Lexus RX450h op LPG

Dirk_Deventer

Nieuw hier
7 jan 2025
4
1
1
Dag allemaal, ik heb een RX 450h uit 2010 en daar heb ik vorig jaar LPG in laten bouwen.
Rijdt geweldig en, buiten de WB van 259 euro/maand, heel voordelig indien je kilometers maakt. Doet 10-12 km op een liter van 80 cent.
Eén issue: als ik LPG rijdt, reageert de benzinemeter ook op het LPG-verbruik, dus soms, zelfs al heb ik nog bij voorbeeld nog 40 liter benzine, meldt de Lexus dat mijn benzinetank bijna leeg is, omdat de benzinemeter ook daalt als ik op LPG rijd en dat is verwarrend en irritant. Het LPG-installatiebedrijf heeft daar geen oplossing voor..
Is er iemand op dit forum die een oplossing weet?
Bij voorbaat hartelijk dank, Dirk

En wanneer springt de benzinemeter dan weer naar werkelijk niveau ?
Stel dat ie leeg is, en dat je maar 20L tankt, dan zal ie toch ook niet helemaal vol aangeven ?

Dank voor je reactie, Paniekje.
Het is niet helemaal volgens een vast patroon, wanneer de benzinemeter weer het benzine-niveau aangeeft. Soms gebeurt dat tijdens het rijden, dat ie opeens omhoog schuift naar de werkelijke stand, soms, na opnieuw starten. Een advies van de garage, om de benzinedop af en toe los te schroeven en weer terug te draaien, schijnt te werken bij Franse auto's, maar niet bij Lexus. Iedere keer dat de benzinemeter paniek zaait door te zeggen dat de tank bijna leeg is, gooi ik hem maar weer vol en dan geeft ie ook vol aan en zakt dan geleidelijk weer terwijl ik LPG rijd. Ik heb nog niet minder dan vol getankt.
Benzine gebruikt ie ongeveer 1 liter op 200 km.
Mvg Dick

In aanvulling: ik zou heel blij zijn, als ik de benzinemeter af en toe zou kunnen resetten, dan zie ik tenminste het werkelijke benzineniveau. Het LPG-niveau zie ik sowieso op de indicator bij de LPG switch.
Dus als iemand daar een advies over zou kunnen geven, zou dat al geweldig zijn.

Vermoeden is dat benzine meter in de war raakt door vele km-s op lpg. Ook omdat er bordcomputer er aan gekoppeld is, welke zijn data van de benzine stand/gereden km-s haalt Als ik het goed heb, buiten het starten op benzine, wordt ook een heel klein beitje benzine gebruikt voor het koelen van de kleppen tijdens het rijden op lpg.
Dat zou volgens mij de verwarring veroorzaken.

mmmm,

Wanneer je zeker weer dat je benzineverbruik 1l / 200km is rij je dus 8K km op 40 liter benzine. Dan is het toch een kwestie van je KM stand te noteren wanneer je er weer 20l benzine in gooit. Tel daar dan 4K km bij op dan weet je wanneer het weer tijd is om benzinemeter tanken.
Weet natuurlijk niet hoeveel km je op jaarbasis onder je wielen laat door zoeven maar hou er rekening mee dat RON95 benzine relatief snel verouderd.
In de tijd dat ik in een V6 Saab 9-5 op LPG rondreed (121K km) tankte ik daarom steevast RON98.

Beste Putnik, hartelijk dank voor je reactie, ik denk dat je gelijk hebt..
Beste Levensnevel, ook jij hartelijk dank voor je reactie; ik rijd momenteel relatief veel kms, dus ik denk dat het wel goed gaat qua benzine. Maar ik zal het in de gaten houden als ik een periode minder kms maak.
Mvg Dirk

• Leuk
Waarderingen: levensnevel