Moderating CT forum

Status
Niet open voor verdere reacties.

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Ik bedoel dit niet vervelend, maar het valt mij op dat sinds recent topics gesloten worden omdat de moderator vindt dat er genoeg in gediscussieerd is en vervolgens een conclusie aan verbind.

Dit is een voorbeeld: viewtopic.php?f=41&t=2649&start=25

Naar mijn mening hoeft een dergelijk topic niet gesloten te worden. Er worden geen regels overtreden, er wordt geen ruzie gemaakt, er vind een gezonde discussie plaats en kan in de nabije toekomst aangevuld worden met toevoegingen van nieuwe Lexus rijders.

Er werd hier niet een concrete vraag gesteld, maar gevraagd om ervaringen van mede CT rijders. Dan kan het topic toch open blijven om nieuwe ervaringen te delen?

Of sla ik nu de plank volledig mis en moeten er 10 topics geopend worden om vergelijkbare ervaringen te kunnen delen?

Nogmaals, dit is niet als directe kritiek bedoeld, maar een vraag omdat het mij nu begint op te vallen.

Dit viel mij de laatste tijd ook al op eigenlijk. Zijn de regels wat betreft modereren veranderd? Waarom zou je een topic gaan sluiten, behalve als de topicstarter er om vraagt of als het qua discussie uit de hand loopt? Als er verder geen discussie meer is, zakt het topic vanzelf wel naar beneden. Zo werkt het op vrijwel alle forums eigenlijk behoorlijk goed.

Om te beginnen bedankt voor jullie feedback.

De hoofdtaak van het forum is delen van informatie. Wanneer er antwoord gegeven is op de initi?le vraag van de topicstarter, is het nut van het topic vervult. Het is inderdaad niet de bedoeling om de discussies te vermijden. Misschien moeten wij hier iets minder strak in zijn.

Maar toch, wanneer er antwoord gegeven is op een directe vraag, lijkt het mij niet nodig het topic nog verder te vullen met 1000 meningen.

Dat jullie een slecht gevoel krijgen wanneer jullie topic gesloten wordt, is omdat andere fora dit gebruiken als moderatietool.Niet omdat wij jullie "straffen". Of het open houden van topics goed werkt op andere fora valt te bezien. Probeer maar eens iets te zoeken op andere fora, een antwoord op jouw vraag. Door alle non-relevante discussies binnen een topic raakt de zoeker daar redelijk door gefrustreerd.

De afspraak met mods is dan ook als volgt:
Wanneer de initi?le post van de topicstarter beantwoord is, wordt het topic gesloten met een resumerende post.

Indien jullie vinden dat dit niet de oplossing is tot het beschikbaar houden van relevantie informatie voor bezoekers sta ik open voor suggesties.

Een optie is misschien om alleen in de specifieke fora (interieur / exterieur etc, de topics te sluiten en niet in algemeen?

Ik vond het ook al opvallend dat er vooral de laatste tijd onderwerpen m.i. voortijdig afgesloten werden op een beetje een pedante manier. Ook als een onderwerp niet geheel on topic is wil dit niet zeggen dat het niet binnen de discussie past en wordt er wel erg snel een opmerking over gemaakt.
Verder prima forum, niet teveel willen moderatoren.

Zoals al geschreven:

Indien jullie vinden dat dit niet de oplossing is tot het beschikbaar houden van relevantie informatie voor bezoekers sta ik open voor suggesties.

@filerijder, bedankt voor je antwoord, maar zoals hierboven al is gevraagd, kom dan maar met een oplossing.

Nogmaals, In de topics wordt al snel afgedwaald en als forumgebruiker is dat niet leuk/handig als je de zoekfunctie gebruikt. Vandaar dat topics worden gesloten als de initiele vraag is beantwoord. We hopen voor jullie begrip, maar als iemand een betere oplossing heeft... zou ik zeggen.. kom maar op! ;)

Ik begrijp de reden van ingrijpen maar als je vraagd om een oplossing dan blijf ik bij het advies om iets meer terughoudend te zijn in het modereren. Meer hoeft dit niet te zijn.

Wat ik nu ook een beetje mis is de mogelijkheid tot het geven van feedback door de topicstarter. Het probleem kan wel in theorie zijn opgelost, maar de topicstarter kan vervolgens niet meer terugkomen met de melding dat het probleem bijvoorbeeld toch is teruggekomen of dat dat toch echt niet de oplossing was. Het is niet altijd zinloze informatie die erna komt.

Ik noem als voorbeeld dat velgentopic viewtopic.php?f=42&t=2691 : ineens werd het topic gesloten met de melding dat er wel voldoende opties gegeven zijn, maar TS heeft niet aangegeven een oplossing te hebben gevonden. Je kunt er dan wel bij zetten dat TS contact opneemt via PM, maar dat werpt een extra drempel op voor de discussie, in de praktijk zal niemand dat doen. Dat er een onvriendelijke reactie is gegeven in dat topic staat er helemaal los van en kan gewoon weggemodereerd worden als jullie dat nodig achten.

Als je als knowledgebase wil functioneren is het misschien handig om te kijken of er een functie is binnen dit type forum om door de TS aan te geven welke post hij/zij relevant vond als oplossing. Zo werkt dat bij IT-fora vaak, zo kun je heel gauw scannen welke posts relevant zijn en welke niet.

Als een topic gesloten is, kun je altijd de desbetreffende moderator aanspreken over motivatie hiertoe, of aangeven dat je iets wilt toevoegen. Ik heb daar geen enkel probleem mee, just ask.

Veel is al gezegd, maar toch..
Op een gegeven moment verzanden topics vaak in 'veel van hetzelfde' of staan maanden stil. Dan wordt gekeken naar een mogelijk uitkomst en/of afsluiting, met als primair doel info concreet te houden en 'topic-vervuiling' te voorkomen.

Topics, waarbij bijvoorbeeld iets een vast gegeven is, zoals b.v. een 12 uurs klokje, lijken ook niet echt vatbaar voor zinvolle discussies in tijd en al helemaal niet als dat op 'bashen' merk uitloopt.

Topics met daarin mogelijk denigrerende opmerkingen, of een bepaalde negatieve toonzetting, lopen ook wat sneller kans afgesloten te worden, alsmede topics die buiten objectieve waarneming gaan en waarbij vooral persoonlijke frustraties geventileerd worden.

Ook als een onderwerp niet geheel on topic is wil dit niet zeggen dat het niet binnen de discussie past en wordt er wel erg snel een opmerking over gemaakt.
Tja, voor de 1 relevant, een andere forumgebruiker ergert zich er mateloos aan. Dat zou je ook als 'pedant' kunnen beschouwen. Het is de intentie dat onderwerpen zoveel mogelijk 'to-the-point' blijven en/of 'topic-kaping' voorkomen wordt. Een keer off-topic is geen punt, maar wanneer dat vaker optreedt zal de suggestie gedaan worden een nieuw topic hiervoor te openen.

Kortom, e.e.a. is een afweging, gebaseerd op meerdere factoren, maar staat altijd open voor verbetering of behoefte forum.

Zet anders een aantal topics neer die je heropent wilt zien worden...?

Ik noem als voorbeeld dat velgentopic viewtopic.php?f=42&t=2691 : ineens werd het topic gesloten met de melding dat er wel voldoende opties gegeven zijn, maar TS heeft niet aangegeven een oplossing te hebben gevonden.

TS heeft aangegeven dat zijn originele vraag, namelijk 'zijn dit Lexus stalen velgen', beantwoord heeft gekregen van de dealer en leasemaatschappij. Daarna had TS slechts nog de optie, OF zelf velgen kopen, of banden overzetten naar LM.

GPS-10 zei:
Als een topic gesloten is, kun je altijd de desbetreffende moderator aanspreken over motivatie hiertoe, of aangeven dat je iets wilt toevoegen. Ik heb daar geen enkel probleem mee, just ask.

Kan, maar doet niemand. Als je even gauw een reactie wilt plaatsen ga je niet: PM sturen aan de moderator, wachten totdat deze dat gelezen heeft, wachten totdat deze het topic heropend, je ontvangt een PM, eerst deze lezen en dan weer opnieuw naar het topic gaan om een reactie te plaatsen. Dan denk je: laat maar zitten. Zo werkt de mens nu eenmaal.

Veel is al gezegd, maar toch..
Op een gegeven moment verzanden topics vaak in 'veel van hetzelfde' of staan maanden stil. Dan wordt gekeken naar een mogelijk uitkomst en/of afsluiting, met als primair doel info concreet te houden en 'topic-vervuiling' te voorkomen.

Ik zie het niet als een probleem als topics stil staan. Wat is het probleem daar eigenlijk van? Als er dan w?l weer een keer iets relevants te melden is met betrekking tot hetzelfde onderwerp kan daarin gewoon gereageerd worden zonder daarvoor een nieuw topic aan te hoeven maken. Ik vind het gebruiken van een oud topic daarvoor handiger dan het maken van een nieuw topic. Zo kun je ook makkelijker ergens op terugkomen dat bijvoorbeeld eerder gezegd is.

Topics, waarbij bijvoorbeeld iets een vast gegeven is, zoals b.v. een 12 uurs klokje, lijken ook niet echt vatbaar voor zinvolle discussies in tijd en al helemaal niet als dat op 'bashen' merk uitloopt.

Bij zoiets duidelijks misschien niet, maar ik denk ook niet dat veel mensen daar nog veel reacties na plaatsen eigenlijk. Een dicht topic staat vaak zo onvriendelijk ;)

Topics met daarin mogelijk denigrerende opmerkingen, of een bepaalde negatieve toonzetting, lopen ook wat sneller kans afgesloten te worden, alsmede topics die buiten objectieve waarneming gaan en waarbij vooral persoonlijke frustraties geventileerd worden.

Zoiets moet eigenlijk los staan van het onderwerp in het topic. Dat moet, zoals gezegd, worden weggemodereerd als dit tegen de beleidsregels in gaat.

[quote:sudq71qi]Ook als een onderwerp niet geheel on topic is wil dit niet zeggen dat het niet binnen de discussie past en wordt er wel erg snel een opmerking over gemaakt.
Tja, voor de 1 relevant, een andere forumgebruiker ergert zich er mateloos aan. Dat zou je ook als 'pedant' kunnen beschouwen. Het is de intentie dat onderwerpen zoveel mogelijk 'to-the-point' blijven en/of 'topic-kaping' voorkomen wordt. Een keer off-topic is geen punt, maar wanneer dat vaker optreedt zal de suggestie gedaan worden een nieuw topic hiervoor te openen.

Kortom, e.e.a. is een afweging, gebaseerd op meerdere factoren, maar staat altijd open voor verbetering of behoefte forum.

Zet anders een aantal topics neer die je heropent wilt zien worden...?[/quote:sudq71qi]

Persoonlijk stoor ik me er niet aan als er een keer een opmerking wordt gemaakt die niet helemaal on topic is, maar wel binnen de discussie kan passen. Ik vind het t? strak modereren storender dan een keer een offtopic opmerking tussendoor.

Ik wil jullie hier echt niet mee aanvallen hoor. Verder vind ik dat jullie zeer goed bezig zijn. :rulez: Het was ook echt iets dat me pas sinds een week ongeveer opviel. Ben zelf ook wel eens moderator geweest op forums en ik weet hoe lastig het soms kan zijn om in te schatten hoe iets bedoeld is, maar zolang er geen klachten komen of het niet tegen de forumregels in is, moet je het ook niet t? zwaar willen modereren. Als gewoon iedereen elkaar in zijn of haar waarde laat, is er volgens mij niets aan de hand.

Wij zijn op dit moment intern aan het bespreken hoe wij het beter kunnen doen.Een mod waarbij het antwoord aangegeven wordt door de topic starters is inderdaad een optie waar ik ook naar ga kijken.

Normaal gesproken is het echter wel de bedoeling dat jullie de Moderator zelf benaderen wanneer je het niet eens bent met de gang van zaken. Lukt dat niet, dan zijn de Supermoderatoren de volgende stap. Echter kan ik mij in dit geval voorstellen dat jullie deze weg kozen omdat het een structurele verandering was.

Opnieuw, bedankt voor jullie input! :rulez: Wij gaan er mee aan de slag.

Hube zei:
Wij zijn op dit moment intern aan het bespreken hoe wij het beter kunnen doen.Een mod waarbij het antwoord aangegeven wordt door de topic starters is inderdaad een optie waar ik ook naar ga kijken.

Normaal gesproken is het echter wel de bedoeling dat jullie de Moderator zelf benaderen wanneer je het niet eens bent met de gang van zaken. Lukt dat niet, dan zijn de Supermoderatoren de volgende stap. Echter kan ik mij in dit geval voorstellen dat jullie deze weg kozen omdat het een structurele verandering was.

Opnieuw, bedankt voor jullie input! :rulez: Wij gaan er mee aan de slag.

Het doet mij deugd dat jullie deze feedback als serieus beschouwen en de interne discussie gestart zijn.

Waarom ik de de betreffende moderator niet direct aanspreek is om 2 redenen:
- De CT sub-topics worden door meedere personen gemoderate.
- Ik ben nu sinds 1 jaar een bezoeker van dit forum en het viel mij op dat sinds kort soms wel 80% van alle topics in een sub-topic gesloten werden. Ik ging er dan ook vanuit dat het hier om nieuw beleid ging.

degene die de topic heeft gesloten, schrijft altijd een reden erbij, dus dan kun je ook gelijk zien wie dat is en kun je dat persoon aanspreken. of bedoel je dat niet zo?

maar zolang er geen klachten komen of het niet tegen de forumregels in is, moet je het ook niet t? zwaar willen modereren. Als gewoon iedereen elkaar in zijn of haar waarde laat, is er volgens mij niets aan de hand.
Dat is ten dele waar. Op het moment dat klachten geuit worden, b.v. vanwege bepaalde redenen, ben je feitelijk al te laat. Dat is niet het klimaat wat je wenst voor nieuwe en bestaande gebruikers.

Op het moment dat we ons 'allen daaraan houden' zul je merken dat de teugels versoepelen, so to speak. Vooral binnen het CT forum bestaan een aantal onderwerpen waarin een bepaalde mate van objectiviteit en inhoudelijkheid ver te zoeken zijn. Kortom, zoiets wil je niet uitstralen als forum. Datzelfde geldt voor on- en offtopic verzoeken, waarbij een moderator beslist of dat noodzakelijk is of niet. Volgens mij valt dat in de praktijk best mee.

Maar goed, we dwalen hiermee af, aangezien het gaat om het afsluiten van topics. Wat dat betreft zal de gegeven informatie meegenomen worden en in een vorm gegoten die ons allen kan bekoren.

Ik ben het deels met GPS-10 eens dat je als moderator er wel op moet letten en daar waar kan/mogelijk is op tijd op moet reageren, zodat je niet constant pas gaat reageren wanneer er klachten geuit zijn.

Over het sluiten van een draadje zal je ook altijd discussie houden....
het zou schitterend zijn wanneer iedereen zich netjes aan de regeltjes houd (hmmm ik dus ook) en alleen reageert op de vraag of stelling van de topic starter.
Maar heel vaak (en meeste van u kunnen dat beamen) draait een vraag uit op heel veel onzinnig reacties over hele andere zaken dan waar initieel de vraag of stelling over ging en dat vervuilt je zoek functie zo erg, dat op een gegeven moment dit soort "onzin" de overhand gaat geven in een zoek resultaat.

Bijvoorbeeld op het Audi forum moet ik vaak eerst 6 pagina's met onzin door zoeken voordat ik een keer een topic tegenkomt waar ik naar op zoek ben.

Maar misschien is het wel een utopie om te bedenken dat je een dergelijk forum kan voeren..... (ik merk zelf al vaak genoeg dat ik een reactie in een draadje zie waarop ik zou willen reageren, maar niets met het onderwerp van het draadje te maken heeft)

Je kunt het als uitgangspunt zien. Niets is onmogelijk, echter wel een grens aan het haalbare ;)

Overigens goed nieuws, de gesloten topics zijn weer open, dus een ieder kan per heden van hartenlust bijdragen.

;) wordt het niet tijd dat deze topic gesloten wordt, 'k lees steeds het zelfde :hi:

Status
Niet open voor verdere reacties.