Mark Levinson issues

MarSmul

Nieuw hier
15 mei 2018
14
5
3
IS250 + Mark Levinson audio...

Een jaartje geleden bleek m'n subwoofer kapot, bij 't minste/geringste bas hoorde je een flinke ratel, dat was zeer duidelijk een half doorgebrande spoel. Vervolgens een nieuwe woofer besteld (via VS, scheelt aanzienlijk) en zelf speaker vervangen (achterbank moet er daarvoor uit, maar een goede zaterdag zweten en 't lukt).

Daarna klonk het weer als vanouds, de oude woofer had inderdaad een beschadigde spoel (liep duidelijk aan, bij beweging), geluid was daarna weer prima. Bij deze dus: indien er vragen zijn over hoe dit aan te pakken: ik heb 't inmiddels gedaan, kan tips geven :)

Er is helaas ook een maar. Sinds de nieuwe woofer erin zit, klapt m'n versterker er zeer snel uit. Ik heb dat in het verleden (met oude woofer) 1x gehad, toen ik 'm echt bizar hard had staan. Extreem laag werd de amp. waarschijnlijk iets te veel, waardoor deze lomp wordt uitgeschakeld. Na een paar tellen gaat hij dan weer aan. De amp kan dan de vraag niet aan, dat is duidelijk.

Nu heeft ie dat dus al bij laag volume, vaak. Ik heb meestal via AUX muziek aan staan (smartphone), heb de BASS standaard op -2 staan (dus 2 stappen onder het midden), maar als ik nu iets aan heb staan met wat noemenswaardig laag en ik ga rond de 35 zitten qua level (volume), dan klapt hij al.

Nu zou het kunnen dat de nieuwe woofer nog 'ingespeeld' moet worden (een nieuwe is altijd wat stugger, dus hogere weerstand), maar dat ie dan al bij zulke lage niveau's eruit klapt, lijkt me sterk.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een voorteken dat m'n AMP-unit in de kofferbak ook aan vervanging toe is?
De sub die ik heb ontvangen is een originele Mark Levinson met Toyota brand (gaat om artikelnummer: 86160-0WD80).

Grtz,
Martijn
 

Laagvlieger

Nieuw hier
6 mrt 2019
15
3
0
Je zou kunnen experimenteren met een serieweerstand voor de subwoofer om de stroom wat te beperken. Ik lees op internet dat de sub 16 ohms is, dus ik zou een 4 ohms weerstand ertussen proberen, zoals bijvoorbeeld deze

https://nl.farnell.com/welwyn/wh25-3r9ji/resistor-25w-5-3r9/dp/9507523

Naarmate je een hogere weerstandswaarde kiest gaat de subwoofer natuurlijk wel zachter spelen, dus je wilt hem ook niet te groot maken. Zorg er wel voor dat de weerstand voldoende belastbaar is zoals deze 25 watt weerstand die je bij voorkeur vastschroeft op de carrosserie zodat hij gekoeld wordt.
 

MarSmul

Nieuw hier
15 mei 2018
14
5
3
Hm, goeie tip! De sub mag in sommige gevallen zeker wat lager, ik heb de 3-bands EQ op laag altijd onder het midden staan... Dank!