metaaldeeltjes in oliefilter

Tj34

Hoort erbij
6 sep 2023
25
47
13
Beste Lezers,

Afgelopen vrijdag de Lexus is250 2007 een kleine berut gegeven. Tot mijn verbazing had de auto flink wat olie verbruikt en zaten er hele kliene metaalstukjes in de filter. Waar het precies vandaan zou kunnen komen heb ik geen idee van. Ik heb een magneet ingesteld die de metaaldeeltjes opvangt zodat deze niet bij de motor terechtkomen.

Heeft iemand toevallig enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze deeltjes in de filter en of dit een meer voorkomend probleem is en of je dit kan oplossen en hoe. olieverbruik is ongeveer 1L bij 10.000-12500 KM.

Ik hoor graag of iemand de oorzaak en een oplossing weet.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
1 liter op 10.000km à 12.500 is geen schrikbarend olieverbruik. Ik lees ook IS250's die 1 liter op 7000km verbruiken en ook die lopen nog steeds prima.
Je schrijft ook niet wat de auto aan kilometers gereden heeft. Mijn IS250 heeft 285.000 gereden en verbruikt nagenoeg niks. Er is trouwens ook geen enkele auto (met brandstofmotor) die géén olie verbruikt.
Bij mij gaat er 10w40 in. Misschien kun je daar ook nog iets in veranderen. Die is iets dikker. Volgens mij is het standaard 5w30 als ik mij niet vergis. Heel zeker weet ik dat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Tj34

Hoort erbij
6 sep 2023
25
47
13
Dankjewel voor je bericht! Mijne heeft 281 gelopen nu. Maar over het olieverbruik maak ik me wienig zorgen, mij ging het meer om de metaalstukjes in de oliefilter, het is wel super weinig en echt bijna niets maar was toch even nieuwschierig of iemand hetzelfde heeft ervaren of iets.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Bedoel je trouwens met een "magneet ingesteld" dat je een magnetische olie aftapplug hebt gemonteerd? Dan zou je tussentijds kunnen kiezen voor een extra oliewissel. Dat kan nooit kwaad en zijn de kosten ook niet.
Zie je daadwerkelijk het slijpsel met het blote oog? Er zit namelijk altijd wel wat slijpsel in de olie maar zou niet of nauwelijks waarneembaar moeten zijn.
Misschien zitten er hier anderen die daar wat meer verstand van hebben dan ik.
Ik zou mij in ieder geval geen enkele zorgen maken.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Beste Lezers,

Afgelopen vrijdag de Lexus is250 2007 een kleine berut gegeven. Tot mijn verbazing had de auto flink wat olie verbruikt en zaten er hele kliene metaalstukjes in de filter. Waar het precies vandaan zou kunnen komen heb ik geen idee van. Ik heb een magneet ingesteld die de metaaldeeltjes opvangt zodat deze niet bij de motor terechtkomen.

Heeft iemand toevallig enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze deeltjes in de filter en of dit een meer voorkomend probleem is en of je dit kan oplossen en hoe. olieverbruik is ongeveer 1L bij 10.000-12500 KM.

Ik hoor graag of iemand de oorzaak en een oplossing weet.
Hoe groot zijn de metaaldeeltjes? Hebben we het dan over samengeklonterde metaaldeeltjes of zie je afzonderlijke deeltjes zo groot dat je ze apart zonder hulpmiddel kunt waarnemen?

Wat bedoel je precies met die magneet - een magneet ergens in het carter die ijzerdeeltjes zou moeten "vangen? En zie je daar dan magnetische ijzerdeeltjes op zitten?

Plotseling en daarvoor niet of nauwelijks aanwezig olieverbruik doet in eerste instantie denken aan slijtage aan zuigerveren en cilinder doordat de motor om de een of andere reden een hap abrasief materiaal binnen heeft gekregen wat tot krassen in de cilinder en mogelijk een gebroken zuigerveer aanleiding was.

Waar ze vandaan komen hangt af van de samenstelling van de deeltjes:

ijzer, chroom, aluminium en silicium: slijtage in het bovenste deel van de motor (zuigerveren, cilinder) mogelijk door een niet goed werkend luchtfilter (binnenzuigen van zand en stof, vooral bestaand uit silicium)

nagenoeg alleen ijzer: nokkenas en klepbediening

koper, lood en indium: lagers, met name drijfstanglagers maar ook krukas- en nokkenaslagers kunnen de oorzaak zijn.

Mijn advies zou zijn om de cilinders via de bougieopening te controleren op krassen en beschadiging of om een compressietest uit te voeren. Als daar inderdaad forse krassen zichtbaar zijn of als de compressiemeting een of meer erg lage waarden geeft zul je niet aan demontage en reparatie ontkomen.

Voor wat betreft ijzer dat zichtbaar is op een magneet: het ziet er vaak "eng" uit, maar het geeft juist aan dat de magneet zijn werk doet: ijzerhoudend materiaal "vangen" en "opstapelen" zodat het niet als een soort schuurmiddel gaat circuleren. Wanneer het ijzer eenmaal in handen van de magneet is gevallen, gaat het niet meer op reis. Iemand die vroeger ooit eens een Mini heeft gereden heeft dat ervaren. Daar hadden motor en versnellingsbak een gemeenschappelijk reservoir en de aftapstop ving daar veel stukken ijzer, tot schilfers van een mm grootte - afkomstig uit de versnellingsbak. Dat beinvloedde de motorlevensduur echter niet, al was die destijds toch wel aan de korte kant kant vanwege een halfbakken koelsysteem en een uit PB-ijzer opgetrokken motorblok.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon, Bassj en Bobusa

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Ik heb er een beetje nachtwerk van gemaakt en heb eventueel vernomen dat het ook uit de versnellingsbak zou kunnen komen en die misschien te laten flushen. De Km stand is 282.000. Ook zit er een aftermarket air intake ingebouwd, zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn?

IJzerdeeltjes in versnellingsbakolie is niet ongebruikelijk. De hoeveelheid ijzerdeeltjes is vaak een veelvoud van wat je in motorolie aantreft. Daar zijn verschillende redenen voor: de oliehoeveelheid in een versnellingsbak is vaak kleiner dan in de motor en veel versnellingsbakken zijn niet voorzien van een of ander filter. Maar bij auto's heb je doorgaans een apart reservoir voor motorolie en versnellingsbakolie. Als je dus slijtagemateriaal in motorolie ziet, komt dat echt uit de motor en niet uit de versnellingsbak.

Een verwisselaar aftermarket filter hoeft meestal geen probleem te zijn, zolang dat goed wordt gemonteerd en er dus geen ongefilterde lucht wordt aangezogen omdat een of andere afdichting niet goed op de voorziene plaats is terecht gekomen. Er zijn ook aftermarket filters te koop die volgens de fabrikant minder aanzuigweerstand hebben, daardoor in theorie een lagere aanzuigweerstand hebben en die niet behoeven te worden vervangen maar kunnen worden gereinigd. Als dat reinigen op een onjuiste manier gebeurt, kan dat tot beschadigen van dergelijke filters leiden, waardoor ze mogelijk daarna niet meer de filterfijnheid hebben die ze oorspronkeelijk hadden.

Alleen bij originele fabrieksfilters kun je er van uit gaan dat ze aan de eisen van de autofabrikant voldoen - wat die dan ook moge zijn. Bij alle andere leveranciers krijg je een filter dat kan verschillen in filterend vermogen, standtijd en de grootte van de uit te filteren deeltjes. Passen doen ze allemaal wel ongeveer, maar de kwaliteit is voor een leek niet controleerbaar - sommige zijn zeer goed, andere mogelijk minder. Gebruik is dus een kwestie van vertrouwen en soms is dat vertrouwen niet gerechtvaardigd. Vaak wordt alleen de nominale doorlaat opgegeven - de meeste fabrikanten geven geen efficiencywaarden of betaratios per deeltjesgrootte op voor filters, zodat je eigenlijk niet precies weet wat je koopt.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Dankjewel voor je bericht!

Ik heb een boroscoop kunnen bemachtigen en ga vanmiidag eerst checken voor krassen op de wanden. Mocht dit er niet zijn kan ik dat in ieder geval gaan uitsluiten. Ik zal zelf nog is goed naar de intake kijken daarna maar ga er vanuit dat deze er goed op zit.

Tevens bedacht ik mezelf iets, ivm tune van de Lexus kan het dus ook zijn dat de 'standaard' olie die erin moet te dun is. Ik ga dus naar een hogere viscositeit bij de volgende olie verwisseling om te checken of dit helpt met het olieverbuik. Het tunen heb ik namelijk zelf gedaan en zit nu op 258 PK en 289 NM.
Hier ben ik zelf vannochtend pas opgekomen. Ivm dat de zuigers harder moeten werken met dunne olie kan dit ook voor slijtage gaan zorgen.

Ik hou jullie op de hoogte met updates!
Nu word ik wel nieuwsgierig. Hoe heb je het voor elkaar gekregen om 50pk extra uit een atmosferische motor te krijgen?
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het niet enkel chiptuning is...
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Tevens bedacht ik mezelf iets, ivm tune van de Lexus kan het dus ook zijn dat de 'standaard' olie die erin moet te dun is. Ik ga dus naar een hogere viscositeit bij de volgende olie verwisseling om te checken of dit helpt met het olieverbuik. Het tunen heb ik namelijk zelf gedaan en zit nu op 258 PK en 289 NM.
Hier ben ik zelf vannochtend pas opgekomen. Ivm dat de zuigers harder moeten werken met dunne olie kan dit ook voor slijtage gaan zorgen.
Als je je bij gebruik van een moderne motorolie houdt aan de viscositeit zoals destijds door de fabrikant werd aanbevolen, zou ik me daarover geen zorgen maken. Als het huidige olieverbruik als oorzaak slijtage heeft, zal het overgaan op een dikkere soort niet veel kunnen helpen - de slijtagen die er eventueel is, "geneest" er niet door. Ik zou niet dikker gaan dan een of andere moderne xW-30. Het kiezen voor een redelijk recent type motorolie kan wel zinvol zijn omdat dergelijke producten een geringere verdampingsneiging hebben omdat ze relatief minder vluchtige bestanddelen bevatten.