lexus check engine light vsc

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Goeie middag mede Lexus rijders,

Ik heb last van de melding lexus check engine light vsc. De batterij eraf halen heeft helaas niet geholpen, naar de dealer gaat
niet omdat ik niet in Nederland woonachtig ben en dan 330 kilometer rijden moet. De auto rijdt nog wel, maar een beetje niet zoals het hoort.
Het is gekomen nadat ik een keer de kickdown gebruikt heb, toen schoot de melding erin. Iemand nog suggesties wat ik proberen kan?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie antwoord.

Fijne avond alvast
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Ik zou naar een willekeurige garage gaan en de auto uit laten lezen, je hoeft niet perse naar de dealer, reparaties kun je ook bij bijvoorbeeld de Toyota garage laten doen. Of nog goedkoper bij een onafhankelijke garage..
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Dankje, ik heb een ODB besteld, dichtbijzijnde garage is ook tever en ben de taal hier niet machtig.
De foutcodes kan ik wel vinden op Internet.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb vroeger bij mijn Prius hetzelfde euvel gehad. Na een korte sprint waarschuwing en motor in noodloop.
Oorzaak bleek een vervuild gasklephuis te zijn.
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Ik heb hetzelfde euvel Check VSC.
Ik heb de ANWB voor de deur laten komen en heb het uit laten lezen foutcode P0504.
Remschakelaar defect zit bij het rempedaal.
Nieuwe besteld via internet moet hem nog inbouwen.
Kosten nieuwe remschakelaar van het merk hella 26 euro met verzendkosten.
Ben eigenlijk benieuwd wat het kost bij lexus als je er 1 besteld.
vr gr Magnepan
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Ik krijg deze melding ook wel eens, foutcode P0420 is het dan. Heeft te maken met de O2 sensoren en is een kwaaltje dat wel bekend is bij Toyota/Lexus, kan ook voorkomen bij een niet volledig luchtdichte uitlaat.

Maar als je de code dus kunt uitlezen, ben je iets wijzer. Alleen die Check VSC melding zegt eigenlijk vrij weinig.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Hoe is de conditie van de uitlaat? Bekend euvel als deze bij de uitlaatflenzen vanaf de voorste cat naar de middenpijp gaat lekken er een melding komt via de sondes daar vlak achter.
Remedie: lekkage oplossen(uitlaatpasta, nieuwe flenzen indien nodig) en de conditie van je middenpijp bekijken,
Been there, done that. Vorige week na 320.000 km de originele middenpijp maar ns vervangen, met 5 lekkages werd dat wel een keer tijd :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Hoe is de conditie van de uitlaat? Bekend euvel als deze bij de uitlaatflenzen vanaf de voorste cat naar de middenpijp gaat lekken er een melding komt via de sondes daar vlak achter.
Remedie: lekkage oplossen(uitlaatpasta, nieuwe flenzen indien nodig) en de conditie van je middenpijp bekijken,
Been there, done that. Vorige week na 320.000 km de originele middenpijp maar ns vervangen, met 5 lekkages werd dat wel een keer tijd :)

Dank voor jullie reacties, volgens mij is de uitlaat nog wel ok, hij heeft aantoonbaar 85000 miles gelopen en dat is nog niet de helft van de 320k die jij ermee hebt afgelegd. Ik heb net de switch besteld, 30 Euro. Het erin zetten hoe dat moet heb ik even op internet gekeken, het is geen rocket science ........ Fijne avond verder
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik heb vroeger bij mijn Prius hetzelfde euvel gehad. Na een korte sprint waarschuwing en motor in noodloop.
Oorzaak bleek een vervuild gasklephuis te zijn.

Bij mij loopt ie ook stationair nu een beetje onregelmatig sinds die melding, hebben jullie dat ook?
Goed weekend verder.


Vriendelijke groet
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Dat was destijds niet zo bij mij.
Misschien een flesje reinigend benzineadditief bij de tank ingooien een paar keer?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Dankje, ik heb een ODB besteld, dichtbijzijnde garage is ook tever en ben de taal hier niet machtig.
De foutcodes kan ik wel vinden op Internet.

Realiseer je wel dat die DTC-codes voor een deel 'universeel', maar ook voor een deel merkspecifiek zijn.
Universele OBD-adapters/scanners, die voor menig consument veelal op de LM327 gebaseerd zijn, richten zich voornamelijk op de niet-merkgebonden DTC-codes. Universele garages, de RDW en APK-keuringsstations kunnen met hun apparatuur bij alle merken voldoende uit de voeten met die algemene DTC-codes. Maar zit het 'dieper', dan ontkom je meestal niet aan een merkspecifieke diagnose.

Realiseer je ook dat ondanks je "Check VSC" melding er helemaal niets mis hoeft te zijn met je VSC-systeem zelf, maar dat de ECU dat systeem simpelweg heeft uitgeschakeld, omdat de ECU tot de ontdekking is gekomen dat het geschetste beeld van alle sensoren niet in een realistisch plaatje past. De veiligheidssystemen kunnen dan ook niet correct beoordelen of (en zo ja, hoe) ze moeten ingrijpen. Daarom worden ze zekerheidshalve door de ECU op non actief gezet, met de bijbehorende meldingen in je dash als gevolg...
Vaak gaat Check VSC dan ook gepaard met een brandend TCL- en ABS-light. Zo ja, dan heeft de ECU ook deze systemen even aan de kant gezet, zodat ze niet (foutief) kunnen ingrijpen. En ondanks alle brandende lampjes is er toch vrijwel nooit iets aan de hand met VSC, TCL, ABS en/of je motormanagement. Als mogelijke oorzaken kun je denken aan bijv een ABS-sensor, of de al genoemde remlichtschakelaar, of stappenmotor... of stuuruitslagsensor... of wheelspeedsensor... of... of...
Daarom is het belangrijk om de auto in dit geval merkspecifiek uit te (laten) lezen, zodat de bron van alle ellende kan worden gepinpoint. ;)

Succes!
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Dank voor je uitgebreide antwoord, ik ben me er wel van bewust. Morgen zal ik zowiezo de remswitch vervangen en anders in de loop van de week. Ik heb inmiddels al de tankdop vervangen (dat schijnt ook weleens die melding te geven) de MAF sensor gereinigt, het luchtfilter vervangen en het gasklep huis schoongemaakt. Hij loopt zowiezo al beter en wat een vuil kwam er uit dat gasklephuis :) Waar ik woon is er geen merk specified iemand in de buurt, ik zal zelf alle stapje moeten nemen/ondernemen. Het is vrijwel zeker de rem switch, tijdens het rijden valt de storing weg, dan als ik moet remmen komt ie gelijk weer in beeld, ik heb dit al meer dan 10 keer vast gesteld en vandaag zelfs elke keer als ik moest afremmen. ABS brand overigens niet. Ik hou jullie op de hoogte. Groet
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Toch naar een Toyota garage geweest, na veel gepruts met taal misverstanden lieten ze me een P0001 code zien, dat was de oorzaak. Vervolgens kreeg ik het advies om eerst maar eens
de bougies te vernieuwen en de bobine, het kan ook zijn dat de brandstofregelaar slecht aangesloten is of niet goed zijn werk meer doet. Gezien het feit dat de auto verder goed loopt (alleen matig stationair( is de kans dat de brandstof popm stuk is of er iets mis is met de ECU klein. Dit is even een FYI voor toekomstige lezers.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Toch naar een Toyota garage geweest, na veel gepruts met taal misverstanden lieten ze me een P0001 code zien, dat was de oorzaak. Vervolgens kreeg ik het advies om eerst maar eens
de bougies te vernieuwen en de bobine, het kan ook zijn dat de brandstofregelaar slecht aangesloten is of niet goed zijn werk meer doet. Gezien het feit dat de auto verder goed loopt (alleen matig stationair( is de kans dat de brandstof popm stuk is of er iets mis is met de ECU klein. Dit is even een FYI voor toekomstige lezers.

mijn advies op basis van wat je nu zegt is eerst alle bougies vervangen.
als het dan nog niet over is dan kun je de bobine's met elkaar uitwisselen, en kijken of je een andere code krijgt (bijvoorbeeld p0002) dan is de storing verplaatst naar een andere cilinder, en is er een bobine kapot... mijn ervaring met een kapotte bobine is dat je er echt niet omheen kan dat er iets flink kapot is. hij loopt dan echt een stuk beroerder. (ook , of juist z?ker, tijdens het rijden)
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Hallo Henri, dat is inderdaad het plan, ben er alleen nog niet uit welke ik moet nemen, de NGK of de Denso? Als ik aan het wisselen ben zet ik gelijk de bobine van 6 op cylinder 1, scheelt me een hoop werk als inderdaad de bobine stuk is. Bedankt voor je reactie en het meedenken en fijne avond alvast
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hallo Henri, dat is inderdaad het plan, ben er alleen nog niet uit welke ik moet nemen, de NGK of de Denso? Als ik aan het wisselen ben zet ik gelijk de bobine van 6 op cylinder 1, scheelt me een hoop werk als inderdaad de bobine stuk is. Bedankt voor je reactie en het meedenken en fijne avond alvast

De Lexus dealer / monteur heeft er bij mij Denso in gedraaid. Ik neem aan dat zij weten wat goed is.

je hebt natuurlijk altijd wel verschillende ervaringen met merken. Dus dat blijft altijd een beetje persoonlijk. Maar denk dat je tussen Denso of NGK niet zo snel verkeerd kan kiezen.

Geen dank, succes, hopelijk is het probleem alleen een bougie, en kun je na het vervangen van je bougies weer lekker rijden.

fijne avond! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: tvkip en zjelko