Lastige trilling ??

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Hallo allemaal!

Zoals het er staat word ik hartstikke gek van mijn GS.

Ik heb 1 probleem.

Sinds 2 weken heeft de auto een vreemde trilling.
vanaf een snelheid van 100 tot 140 trilt de auto, niet het stuur!

Ik heb alle banden gebalanceerd > helpt niet :(
Ik heb alle banden vervangen > helpt niet :(
Ik heb de auto in wel 10 verschillende uitlijnstanden geprobeerd > helpt niet :(
Ik hab de stuurhuisrubbers vervangen > helpt niet :(
Ik heb de bijna versleten remblokken vervangen (had ik al een week van te voren gedaan) > helpt niet :(
Ik heb de auto met originele velgen eronder > helpt niet :(

Wat heb ik gecontroleerd:
- wiellagers
- draagarmrubbers
- veerschotel
- remklauwen op gelijderpen speling
- wielstanden
- banden op karkas breuk of cuppen
- tussenaslager van de aandrijfas en dif
- versnellingsbaklager
- aandrafassen en homokeneten
- bandespanning
- stuurkogels binnen en buitenkant.
- subframe
- soort van veerpootbrug onder bij de ophanging voor
- subframe achter

Als je nog iets weet hoor ik het heeeeeel graag!!
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Re: Ik word gek!

hangt jouw differentieel ook in rubbers? Motorsteunen? ik weet het, dat is allemaal wat vroeg gezien de leeftijd. maar jij rijd ook als een bezetene heb ik begrepen :p

heb je hem al eens op de brug op een bok omhoog gehad en dan zodat de achterwielen vrij hangen, en dan flink snelheid maken? dan moet je toch iets als een bezetene zien gaan trillen.

Bij mijn Cadillac bijvoorbeeld zijn het de bussen in het staartstuk van de automaat....kom er maar op

Hoe heb je de wiellagers getest? op een spin apparaat? want soms laten ze dan alleen hun ware aard horen
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Re: Ik word gek!

Jelmer zei:
hangt jouw differentieel ook in rubbers? Motorsteunen? ik weet het, dat is allemaal wat vroeg gezien de leeftijd. maar jij rijd ook als een bezetene heb ik begrepen :p

heb je hem al eens op de brug op een bok omhoog gehad en dan zodat de achterwielen vrij hangen, en dan flink snelheid maken? dan moet je toch iets als een bezetene zien gaan trillen.

nou als een bezetene valt mee, Alleen veel snelheid.

Op een bok heb ik geprobeerd. en zo kwam ik er ook achter.

Probleem gevonden!!

Remblokken achter hadden veel te veel ruimte tussen de remklauw.
Ik heb tijdelijk ff remblokken uit mijn magazijn gehaald (van een passat) en zo uigeslepen dat ze er net in paste.
het getril is bijna helemaal weg. ik denk dat ik alleen de schijven achter nog vervangen, en natuurlijk ook de remblokken origineel. die vorige kwamen van de grossier, net iets te groot of verkeerd besteld.

in elk geval heel erg blij dat het probleem is gevonden.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Re: Ik word gek!

het irriteerde mij heel erg, ben je de hele dag met andere mensen hun auto bezig en dan kun jij je eigen probleem niet oplossen. maar de aanhouder wint weer.
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Ik word gek!

Was het dan ook als je niet remde? Ik heb volgens mij hetzelfde probleem met mijn IS200. tussen de 95 en 130 voel ik de auto iets trillen. Heb al nieuwe voorbanden en achter schijven zijn al vervangen. Kan dus mijn schijven voor nog zijn want die piepen ook een beetje ( zit ook roest op de randen).

Maar hoe kan het dan dat het trilt als je niet remt?
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Re: Ik word gek!

Denk dat de blokjes dan iets in de remklauwhouder bewegen/klapperen. heb je ook al uitlijnen geprobeerd?
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Ik word gek!

Ja, dat heb ik eerst laten doen. Toen bleek er een stuurkogel helemaal vast te zitten. Daar zit nu een nieuwe in en de auto is opnieuw uitgelijnd maar het is nog niet weg helaas
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Re: Ik word gek!

geen schuin afgesleten banden? heb je ook al naar de stuurhuis rubbers laten kijken, komt ook wel eens ruimte op.

Het was constant, en zeker aanwezig als ik de rem niet in gebruik had.
Is jouw IS ook verlaagd?
 
27 jul 2011
207
1
0
Re: Ik word gek!

Er zitten pas een week nieuwe banden op dus dat kan het niet zijn. Daar heb ik nog niet naar laten kijken.

Heb vandaag nog goed op zitten letten en het is alleen tussen de 100 en 115. het wordt pas echt erg als ik hard rem met die snelheid. als ik bv 60 rij en normaal rem voel ik het maar een klein beetje. Remschijven misschien?

Hij is niet verlaagd verder, helemaal origineel
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Remschijven kan heel goed heb ik ook eens gehad maar toen had ik volgens mij geen last bij hogere snelheden.
ben benieuwd wat de garage zegt.
 
27 jul 2011
207
1
0
Bleek niet het onderstel te zijn. Dat zag er allemaal goed uit en geen speling in de draagarmen bv. Hij gaf aan dat het waarschijnlijk de schijven zijn. Bij het vervangen van de stuurkogels moet het remblok eraf en dan kan het anders zitten en moet het inslijten in de schijven?? Maar het kon ook dat ze een heel klein beetje krom zijn maar niet zo erg dat er nieuwe op moeten. Het is maar net hoeveel last ik er zelf van heb :) Waarschijnlijk worden het dus nieuwe schijven want ik erger me snel aan dat sport dingen
 
27 jul 2011
207
1
0
Vind het ook raar dat dat de uitkomst was. Kan me haast niet voorstellen dat het in de schijven zit. Misschien toch maar langs een lexus of Toyota dealer. Die hebben er wat meer ervaring mee lijkt me
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik zou je banden toch nog eens laten balanceren... meestal komt het probleem daarvan.

Normaalgezien heb je trillingen bij het remmen als het de schijven zijn, maar niet gedurende het rijden. Raar...
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
ze kunnen toch kijken of schijven krom zijn?
zetten ze een dingetje erop met een naald die naar binnen/buiten beweegt,naald loopt over schijf...schijf laten draaien..als naald beweegt--->krom
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
De naald zal altijd bewegen, een schijf is nooit perfect vlak. Echter mag het dansen van de naald niet teveel zijn.