Moeizaam tanken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Payne
  • Startdatum Startdatum

Payne

Hoort erbij
24 dec 2011
65
0
0
Even een vraagje.
Hebben meer mensen moeite met tanken van de is200?
Ik heb het probleem dat het tankpistool steeds afslaat tijdens het waardoor het relatief lang duurt om te tanken.
Dit is bij verschillende tankstations het geval.
Iemand tips of tricks?
 
Thanx !
Ga ik proberen.
Heeft dus te maken met het klepje in de vulopening wat naar boven toe gedrukt moet worden.
 
Het kan aan het roll klepje liggen. Dit is een klepje die in de vulhals zit, deze sluit af zodra er geen brandstof meer getankt wordt. Als de brandstof erg gaat klotsen of als de auto ondersteboven geparkeerd wordt zorgt dit klepje ervoor dat de brandstof er niet uit loopt. (dit is overigens niet het zilvere klepje die je ziet als je de dop eraf draait)
Mocht dit klepje niet goed open gaan hoopt er tijdens het tanken brandstof op boven het klepje, dit laat dan vervolgens de tankspuit afslaan.

Waar dit klepje zich exact bevind in de hals en of deze te demonteren is om na te kijken en eventueel te reinigen durf ik je niet te zeggen. Zal in de loop van de week is kijken of ik dit kan vinden
 
Zo nu en dan heb ik dat ook (GS300), en bij 1 specifiek pompstation altijd. Het hoeft overigens niet perse een defect of verstopping te zijn. Ooit een Toyo Avensis gehad (nieuw), met hetzelfde euvel bij 1ste keer tanken.

Kort gezegd, in de 'tuit' van het tankpistool zit een 2e buis, welke verbonden is met een sensor of mechanisme. Wanneer dat mechanisme registreert dat er geen lucht meer wordt meegezogen via het pijpje (bij volle tank), slaat de pomp af. Helaas werkt dit mechanisme niet altijd even goed/nauwkeurig en kan per benzinepomp verschillend 'afgesteld' staan.

Met name kun je hier ook last van hebben als na de vulopening een bocht bestaat. Tankpistool registreert dan wellicht een te hoge tegendruk en slaat af. Misschien heeft het ook te maken met de druk van de pomp, maar dat is een wilde gok.

Als genoemd, oplossing is vaak het tankpistool draaien, op z'n kop, niet te ver erin steken, of minder snel tanken (knijpen), waardoor het pijpje in de tuit beter lucht kan aanzuigen. Als dat niet werkt dan hoop ik dat KWP iets kan vinden, sowieso wel interessant.
 
GPS-10 zei:
Als genoemd, oplossing is vaak het tankpistool draaien, op z'n kop, niet te ver erin steken, of minder snel tanken (knijpen), waardoor het pijpje in de tuit beter lucht kan aanzuigen.


Dan sta je helemaal een kwartier te tanken, nu in de kou zou ik het liefst die spuit automatisch zetten en lekker binnen gaan zitten :P
 
Met een beetje lenigheid ga je op de achterbank zitten en steek je enkel je arm door het zijraampje :D

Mijn pomp kijkt er niet meer van op, typisch weer zo'n vreemde Lexus rijder...
 
Hahah


Ik ben in de drukte op mijn werk helemaal vergeten om wat dieper in dit halsje te duiken, ik kijk er volgende week naar!
 
Ik heb gekeken maar het is geen los onderdeel in de hals, misschien bij de dealer even navragen of ze dit probleem kennen?
 
Ik draai nu het tankpistool op zijn kop en dan slaat hij inderdaad niet af. :rulez:
In de hals zijn bij mij wel een plastic klepje maar daar druk je het vulpistool doorheen dus dat zal het probleem niet zijn.
Kan er wel mee leven.
 
Als toevoeging en suggestie, als bovenstaand niet van toepassing is..

Er circuleren her en der wat gelijkwaardige ervaringen, waarbij sprake is van een (gedeeltelijke) verstopping van de ventilatiebuis brandstoftank. Kort gezegd, een deel van het emissiesysteem wat dampen uit de brandstoftank circuleert naar o.a. de luchtinlaat. Daar zit dan een soort koolstoffilter tussen (charcoal canister), welke in tijd verstopt kan raken.

De verstopping hoeft overigens niet altijd een CEL te veroorzaken, maar kan er wel voor zorgen dat het tanken wordt bemoeilijkt, omdat de luchtverplaatsing tijdens tanken enkel of grotendeels via de vulopening naar buiten kan stromen. Bij bovenstaande problematiek, lijkt het dan niet veel uit te maken hoe je het tankpistool houdt, de pomp blijft afslaan. Overigens is zo'n mogelijke verstopping redelijk eenvoudig vast te stellen.

Maar goed, als het nu werkt met het tankpistool op z'n kop, gedraaid, of de tuit ietsje teruggetrokken, zou ik mij niet al te druk maken. ;)
 
KWP zei:
GPS-10 zei:
Als genoemd, oplossing is vaak het tankpistool draaien, op z'n kop, niet te ver erin steken, of minder snel tanken (knijpen), waardoor het pijpje in de tuit beter lucht kan aanzuigen.


Dan sta je helemaal een kwartier te tanken, nu in de kou zou ik het liefst die spuit automatisch zetten en lekker binnen gaan zitten :P

Sinds dat ze bij de meeste tankstations dat palletje af hebben geschaft om het pistool vast te zetten is er nog maar 1 optie om lui te tanken: tankdop tussen het handvat van het pistool...
 
je kunt het pistool er ook niet helemaal tot aan het maximum erin doen. Dan druk je hem licht naar beneden. Zo moest ik ook met mijn lease auto tanken en dan slaat ie niet af.
 
Payne zei:
Ik draai nu het tankpistool op zijn kop en dan slaat hij inderdaad niet af. :rulez:
In de hals zijn bij mij wel een plastic klepje maar daar druk je het vulpistool doorheen dus dat zal het probleem niet zijn.
Kan er wel mee leven.


Ja idd zo doe ik het ook ...