Lees jij de manual, of niet?

Lees jij het instructieboekje van je Lexus?

  • Nee, want ik heb geen instructieboek

    Stemmen: 0 0,0%
  • Nee, ik ben slim genoeg om de techniek van mijn auto te begrijpen

    Stemmen: 0 0,0%
  • Soms, als ik iets niet snap

    Stemmen: 8 44,4%
  • Ja, helemaal!

    Stemmen: 10 55,6%

  • Totaal aantal stemmers
    18

er!k

Hoort erbij
12 nov 2012
39
35
18
Als ik een andere auto heb, ga ik toch het instructieboekje lezen om te kijken hoe sommige functies werken.
Veel dingen zijn duidelijk, maar de werking van sommige systemen zijn soms niet duidelijk genoeg. De mogelijkheden van de ingebouwde navi zijn bijvoorbeeld niet zo intuïtief als bijvoorbeeld Google Maps (ik rij nu een NX300h MY2020).

Ik heb die handleiding dus soms gewoon nodig en lees 'm ook gewoon helemaal door! Soms vind je functies die je gewoon anders niet tegenkomt en ik wil gewoon ALLES weten van die auto. Een beetje van "ik heb er voor betaald, dus wil ik dat ook allemaal gebruiken".

Dat brengt me eigenlijk bij de vraag, wat doen jullie met het instructieboekje? Helemaal niet lezen (want mannen lezen geen instructies), of lees je hem helemaal zoals ik?
De Nederlandse handleidingen zijn trouwens te downloaden op de Lexus website; https://www.lexus.nl/customer/manuals

Vul de poll maar eens in en laat je reactie hieronder maar achter
:?
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sterker nog: ik had de handleiding al helemaal doorgelezen voordat ik de auto had! PDF gedownload en vooraf doorgelezen en zodoende ook het gros van veelgebruikte functies bij de proefrit ook geprobeerd of ze werken zoals beschreven :geek:
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Ja, en ik maak een lijst met wat ik allemaal wil bekijken/aanpassen tijdens de testrit.
Daarna data verwijderen en terug naar standaard instellingen.
Wellicht wat nerd-achting, maar dan weet ik wel wat ik koop en of er dealbreakers zijn.
 
Ik lees ze wel - en wordt er niet vrolijk van. Mijn kritiek is (en dat geldt niet alleen voor handleidingen voor het bedienen van een auto) is dat er vaak wel aangestipt wordt wat voor functies je ter beschikking staan, maar dat van slechts weinige zin en noodzaak gebrekkig worden uitgelegd. Je komt dan wel achter de aanwezigheid van een bepaalde functie, maar het nut ervan is niet altijd duidelijk en evenmin waarom en onder welke omstandigheden je die functie zinvol zou kunnen gebruiken.

Een voorbeeld: vele Lexus auto's zijn voorzien van een of andere automatische versnellingsbak. Die automaten kun je ook handmatig bedienen door flippers onder je stuur en door de pook op de middenconsole naar links te verstellen en vervolgens deze naar voren of naar achter te bewegen. Waarom zou je dat ooit willen? Waarom zijn er dus verschillende mogelijkheden om de automaat desgewenst te vervormen tot een handgeschakelde versnellingsbak
zonder koppelingspedaal?

Inmiddels ben ik een enthousiast gebruiker geworden van de flippers - het ding stuurt bij "terugflipperen" een stuk soepeler en sneller om rotondes terwijl je ook tegelijkertijd meer remenergie terugwint. Ik rij dus dan min of meer tijdelijk met een "handgeschakelde bak". Dat gaat zelfs volledig schokvrij door op het moment van terugschakelen ook een moment een klein beetje gas bij te geven - een soort "terugschakelen met tussengas" zoals vroeger bij iedere vrachtwagen gebruikelijk - leve de automatiek. Je zou dat ook via de pook op de middenconsole kunnen doen, maar dat is een veel omslachtiger beweging waarbij je tijdelijk een hand van het stuur moet nemen.

Een tweede voorbeeld: de instelling van het ventilatiesysteem via drukknoppen en uitstroomopeningen. Na veel experimenteren ben ik tot de volgende oplossing gekomen: gewenste temperatuur instellen, airco auto en ventilator auto. Daarnaast alle uitstroomroosters zodanig gericht dat de luchtstroom niet wordt gericht op je lijf, maar op de buitenkant van de auto (ramen) en de begrenzing van de voetenruimte. Daarmee zorg je 's winters dat het temperatuurverlies via de ramen en de voetenruimte zo min mogelijk wordt door als het ware een warnteschil om de passagiers aan te brengen en ' zomers je de warmte wegtrekt uit het gebied waar je die niet wilt. Het enige dat je dan een enkele keer zou moeten doen is kiezen tussen doorstromen of recirculeren van de behandelde lucht (bijvoorbeeld in een tunnel) en desgewenst het kortstondig inschakelen van achterruit-, voorruit- en spiegelverwarming. Als je de meest geschikte stand op die manier hebt gevonden: verder vooral overal afblijven! En bij rijden in sneeuw geen extra verwarming naar de voorruit (de sneeuw smelt en bevriest op je ruitewissers).
De bediening van de stoelverwarming/koeling kan eventueel verder dan naar behoeven met de drukknoppen worden bijgeschakeld. Het gaat er vooral om de luchtstroom niet naar je lichaam te leiden maar juist daarvan af - de cv elementen thuis zitten doorgaans ook zodanig gemonteerd dat warmteverlies van je lichaam door ramen wordt beperkt.

Naar mijn gevoel zouden handleidingen een stuk beter kunnen worden geschreven. En dat geldt niet alleen voor de "veel geroemde" Lexus navigatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam
Dat laatste zeker!
Vaak lijkt het alsof het vertaald is vanuit Japans, naar het Engels, naar het Nederlands, zonder dat iemand ooit in de auto heeft gezeten.
Ik mag graag puzzelen, maar op zo’n moment niet.
 
voorbeeld: vele Lexus auto's zijn voorzien van een of andere automatische versnellingsbak. Die automaten kun je ook handmatig bedienen door flippers onder je stuur en door de pook op de middenconsole naar links te verstellen en vervolgens deze naar voren of naar achter te bewegen. Waarom zou je dat ooit willen? Waarom zijn er dus verschillende mogelijkheden om de automaat desgewenst te vervormen tot een handgeschakelde versnellingsbak
zonder koppelingspedaal?
Nou, wanneer je in bergachtig gebied bent kun je extra op de motor remmen wanneer je hem even een tandje terugschakelt.
Dan kan ook gewoon in stand D en dan met de -flipper.

De CT heeft daar de B stand voor.

Wanneer je met een zware caravan een helling op moet , kun je hem dwingen in de laagste versnelling te blijven voordat die helling aanvangt.
 
  • Leuk
Waarderingen: sanookh
Ja de handleiding lees ik altijd helemaal. Al is die van mijn RX behoorlijk dik.
Overigens staat hierboven gemeld:
De Nederlandse handleidingen zijn trouwens te downloaden op de Lexus website; https://www.lexus.nl/customer/manuals

maar dat lukt voor mijn RX niet echt, ik kan wel een PDF van het navigatiesysteem downloaden maar de eigenlijke handleiding is alleen online in te zien.
Als er een truc is om dit toch als PDF te downloaden dan hou ik me aanbevolen!
 

Bijlagen

  • Screenshot From 2025-01-06 22-24-08.png
    Screenshot From 2025-01-06 22-24-08.png
    106,8 KB · Weergaven: 9
Kijk eens of je hiermee verder komt. Ik heb als testje de handleiding 2021 gedownload in pdf formaat.
Ik kies RX, dan 450h en zie dan een serie handleidingen.
IMG_1610.png
 
vrees dat ik onder de categorie ‘mannen’ val.
Raadpleeg m’n digitale manual louter en alleen wanneer ik tegen een ‘probleem’ aanloop. En aangezien een Lexus probleemloos is …
De onboard navigatie boeit me niet.
Gebruik apps als bijv. Waze & ‘Onderweg’ van onze Wielrijders Bond om m’n weg te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
Kijk eens of je hiermee verder komt. Ik heb als testje de handleiding 2021 gedownload in pdf formaat.
Ik kies RX, dan 450h en zie dan een serie handleidingen.
Bekijk bijlage 182590
Deze had ik niet gezien! Heb nu de handleiding van 2016 gedownload. Deze zal mogelijk in detail iets afwijken van de online versie; op basis van de VIN krijg ik het online manual voor modeljaar 2015. Het lezen van een PDF is zo veel gemakkelijker dan klikken in het online manual....
Bedankt!
 
De onboard navigatie boeit me niet.
In de moderne auto's zitten toch ook wel wat functies die met de onboard navigatie verweven zijn. Bv of de auto af moet remmen voor aankomende bochten, energie moet sparen voor een aankomende beklimming enz enz. Ik betwijfel of die functies (optimaal) werken als je een andere navigatie gebruikt.
 
Vroegahhh las ik met plezier de handleiding van een voor mij nieuwe auto. Tegenwoordig is het vooral een samenraapsel van veiligheidswaarschuwingen (niveau "stop je hond niet in de magnetron") en bij Lexus ook ellenlange conformiteitsverklaringen. Daardoor vind ik het nu bijzonder onprettig lezen, helaas - alsof je de daadwerkelijke uitleg moet zoeken tussen al deze disclaimers in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
@sanookh
M’n Italiaanse NX is uit 2016.
Dus ik betwijfel of al die functionaliteiten bij onze vierwieler ingebakken zijn.
En los daarvan, met m’n Lief naast me heb ik al die functionaliteiten gewoon al aan boord 😎