Lexus IS200 Sport bijna 3 jaar eigendom

Jochem22b

Nieuw hier
3 jan 2022
2
5
3
Dag allen,

Sinds september 2019 ben ik trotse eigenaar van een Lexus IS200 Sport.
Hier heb ik veel aan gedaan in de loop van jaren op gebied van onderhoud en behoud.
IMG_20191015_104841.jpg

De eerste dag ben ik druk geweest met een paar velgen schoon te poetsen. Deze zijn ooit zwart geweest, maar dit was er echter af te krijgen door deze goed schoon te maken.
IMG_20191017_161153.jpg

Wereld van verschil met een middagje velgen boenen.
SAVE_20191010_211039.jpg

Wel had de auto een aandachtspunt toen ik deze kocht. Een dorpel die een keer vervangen moest worden.
Iemand die ik ken kon het misschien wel, maar zag er helaas vanaf omdat de brandstoftank dichtbij de dorpel zat.
Gelukkig kon ik voor een mooie prijs er een nieuwe in laten zetten. Leren lassen is wel iets wat ik een keer wil leren.
Maar ben bang dat het er niet van gaat komen, aangezien ik niemand in de buurt goed ken die dit kan.
IMG_20210611_170303_1.jpg

Een op de gril, een klein beetje spuit werk. in het rooster en een TRD logo waren een mooie toevoeging om de auto weer netter te maken.
Ook een wrap op de mistlampen en een nieuwe kentekenplaathouder vond ik een mooie toevoeging.
Verder heb ik bij de auto nog een Yatour bleutooth kastje ingebouwd en deze in het dashboard verstopt.
IMG_20210919_144724.jpg

Een orginele gril en het tpolijsten van de voorlampen maken de auto een stuk frisser ogen.
IMG_20210917_194517.jpg

Toen ik opzoek was naar onderdelen kwam ik een Japspeed uitlaat tegen. Deze kon ik niet laten liggen.
Ik geniet nu van wat meer geluid in de lage toeren. Klinkt mooi en is niet te luid.
Dit komt doordat ik uiteindelijk alleen het eindstuk heb vervangen. Ik kreeg de sensor niet los van het voorgaande stuk.
Ergens wil ik dit stuk nog vervangen. Aan de andere kant is de auto nu niet te luid en is het geluid prima. Maar meer klinkt altijd leuk.

Verder heeft de auto in 2020 nog een nieuwe distributie gekregen en keurig ieder jaar zijn onderhoud gehad. Alleen begon deze een beetje te trillen op de snelweg.
Naar wat onderzoek bleek dit uit de remklauwen aan de achterkant te komen.
De pennen die de remblokken op hun plek hielden waren al een keer verroest en er was een nieuw montagepunt gemaakt.
Deze was helaas verroest en 1 blok zat niet heel goed meer vast.
Hierom had ik nieuwe remmen, blokken en schijven achter nodig. Helaas kon/durfde ik dit nog niet zelf.
In 2020 was er ook een bobine kapot gegaan, na komst van de wegenwacht kon ik doorrijden. Zo ver was huis niet meer.
De auto voelde heel traag, het pit was eruit met maar 5 cilinders.
Deze heb ik zelf vervangen voor een NGK exemplaar, samen met 6 nieuwe NGK bougies.
2020 was een duur jaar voor de auto, maar ik vond het de auto waard.
In 2021 leerde ik hoe ik mijn eigen olie moest wisselen en doe dit sindsdien ook zelf.
Bijna alle vloeistoffen zijn het afgelopen jaar in 2022 vervangen. Koelvloeistof, vloeistof voor stuurbekrachtiging, koelvloeistof, remvloeistof en motorolie.
h-preview.jpg

Ik heb mijn remschijven en blokken in 2022 vervangen voor deze mooie geperforeerde. Zit er goed uit, maar doet voor t gevoel niet heel veel extra met remmen.
Komt ook omdat de oude voorremmen vroegtijdig zijn vervangen.
Dit kwam omdat ik voor het eerst het circuit op ging met mijn auto.
IMG_20220412_124721_1.jpg

Dit was heel leuk, heb een heat gereden achter een pace car aan. Volgende keer zou ik graag vrij willen rijden.
Voordat ik vrij zou gaan rijden zijn er wel wat verbeterpunten die ik heb voor de auto.
Op het circuit had ik veel last van onder stuur. Graag zou ik dit willen oplossen met een schroefset.
T liefst helemaal verstelbaar. Ook zat ik te denken aan een veerpootbrug voor de voor en achterkant.
Dit is alleen best prijzig en klinkt nog als toekomst muziek. Eerst weer sparen.

IMG_20220403_150612.jpg

Dit jaar heb ik ook de gril opnieuw gespoten aangezien de lak er al af viel en kon het niet laten om de koplampen opnieuw te spuiten.
In combinatie hierbij vond ik de chrome kentekenplaathouders niet meer passen en vond ik het leuk om de gele mistlampen opnieuw te wrappen.
Dit maal heb ik ze donker gemaakt, maar ergens vond ik t gele ook wel heel mooi.
f35ff190-b670-4ae3-adbf-30061ba8e32e.jpg

Tussendoor ben ik nu bezig met het restaureren en zwart spuiten van mijn velgen.
T is niet perfect, maar naar mijn gevoel best oké voor een eerste keer.
Alleen stoeprandschade die ik niet mooi krijg.
Ben nu alleen nog opzoek naar nieuwe naafdopjes. De oude die overlappen heb ik nog.
Maar lijkt mij mooi om doppen te vinden die er inpassen en mooi verzinken.
Als iemand weet waar ik die kan halen zou ik heel erg waarderen :)
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
572
1
373
63
Hoop werk, wel leuk om zo bezig te zijn. Enige wat mij echt niet aan stond was die gele lampen, net of je er een Fransoos van probeert te maken.

Wat naafdopjes betreft zou je eens kunnen kijken op Aliexpress, als je de juiste diameter weet (meten) kun je ze daar tien tegen één bestellen.
 

GeraldH

Nieuw hier
20 sep 2022
10
8
3
Mooi project op een auto met een herkenbaar kenteken! Dit was mijn eerste Lexus en tweelingbroertje van deze:
IS200.jpg

Deze kon helaas niet perfect overweg met LPG en is verhuisd naar een buitenland....
 
  • Leuk
Waarderingen: Jochem22b

Jochem22b

Nieuw hier
3 jan 2022
2
5
3
Dat is inderdaad een heel herkenbaar kenteken. Jammer dat die naar het buitenland is, maar als die niet goed loopt wordt het al snel moeilijk ja.