Lexus RX, het randje opzoeken

Johno

Heel actief
23 jan 2022
836
498
63
Een leuk filmpje waarbij wel erg het randje opgezocht wordt van de capaciteiten van de RX. Je ziet ook dat een oudere generatie eigenlijk beter presteert. De voorbumper van de nieuwere generaties RX is fraaier maar fungeert ook als zandhapper. Oudere generaties hadden een oplopende voorbumper. Leuk om te zien als je het mij vraagt.

Pff, duidelijk dat ik zo niet met auto's om zou kunnen en willen omgaan. Ongeacht merk en of ze mijn eigendom zijn of niet.

Er is geen duidelijke winnaar zo te zien. De Lexus komt iets verder en is het (slechts) 1Ɨ gelukt om boven te komen maar heel overtuigend was het allemaal niet.

Doe mij maar een quattro :trollface:

• Leuk
Waarderingen: Raymond Schrave
Wat je vooral ziet is dat met min of meer normale straatbanden je aan klimcapaciteit inboet. En extra veel gas geven, helpt dan ook niet. De zwarte Toyota deed het een stuk beter dan die "luxe paarden" - en die is daarvoor ook ontworpen. Vierwielaandrijving zal onder bepaalde omstandigheden zeker zin hebben, mits je ook de voor het terrein geoptimaliseerde banden gebruikt. Dan is natuurlijk de verfijning en het comfort weg, maar daarmee kom je, als je beheerst met het gaspedaal omgaat, wel boven.

Super leuk om te zien. Echt terrein rijden doe ik nooit met mijn auto. Al heb ik vroeger wel een rav4 gehad met diff lock, en die heb ik in de jaren dat ik de auto had eenmalig nodig gehad. Het leukste vond ik aan de rav4 is dat ik nooit heb vastgezeten met de auto, terwijl anderen dat wel zaten. Een tijd was de straat/weg opengebroken en konden autos niet meer in de straat komen, behalve de AWD's. Subaru en Toyota waren de enige twee merken die je geparkeerd in de straat zag. Een keer probeerde een eigenwijze kerel zijn voorwiel aangedreven Peugeot de straat in te krijgen. Hij reeds zich vast en reed ook nog eens schade, onder genot van een kop koffie bekeek ik het schouwspel.

De afgelopen 15 jaar heb ik wel awd gehad, maar geen werkomstandigheden waar ik je het nodig had šŸ˜…. Voor optrekken is het wel fijn om vermogen kwijt te kunnen op het wegdek, vooral bij nattigheid of sneeuw is dat prettig.

• Leuk
Waarderingen: Raymond Schrave en Johno
Ja ik heb mij schuldig gemaakt aan leed vermaak 🫣. "In my defense" Het was een van mijn buren en deze was bekend met de situatie (duurde al weken /maanden). Toch proberen, ondanks waarschuwingen en borden.
Uit interesse, om welke BMW ging het specifiek?

Wat je vooral ziet is dat met min of meer normale straatbanden je aan klimcapaciteit inboet. En extra veel gas geven, helpt dan ook niet. De zwarte Toyota deed het een stuk beter dan die "luxe paarden" - en die is daarvoor ook ontworpen. Vierwielaandrijving zal onder bepaalde omstandigheden zeker zin hebben, mits je ook de voor het terrein geoptimaliseerde banden gebruikt. Dan is natuurlijk de verfijning en het comfort weg, maar daarmee kom je, als je beheerst met het gaspedaal omgaat, wel boven.

Dit filmpje is erg vermakelijk. Jammer van de voertuigen die hiermee gesloopt worden. Het heeft weinig te maken met offroad rijden, maar meer met lomp en onbenullig gedrag. Maar als je deze berg op wil met die autos, dan moet je wel met massa traagheid werken, want het lijkt wel een serieuze helling te zijn. En bij modder rijden is massa traagheid je vriend, want tractie ben je al snel kwijt.

Echt terrein rijden is een samenspel van voertuig en chauffeur. Van beiden moet de techniek in orde zijn. Voor de auto inderdaad de banden op nr1 (profiel, breedte, hoogte en druk), type aandrijving op prio2 (low gear, diff locks), beschilbaar koppel (is niet hetzelfde als vermogen) op nr3, zeker als je de berg op moet met je gewicht. Als de auto dat allemaal voor elkaar heeft ligt het alleen nog aan de chauffeur en eventueel bijrijder of de 'buiten navigator'.

Die gast in de Landcruiser heeft zijn materiaal, zowel auto als banden prima voor elkaar. Die kan overal een stuk rustiger aan doen en komt ie er nog steeds.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa