Moeilijk starten GS300

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Mijn GS heeft sinds een paar dagen wat rare problemen met starten; Als ik de sleutel omdraai volgt alleen een tik. Paar keer opnieuw dan start hij ineens wel. Vanmiddag wilde hij een keer niet aanslaan, de startmotor draaide wel. Een paar maanden geleden heb ik dit een of twee keer gehad, daarna nooit meer, tot van de week. Nu lijkt het dus regelmatiger voor te komen. Wat kan het zijn??
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Dat is snel, bedankt! Omdat vandaag de startmotor wel draaide maar de motor niet aansloeg, dacht ik zelf aan de start onderbreker. Zo klonk het tenminste. Ik zal eens beginnen met nameten, de accu is ook niet zo jong meer.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De immobilizer is ook een mogelijkheid, maar veelal ontstaan die problemen na een lege accu. De sleutel transponder wordt (soms) dan niet meer herkend, wat is op te lossen door 't contact in ON positie te draaien en de sleutel er +/- 5 mins in te laten. Daarna eruit halen en opnieuw starten. Ik laat verdere problematiek hierin en eventueel herprogrammeren even buiten beschouwing... :sneaky:

Ik zal het morgen even checken, maar er knippert links van het stuur een (alarm)lampje, wat (dacht ik, hou me er niet aan vast) pas uit gaat als je de sleutel in het contact steekt. Zou dat blijven knipperen, dan registreert de ECU de sleutel niet. Je hoort dan wel de startmotor, maar motor slaat niet aan. Of wel, maar gelijk weer af.

Die 'tik' of tikken (relais) wijst mogelijk op een spanningsprobleem, dus het is important om als eerste uit te sluiten. Vergeten te vragen, klonk de startmotor (als ie het wel deed) goed of mogelijk vermoeid?
 
Laatst bewerkt:

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Start motor klonk fris. Op basis van je heldere omschrijving verdenk ik toch de accu, met als gevolg de sputterende startonderbreking. Zal vandaag even vlug checken, heb nog een ander vervelend klusje dat voorrang heeft :(
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
?LS de motor aanslaat gaat dat zeer soepel, met een zeer korte "startmotor" tijd.

Hooguit even omdraaien van de sleutel en de boel start.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Elektrische gedeelte -accu, dynamo- is prima! Vandaag alleen bij koude start problemen, de hele dag zorgeloos gestart. Vanmiddag zelfs veelvuldig achter elkaar gestart, met lampen en alles aan, geen enkel moeizaam startje. Wat bedoelen ze bij de Lexusownersclub met "starter"? Is dat de startmotor? Als het dat is, Start motoren worden toch in zijn geheel vervangen, dan lijkt me een prijs van EUR 100,00 goedkoop? Is er een ploatje van hetgeen dat vervangen zou moeten worden?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
LOL Alor :p

Denk dat je twee opties hebt:
- de kabel/moer welke aan de startmotor is bevestigd kan gecorrodeerd zijn of los zitten, welke ze dan schoonmaken en/of aandraaien (misschien dat eerst even bekijken, zou mooi zijn).
smirk.png

- is dat het niet, dan kom je al snel uit op versleten 'contactjes/solenoid' in de startmotor zelf. Hier een link met pics (geen GS, maar familie) ter voorbeeld: http://www.clublexus.com/forums/ls40...os-inside.html welke (zelf) vervangen kunnen worden.

Maar ja, dan zit je dus al te kijken naar een revisie v/d startmotor...en veel moeite het zelf te doen en onderdelen te bestellen...(als dat hier al kan).

Denk dat het het meest praktisch is uit te gaan kijken naar een andere (revisie)startmotor, als de problemen aanhouden. Het inbouwen lijkt voor de GS300 niet een al te lastige klus (ivm de 430 enzo).
 
Laatst bewerkt:

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Ahh duidelijk! Vroeger kon je idd van startmotoren de Soleno?de vernieuwen, maar dat is uit de tijd dat ik nog op de sloop kwam :D Enig idee wat een ruilmotor kost? Ik lees op het NL forum trouwens weinig over defecte startmotoren? @Alor, die methode zorgde door het lange wachten voor een hoop plezier, maar hielp niks :p
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dit is iig het partnummer:
28100STARTER ASSY
28100-4622012V 1.4KW
Qua prijs ruilstartmotor zal je misschien even bij daartoe gespecialiseerde bedrijven kunnen informeren, Soms worden ze ook zo aangeboden, zoals hier: http://www.marktplaats.nl/a/auto-ond...reviousPage=lr

Hier zullen ze ook wel wat hebben: http://www.deijne.nl

en www.carpartsdirect.nl (zag ik een nipparts starter voor +/- 100 euro).

Eventueel nog ff AS Motorsport (alhier op forum)_ contacten.

Heb je ff wat opties :p
 
Laatst bewerkt:

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Super bedankt, GPS-10! Vandaag, na 2 dagen rust, probleemloos starten, en meerdere keren erna ook. Alsof er niks aan de hand is. Mijn gevoel (geen technische :p ) zegt dat een massa probleem structurelere probleven zou geven, dus ga uit van een startmotor. Ga morgen de aansluitingen maar even schoonmaken.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lol, ja, het blijft uiteraard een beetje koffiedik kijken via een forum. In principe zal de uiteindelijke oorzaak wel naar voren komen, dus probleem komt eerst sporadisch voor, dan vaak, vervolgens permanent.. ;)

Succes iig, en als je zin hebt horen we 't verloop graag terug. :thumbsup:
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Wel - Niet starten, de ene dag probleemloos, de andere moeizaam. Besloten de gehele startmotor te vervangen omdat dat qua arbeid nogal meevalt. En toen vanwege het geringe kostenverschil besloten g??n sloop, maar een gereviseerde te kopen. Het schijnt zelden voor te komen bij een GS300 van gen 2. Deze wordt binnenkort ingebouwd en dan zal ik het weer melden šŸ‘
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik kom het ook niet als een frequent gegeven tegen, maar uiteraard kan alles kaputt helaas..

Revisie is beter dan sloop, aangezien de bewuste onderdelen zijn vervangen. De kans dat je dit nog een keer meemaakt zal nihil zijn qua levensduur. Maar troost je, onlangs heb ik parkeerremkabelgeleiders moeten vervangen voor 300+ euro...hoewel ik nooit de parkeerrem gebruik (APK). :mad:
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Haha tja, ik heb ooit meegekregen dat je dat soort dingen regelmatig moet gebruiken, anders gaat het vast zitten :D Maar voor een automaat is het gebruik van de P-stand toch niet goed? Als ik 'm hier in de buurt op een schuine parkeerplaats zet in de P, verrijdt de auto altijd een beetje, daarmee wordt de bak toch enigszins belast? Ik ben dus gewent altijd de brake te gebruiken en dan de P-stand. Over de startmotor: in afwachting van de gereviseerde geen problemen meer gehad.... Pfffff.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Afgelopen week no problem at all! Vandaag de polen schoongemaakt en afwachten maar weer en hopelijk doet hij het vanaf nu gewoon.