Lexus GS 450h DAB bediening

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik heb een GS 450h uit 2013. Dat was geloof ik het eerste model auto dat helemaal standaard zonder bijbetaling met DAB radio was uitgerust. Inmiddels hebben we "wereldwijd" DAB+ dat enkele verbeteringen met zich brengt. Niettemin ben ik nog steeds niet erg enthousiast. Toegegeven, het geluid is duidelijk beter dan FM, althans als DAB functioneert. Wat mij stoort is vaak de matige ontvangstkwaliteit. Inmiddels heb ik uitgevonden dat je regelmatig een "autoscan" moet uitvoeren om de lokaal ontvangbare zenders ter beschikking te krijgen. Dan is het geluid inderdaad goed of zeer goed in vergelijking met FM.

Je zou verwachten dat zo'n autoscan zodanig is in te stellen dat naar behoefte (bijvoorbeeld als je een gebied binnenrijdt waar een aantal van de daarvoor gevonden zenders niet meer zijn te ontvangen) gewoon opnieuw een scan wordt uitgevoerd (automatisch dus) en dat daarbij vroeger in dat gebied aanwezige zenders die inmiddels niet meer uitzenden uit de lijst van voorkeurszenders automatisch worden verwijderd uit die lijst. Dat echter gebeurt niet. Veel kanalen hebben een beperkt ontvangstgebied dat min of meer de landsgrenzen volgt. Lastig als je nagenoeg op die grens woont.

De meegeleverde handleiding geeft zeer weinig informatier. Via een Youtube video kwam ik er onlangs achter dat het even ingedrukt houden van een van de twee "hourglass buttons" (< en >) of de vergelijkbare toetsen op het stuurwiel tot een autoscan leidt. Dat blijkt voor mij niet in de handleiding terug te vinden. Er staat wel in wat die toetsen bij FM doen, maar over DAB wordt opgemerkt dat het daar niet zo werkt. Dat is in feite ook juist: bij FM registreer je zenders, bij DAB kanalen waar in principe een hele reeks zenders in kan worden ondergebracht. Maar het was toch handig geweest als was vermeld wat die toetsen dan wel doen. Inmiddels is dus mijn ontvangstprobleem daarmee opgelost, maar het blijft knullig.

Wat ik ook mis in vergelijking met FM is dat je de zenderkeuze kunt beperken tot bepaalde genres (jazz, pop, klassiek, nieuws etc.). Is er een manier om dat wel in te stellen bij DAB+ of zie ik het gewoon over het hoofd? Ik ben niet geinteresserd in popgebler met irritant veel reclame er tussendoor.

Heeft iemand betere ervaringen? En hoe kun je die dan verkrijgen? Uiteraard gaat het om de eerste auto die ueberhaupt DAB had, maar juist dan zou je verwachten dat een duidelijke en volledige uitleg wordt gegeven.

Graag hoor ik positieve of negatieve ervaringen en tips voor de bediening. Wellicht dat het bij latere modellen inmiddels een stuk beter is. Navraag bij de dealer heeft geen enkel resultaat opgeleverd. Een autoradio is daar een ding dat er weliswaar op zit maar waar eventuele bedieningstips door de gebruiker zelf schijnen te moeten worden ontdekt...
 
Laatst bewerkt:

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Heb daar ook mee lopen vechten. Vooral te weinig ruimte om voorkeuze op te slaan bij DAB. Niet echt gebruikersvriendelijk.
Als je alleen in de randstad rijdt geeft dat niet zoveel problemen , ontvangst is prima. Maar vakantie betekende dat je eerst de plaatselijke lijst moet afwachten voordat je kan kiezen.
Voordeel in auto die ik nu heb zijn genoeg voorkeuze plaatsen , zo gauw ik weer in het buitenland ben pikt hij deze gewoon op na kiezen van ooit al ingestelde favoriete zender, al kan dat ook even duren , je hoeft niet weer opnieuw door die vreselijk lange lijsten te scrollen.

Toch zou ik heel graag die GS450h weer terug willen hebben, ondanks irritante muis en DAB. :sneaky: