel te groot is om te kunnen zeggen dat die dezelfde verbetering in verbruik moeten hebben bij hetzelfde brandstofadditief.
Sowieso is de motor van de 600hL vele malen complexer dan die van een Honda Jazz, alleen al qua regeltechniek (dus hoe het motormanagement omgaat met veranderingen) en die motor heeft ook meer sensoren waarop gecorrigeerd kan worden.

Verder is een 600hL twee keer zo zwaar en heeft vier keer zoveel vermogen, dus ik denk niet dat dit vergelijkbaar is.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Beste Lisa,

Wie begrijpt de dealer nog wel ? Hun facturen staan vol met oplichtende truukjes de partnumbers komen niet overeen met de onderdelen.

Ik heb van Niels geleerd dat wanneer de LS nieuw is de weerstand in alle draden en componenten op zijn top is dus 100%.

Ieder jaar neemt de corrosie op de blootliggende koper delen zeer snel toe en tast het de draadboom en de connectoren hevig aan. Het tast dus waarde die sensoren gebruiken dus aan, vermindert de gevoeligheid dan voel je dat. Waar een nieuwe LS 6 Volt aangeeft als input voltage geeft dezelfde LS 20 jaar later nog maar net aan 4 V en dan gaat de failsafe in actie komen.

Na 21 jaar moet je er rekening mee houden dat de draadboom beschadigt is en op zwakke plekken staat te lekken.
Zodra je de draden aanraakt verbrassen ze of knakken wat leidt tot meer ellende.

Om je vraag te beantwoorden:
Als een 02 sensor een te laag output signaal geeft dan reageert de ENGINE ECU met verkeerde diagnose.
Een 02 sensor communiceert dacht ik hoort direct met de MAIN ECU = Engine ECU.
De sensor geeft de waardes door aan de Engine ECU ik ken geen AFR ECU.
Dus als de sensor liegt tegen de ECU dan krijg je allerlei schenario

De regel is dat wanneer de output voltages te laag, of te hoog aan de sensoren dan volgt er een engine check lampje, en een melding komt en je moet stoppen om die foutmelding uit je ECU te krijgen.
De Engine ECU heeft wel wat instel opties maar beperkt.

Een 02 sensor die verkeerde waardes doorgeeft moet vervangen worden
Een O2 sensor kan niet stuk, hij kan lui worden omdat de mini gaatjes 2 stuks verstopt zitten met vuil.







LExter
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ik heb nu eindelijk de foutmelding weg gekregen door 2 nieuwe sensoren te plaatsen.
Het bestellen was een hel want ze pasten niet en ik moest eerst adapter plaatjes bestellen. :X
Nu kan ik ieder merk en soort O2 sensoren zonder flens kopen en plaatsen.
Verbruik is nu weer 1 op 11 op de snelweg ...

:D