Lexus CT200 H koplamp fabricagefout

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Luuk
  • Startdatum Startdatum
  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Luuk

Nieuw hier
14 jul 2024
1
0
1
Ik ben op zoek naar advies en ervaringen van andere Lexus CT200H eigenaren. Onlangs is de koplamp unit van mijn Lexus CT200H (bouwjaar 2018) defect geraakt. De DRL (dagrijverlichting LED) is stuk gegaan doordat de buis waar deze tegenaan zit, is gesmolten. Dit is nogal een frustrerende situatie, zeker omdat de auto altijd volledig in onderhoud is geweest bij de dealer, wat bepaald niet goedkoop is. (met slechts 95.000 km).

Tot mijn verbazing gaf Lexus aan dat dit onderdeel niet onder de garantie valt, ondanks dat de auto nog steeds onder de Lexus Care garantie valt vanwege het regelmatige en volledige onderhoud bij hen. Lexus Eindhoven gaf aan mij alleen te kunnen helpen met een complete koplampvervanging, kosten: €2059 inclusief BTW. Dit is natuurlijk te idioot voor woorden, vooral omdat ik van anderen heb gehoord dat bij hen beide koplampen na elkaar stuk gingen, vaak met een interval van 2 à 3 maanden.

Voor soortgelijke verhalen met hetzelfde probleem, zie:

Ook op CT200H Facebook-groepen wordt veel geschreven over dit defect. Mocht iemand een advies hebben of soortgelijke ervaringen dan hoor ik het erg graag.

Zijn er misschien Nederlandse reparateurs die enkel de LED-diode kunnen vervangen, in plaats van de hele unit? De kosten van een volledige vervanging bij de dealer zijn namelijk nogal hoog.

Alle tips en ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Luuk
 
We zijn gewoon keihard genaaid door Toyota/Lexus met die LED-units.
Het wordt verkocht als 'gaat een autoleven mee', maar in de praktijk valt dat behoorlijk tegen en als ze gaan dan ga je voor de bijl (met je portemonnee)

Bij mijn GS zijn 2 achterlichten (links en rechts) lek gegaan. Kosten rond de € 450 per stuk.
Louwman boeit het niet, 0 coulance niks.
Ik snap dat een Xenonlamp uitgesloten is van garantie, maar een hele unit waar duidelijk een fabricagefout of gebrek aan is?
Erg teleurstellend.
 
De levensduur van LED lampen zou volgens de leveranciers zo ongeveer 15 jaar of 50000 branduren moeten zijn. Mogelijk dat die opgave ook wel "statistisch" klopt, maar dat betekent ook dat er een aantal aanmerkelijk sneller de geest geeft en een bescheiden aantal langer zal meegaan. In de praktijk is inmiddels zichtbaar dat vele de veronderstelde levensduur niet halen en dat reparatie/vervanging een bedrag kan vergen dat extreem hoog is en in een aantal gevallen de auto rijp voor de sloop maakt. Zie bijvoorbeeld:


Het is niet alleen een Toyota/Lexus probleem, maar het speelt bij veel meer fabrikanten. Kennelijk klopt de levensduurverwachting die door de auto- en lampenfabrikant wordt opgegeven niet. Je zou toch mogen verwachten dat als iets wordt aangeprezen als "gaat 15 jaar mee" er bij eerdere noodzaak tot vervanging anders dan als gevolg van een aanrijding er ruimhartig coulance wordt aangeboden aan de koper van de auto. Dat de reparatie veel geld kost en dat die prijs fors omlaag moet, lijkt me meer een zaak die de autofabrikant met zijn toeleverancier moet regelen.
 
Een optie bij de oudere modellen zonder dagrij verlichting (zoals die van mij) is om ze om te bouwen naar de xenon versie. Deze moeten dan wel 2e hands beschikbaar zijn en aansluiten zou niet al te moeilijk moeten zijn omdat je dan gaat downgraden. Helaas is dan de looks van de LS 600h een stuk minder maar je kunt weer rijden.
In de VS mag je dagrij verlichting uitschakelen (dit kan men zelf doen in het menu). Weet niet of dat in NL kan en mag.
Andere optie is dan namelijk om de andere Led lamp (fysiek) ook uit te schakelen. Goedkoopste oplossing als het mag.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel