Lexus RX

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

BertIS250C

Hoort erbij
25 mrt 2023
27
62
13
Goedemiddag

ik twijfel om een Lexus RX aan te schaffen. Hier wil ik mijn IS250 c en mijn net aangeschafte CT uit 2018 op in te ruilen. Ik wil al best lang een RX en nu kwam ik wel een hele mooie tegen. Eentje uit 2017 met 155000 km een luxury line. Kunnen jullie mij vertellen wat de eventuele zwakke punten zijn van een RX uit deze bouwjaren. De waterpomp is reeds vervangen
 
  • Leuk
Waarderingen: Advaita en levensnevel
Als de RX bij Lexus onderhouden is dan valt hij nog in de 10 jaar garantie. In dat geval kan je je er denk ik geen buil aan vallen. Dat was in ieder geval bij mijj een overweging bij de aanschaf van mijn 2016 RX met 180.000km in maart dit jaar. Nog helemaal niets mee gehad en ben nog steeds helemaal gelukkig.
 
Was dat niet alleen bij de NX?
Wel even de achterste veerpoten checken, de luchtvering kan problemen geven. (Indien aanwezig)
Nope, juist bij de RX, ik weet er zo al 2 waar dit probleem speelde en heel veel geld heeft gekost omdat Lexus er niet bepaald coulant mee omgaat. De Priussen met de af-fabriek schuif/kanteldakjes hebben er ook last van. En vast wel andere modellen ook. Maar alleen bij de modellen met bewegende daken, dus niet met een gesloten panoramadak.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Als de RX bij Lexus onderhouden is dan valt hij nog in de 10 jaar garantie. In dat geval kan je je er denk ik geen buil aan vallen. Dat was in ieder geval bij mijj een overweging bij de aanschaf van mijn 2016 RX met 180.000km in maart dit jaar. Nog helemaal niets mee gehad en ben nog steeds helemaal gelukkig.
Deze valt dus niet onder de Lexus garantie, dat maakt het zo tricky. vraag me niet waarom. Heb het recent meegekregen in mijn omgeving; een RX van 2016 met rubbers die eruit zagen of ze honderd jaar oud waren en mishandeld waren, bulten en opgerekt materiaal. Het was dat de verkopende partij er coulant mee omging maar uiteindelijk heeft de kersverse eigenaar er behoorlijk voor in de buidel moeten tasten, hoe zuur is dat!?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Deze valt dus niet onder de Lexus garantie, dat maakt het zo tricky. vraag me niet waarom. Heb het recent meegekregen in mijn omgeving; een RX van 2016 met rubbers die eruit zagen of ze honderd jaar oud waren en mishandeld waren, bulten en opgerekt materiaal. Het was dat de verkopende partij er coulant mee omging maar uiteindelijk heeft de kersverse eigenaar er behoorlijk voor in de buidel moeten tasten, hoe zuur is dat!?
Nou behoorlijk! De Lexus garantie stelt dan toch niet zo heel veel voor maar in ieder geval is het dan wel een heel goede tip om daar goed naar te kijken voordat je er een koopt!
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en BertIS250C
Nope, juist bij de RX, ik weet er zo al 2 waar dit probleem speelde en heel veel geld heeft gekost omdat Lexus er niet bepaald coulant mee omgaat. De Priussen met de af-fabriek schuif/kanteldakjes hebben er ook last van. En vast wel andere modellen ook. Maar alleen bij de modellen met bewegende daken, dus niet met een gesloten panoramadak.
Dan zal ik daar nog even goed naar gaan kijken. Bedankt voor de tip
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09
Nadat ik dat filmpje gekeken had was ik ineens heel blij dat ik nu geen panoramadak meer heb!

Tot anderhalve week geleden had ik er een. Nooit problemen mee gehad gelukkig... dat wil je duidelijk niet meemaken.
 
Ik heb vaak m’n twijfels bij de werking of waterdichtheid van daken waar een raam in zit dat open kan. Bij veel fabrikanten, niet alleen Lexus, vraagt dit altijd speciale aandacht. Je moet dat schoonhouden en dan vooral gaatjes die voor correcte afwatering zorgen. Als men dat nalaat, vind het water z’n eigen weg en vaak is dat via het interieur. Dat levert meestal vlekken op vanaf de hemel. Maar meestal loopt dat water via de A-stijlen naar beneden waar tegenwoordig veel elektronica zit. Dan weet je wel dat dit allerlei ander storingen op kan leveren.

Daarnaast moet je regelmatig allerlei bewegende delen smeren en de rubbers goed behandelen en regelmatig controleren op scheuren of uitdrogen. Of zelfs… krimpen. Zo heeft vrijwel elke Volvo vanaf 2015 ongeveer met zo’n mooi groot dakraam op termijn last van krimpend rubber. In de omtrek kan maar zo een centimeter ruimte ontstaan. Daar helpt geen smeermiddeltje tegen. Daar zit niks anders op dan rubbers vervangen door nieuwe en ik dacht dat Volvo adviseert om ze daarna te verlijmen om de “snelle” krimp tegen te gaan. Maar wij weten natuurlijk ook wel dat zo’n rubber na x jaren ook uitdroogt en gaat scheuren. Succes met je verlijmde rubber vervangen…

Het is met name die onbekende gevolgschade bij lekkage waardoor ik als het even kan geen dakraam wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik zit ook af en toe te kjken naar een RX (dat duurt nog héél lang ;)) maar een pano dak gaat er dan niet komen en wel hierom: Watch this BEFORE you buy (het zijn allemaal dezelfe Toyota/Lexus pano daken). Gelukkig is de RX ook verkrijgbaar met het standaard oerbetrouwbare schuifdak.
Ook een aantal andere zaken zijn in deze draad besproken: Kwaliteit nieuwere Lexus modellen.
Er zit geen panoramadak in maar een gewoon schuif kantel dak
 
  • Leuk
Waarderingen: NX F-Sport Driver
Ik zit ook af en toe te kjken naar een RX (dat duurt nog héél lang ;)) maar een pano dak gaat er dan niet komen en wel hierom: Watch this BEFORE you buy (het zijn allemaal dezelfe Toyota/Lexus pano daken). Gelukkig is de RX ook verkrijgbaar met het standaard oerbetrouwbare schuifdak.
Ook een aantal andere zaken zijn in deze draad besproken: Kwaliteit nieuwere Lexus modellen.
Een gewoon gesloten panoramadak is prima, maar je moet het niet kunnen gebruiken als schuif/kanteldak. Ik heb dat filmpje een paar weken terug ook gezien, dat is dus een bewegend dak en dat geeft ellende. Daarbij komt dat er bij de Toyota- en Lexusdaken kennelijk een inferieure rubber kwaliteit gebruikt wordt waardoor de randen gaan brokkelen en meer van dat soort ellende.
Mijn NX (2017) heeft een vast panoramadak en volstrekt zonder ellende, en die verwacht ik ook niet want ik heb die betreffende rubbers niet.
Het standaard oerbetrouwbare schuifdak is das niet oerbetrouwbaar......;)
 
Daken die open kunnen en rubber dat ruimhartig wordt blootgesteld aan de felle zon en het daarin aanwezige UV-licht kunnen inderdaad een bron van zeer vervelende ergernissen zijn.

Er valt ten dele iets aan te doen. Regelmatige controle van de aanwezige afvoergaatjes en leidingen kan veel ellende voorkomen - en dat geldt eveneens voor de waterafvoer van bijvoorbeeld deuren en kofferklep. Zorgen dat die open blijven is van groot belang om voldoende waterafvoer in stand te houden. "Doorprikken" om de drie maanden is doorgaans voldoende.

Rubber wordt na langdurige blootstelling aan zonlicht bros en kan eventueel ook krimpen. Voor banden wordt daarom aanbevolen deze na 6 jaar te vervangen, ongeacht het aantal km dat er mee is gereden. Voor andere rubbers zoals raamlijsten en deurrubbers kan het rubber in redelijke conditie worden gehouden door deze eens per jaar "in te vetten". Het "vet" dat daarvoor gebruikt wordt, bevat een "swelling agent" die er voor zorgt dat het rubber soepel blijft en in geringe mate op zwelt. Aantasting door UV-licht zal insmeren echter niet volledig voorkomen. Dat is ook de reden dat de garantie beperkt is - de fabrikant ziet het toch als een onderdeel dat na verloop van tijd vervangen zal moeten worden. Hoe snel dat nodig is, is sterk afhankelijk van de klimatische omstandigheden waaraan de rubbers worden blootgesteld. Voor alle onderhoud geldt dat er tijdig mee moet worden begonnen - niet pas nadat al lang onderkenbare problemen tot ergernis gaan leiden.

Voor andere rubber artikelen (bijvoorbeeld slangen waardoor olie of koelvloeistof stroomt) komen tegenwoordig nauwelijks nog problemen voor. De daar gebruikte rubbers zijn inmiddels zeer goed bestand tegen het doorstromende medium en waarschijnlijk belangrijker ze zitten meestal niet in de volle zon.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook de reden dat de garantie beperkt is - de fabrikant ziet het toch als een onderdeel dat na verloop van tijd vervangen zal moeten worden
Dat is juist precies het probleem. Het vervangen van het beweegbare panoramadak is praktsch onmogelijk al dan niet heel duur met alle gevolgen van dien omdat de monteur te weinig tijd heeft om kwalitatief goed werk af te leveren. Zie video nogmaals.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik begrijp dat alleen het beweegbare pano dak echt problemen geeft. Hier zit een gewone schuif kantel dak in
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa