Beste Lezers,
Afgelopen vrijdag de Lexus is250 2007 een kleine berut gegeven. Tot mijn verbazing had de auto flink wat olie verbruikt en zaten er hele kliene metaalstukjes in de filter. Waar het precies vandaan zou kunnen komen heb ik geen idee van. Ik heb een magneet ingesteld die de metaaldeeltjes opvangt zodat deze niet bij de motor terechtkomen.
Heeft iemand toevallig enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze deeltjes in de filter en of dit een meer voorkomend probleem is en of je dit kan oplossen en hoe. olieverbruik is ongeveer 1L bij 10.000-12500 KM.
Ik hoor graag of iemand de oorzaak en een oplossing weet.
Hoe groot zijn de metaaldeeltjes? Hebben we het dan over samengeklonterde metaaldeeltjes of zie je afzonderlijke deeltjes zo groot dat je ze apart zonder hulpmiddel kunt waarnemen?
Wat bedoel je precies met die magneet - een magneet ergens in het carter die ijzerdeeltjes zou moeten "vangen? En zie je daar dan magnetische ijzerdeeltjes op zitten?
Plotseling en daarvoor niet of nauwelijks aanwezig olieverbruik doet in eerste instantie denken aan slijtage aan zuigerveren en cilinder doordat de motor om de een of andere reden een hap abrasief materiaal binnen heeft gekregen wat tot krassen in de cilinder en mogelijk een gebroken zuigerveer aanleiding was.
Waar ze vandaan komen hangt af van de samenstelling van de deeltjes:
ijzer, chroom, aluminium en silicium: slijtage in het bovenste deel van de motor (zuigerveren, cilinder) mogelijk door een niet goed werkend luchtfilter (binnenzuigen van zand en stof, vooral bestaand uit silicium)
nagenoeg alleen ijzer: nokkenas en klepbediening
koper, lood en indium: lagers, met name drijfstanglagers maar ook krukas- en nokkenaslagers kunnen de oorzaak zijn.
Mijn advies zou zijn om de cilinders via de bougieopening te controleren op krassen en beschadiging of om een compressietest uit te voeren. Als daar inderdaad forse krassen zichtbaar zijn of als de compressiemeting een of meer erg lage waarden geeft zul je niet aan demontage en reparatie ontkomen.
Voor wat betreft ijzer dat zichtbaar is op een magneet: het ziet er vaak "eng" uit, maar het geeft juist aan dat de magneet zijn werk doet: ijzerhoudend materiaal "vangen" en "opstapelen" zodat het niet als een soort schuurmiddel gaat circuleren. Wanneer het ijzer eenmaal in handen van de magneet is gevallen, gaat het niet meer op reis. Iemand die vroeger ooit eens een Mini heeft gereden heeft dat ervaren. Daar hadden motor en versnellingsbak een gemeenschappelijk reservoir en de aftapstop ving daar veel stukken ijzer, tot schilfers van een mm grootte - afkomstig uit de versnellingsbak. Dat beinvloedde de motorlevensduur echter niet, al was die destijds toch wel aan de korte kant kant vanwege een halfbakken koelsysteem en een uit PB-ijzer opgetrokken motorblok.