De immobilizer is ook een mogelijkheid, maar veelal ontstaan die problemen na een lege accu. De sleutel transponder wordt (soms) dan niet meer herkend, wat is op te lossen door 't contact in ON positie te draaien en de sleutel er +/- 5 mins in te laten. Daarna eruit halen en opnieuw starten. Ik laat verdere problematiek hierin en eventueel herprogrammeren even buiten beschouwing...
Ik zal het morgen even checken, maar er knippert links van het stuur een (alarm)lampje, wat (dacht ik, hou me er niet aan vast) pas uit gaat als je de sleutel in het contact steekt. Zou dat blijven knipperen, dan registreert de ECU de sleutel niet. Je hoort dan wel de startmotor, maar motor slaat niet aan. Of wel, maar gelijk weer af.
Die 'tik' of tikken (relais) wijst mogelijk op een spanningsprobleem, dus het is important om als eerste uit te sluiten. Vergeten te vragen, klonk de startmotor (als ie het wel deed) goed of mogelijk vermoeid?