Lexus EV-training

Huubj

Nieuw hier
22 apr 2025
5
5
3
Mijn nieuwe Lexus NX 450H+ van januari 2025 heb ik gekocht bij een Nederlandse Toyota dealer. Hij had een serie nieuwe NX-n in Duitsland gekocht.
Ik had een vraag over het gebruik van de paddles bij het afdalen van hellingen, met name in de Eifel. Doe ik dat in D- of in S-stand?
Daar kon de garage geen duidelijkheid over geven.
Later hoorde ik dat importeur Louwman aan kopers van o.a. een nieuwe RAV 4 of Lexus-plugin een gratis EV-training aanbiedt.
Toen ik mijn garage daar naar vroeg zei hij dat dat hij die niet kon leveren.

Mijn vragen:
Heeft iemand deze training gevolgd en zo ja, heeft deze training meer inzicht opgeleverd?
Is er documentatie van die training beschikbaar?

Vriendelijke groet,
Huubj

Is allemaal niet zo spannend: als je méér wilt afremmen op de motor dan kun je naar een hogere 'versnelling' schakelen met de paddels, dat werkt prima in D.
Je kunt over het algemeen ook op adaptive cruise control rijden wanneer je lange stukken bergaf gaat, dan gaat de auto zelf inhouden.
Goed vooruitkijken en rustig en gelijkmatig remmen zijn het belangrijkste zodat je maximaal regeneratief remt. Maar ook al doe je dat niet, wat is het ergste wat er kan gebeuren behalve wat meer brandstofverbruik?

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Hmmm,… ik weet niet of ik het bericht van @Arbitrator goed heb gelezen (hogere ‘versnelling’ schakelen) of dat ik het verkeerd doe, maar als ik meer wil afremmen op de motor schakel ik eerder terug, dus bijv. van 3 naar 2. Als je op zo’n moment hoger gaat schakelen, dan rolt de auto juist verder door…

Berg op of af, vind ik persoonlijk in de S (sportstand) fijner… groter bereik qua toerental. Het klimmen gaat makkelijker en bergafwaarts heb je groter bereik om op de motor te remmen (zie bovenstaande).
Maar ja, echte hoge bergen heb ik nooit met de auto beklommen, hoogstens de ‘Ardennen’ nabij Spa/Luik (gisteren nog).

Maar kan het mis hebben, heb nog nooit in een volledig elektrische gereden.

• Wow
Waarderingen: Arbitrator
Hmmm,… ik weet niet of ik het bericht van @Arbitrator goed heb gelezen (hogere ‘versnelling’ schakelen) of dat ik het verkeerd doe, maar als ik meer wil afremmen op de motor schakel ik eerder terug, dus bijv. van 3 naar 2. Als je op zo’n moment hoger gaat schakelen, dan rolt de auto juist verder door…

Ik heb het verkeerd om gezegd...
Ik heb al zolang geen auto meer gereden (2 weken) dat ik helemaal vergeten ben hoe m'n flippers werken.

Ik heb een nieuwe NX450h+ gekocht via de Lexus dealer en daar "krijg" je inderdaad een LEXUS PHEV-COACHING bij van 75 minuten.

UW PERSOONLIJKE 1 OP 1 PHEV COACHINGSESSIE
Tijdens een 75 minuten durende 1 op 1 coachingsessie neemt een ervaren trainer van Rijvaardigheidscentrum Lelystad u mee in uw Lexus Plug-in Hybrid. Een unieke kans om alles te leren zodat u de komende jaren alles uit uw nieuwe Lexus haalt. Daarnaast zullen we ook ingaan op de ADAS-veiligheidssystemen en geven wij tips, waardoor er bijvoorbeeld minder slijtage aan de banden ontstaat. Uiteraard is er ook ruimte voor uw persoonlijke vragen.
lke minuut in uw Lexus Plug-in Hybride is welbestede tijd. U kunt vele kilometers elektrisch rijden en tegelijkertijd de batterij opladen. En op lange ritten maakt u gebruik van het innovatieve hybride systeem met benzinemotor. Dat biedt u veel comfort en efficiëntie, maar kan soms ook even wennen zijn. Tijdens een 1-op-1 sessie met een van onze coaches leert u het maximale aantal elektrische kilometers uit de innovatieve technologie van uw Lexus te halen. Meld u daarom nu aan voor de kosteloze Lexus Plug-in Hybride coaching.
Vrouw bedient Lexus Link+ app
1-op-1 EV-coaching sessie
De overstap naar Plug-in Hybride rijden is een hele nieuwe ervaring: elektrisch (weg)rijden, de batterij opladen en andere technologische nieuwigheden. De technologie versterkt elkaar, dus hoe beter u deze begrijpt, hoe meer elektrische kilometers en rijplezier u uit uw Lexus haalt.

We bieden u een kosteloze, persoonlijke coaching-sessie aan als u kiest voor een Plug-In Hybride van Lexus. Tijdens de sessie - die zo’n 75 minuten duurt - leert u bijvoorbeeld hoe en waar u het beste kunt opladen. Maar ook welke technieken en rijhulpsystemen u helpen om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Heeft u ondertussen vragen? Stel ze allemaal aan de ervaren coach naast u!

De Lexus Plug-in Hybride coaching-sessie samengevat:
Korte kennismaking: Wat weet u al van uw Lexus? Wat wilt u graag leren? Hoe gebruikt u uw auto het beste?
De basis: Is uw Lexus al verbonden met het internet? U kunt dan namelijk gebruikmaken van onder meer de ‘Lexus Link+’ en ‘InCharge’ apps. Dat gaat u veel plezier én extra elektrische range bezorgen.
Laadmogelijkheden: Wat is het verschil tussen normaal laden (AC), slim laden en snelladen (DC)?
Optimalisatie: Hoe verlaagt u het energieverbruik en vergroot u het elektrische rijbereik? Welke mogelijkheden zijn er en hoe zet u deze het beste in?
Onderweg: In hoeverre beïnvloeden rijsnelheid en gebruik van de airco/verwarming het verbruik en de elektrische range?
Veiligheid: Over welke actieve veiligheidssystemen beschikt uw Lexus en hoe laat u deze systemen het meest effectief voor u werken?
Afsluiting: Heeft u na de coaching-sessie nog vragen? Die beantwoorden wij uiteraard graag.

Mijn sessie staat gepland voor volgende week, dus ik laat je weten wat mijn ervaring is.

Laatst bewerkt:
Op dit moment ben ik met de NX450h+ aan de Amalfi kust waar veel bergwegen en bochten zijn. Standaard rijd ik hier eigenlijk (in de HV modus) in de S4 stand, omdat de auto dan iets meer standaard afremt (regenereert) zodra je het gas los laat. Voor bepaalde bochten kun je dan, zonodig, met de flippers verder terug naar S3, S2 of S1 maar dan moet je niet vergeten om hem weer terug te zetten naar S4 want anders blijft ie in bv S1 staan. Voordeel van het gebruik van de flippers in de D stand is dat deze, na enige tijd weer gewoon gereden te hebben zonder gas loslaten of remmen, weer terug gaat naar de default D stand.
Verder, als je de systemen daarvoor ingeschakeld hebt, regelt de auto eigenlijk alles voor je zodra je voet van het gas gaat. Ziet ie een bocht aankomen dan remt ie zelf, kom je te dicht bij een voorligger dan remt ie zelf enz enz. Mijn ervaring in de bergen is dat het eigenlijk niet veel uitmaakt in welke stand je hem hebt staan. Berg op berg af, ik rem eigenlijk maar weinig zelf, en ik ga er van uit dat de auto verder zelf beslist of ie moet regeneren/remmen op de motor of daadwerkelijk moet remmen.
Behalve de mooie omgeving is ook het autorijden met de Lexus hier in 1 woord: Genieten!

Ik heb een nieuwe NX450h+ gekocht via de Lexus dealer en daar "krijg" je inderdaad een LEXUS PHEV-COACHING bij van 75 minuten.

Mijn sessie staat gepland voor volgende week, dus ik laat je weten wat mijn ervaring is.
Ik denk dat je dat best wel zult ervaren als een nuttige tijdsbesteding. Bij mijn vroegere werkgever was het gebruikelijk dat personeel dat voor het werk regelmatig onderweg was, om de twee jaar een dagje "rijles" kreeg van de mensen in Lelystad. Dat beviel bijna iedereen zeer goed - je stak er, ook als je 20+ jaar rijervaring had, altijd weer iets van op dat later van pas kwam. En de verschillende toenmalige instructeurs hadden voldoende gevoel voor psychologie om zaken duidelijk te maken aan cursisten die binnen kwamen met het gevoel van "wie moet mij met mijn rijervaring hier nog iets leren?'

Ik wens je veel plezier in Lelystad en hoor graag je ervaringen.

Beste mensen,

Veel plezier tijdens de training. Ik verneem graag de ervaringen van de training.
Aan allen, hartelijk bedankt voor jullie tips en ik blijf dit item volgen.